Η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης μπαίνει και αυτή στο επίκεντρο της πολιτικής διαμάχης με αποτέλεσμα ο ενεργειακός τομέας να καθίσταται πυλώνας της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου.
-Προτίθεται η Ελληνική Κυβέρνηση να στηρίξει την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που θα αναβαθμίσει σημαντικά τον γεω-ενεργειακό ρόλο της χώρας μας και αν ναι με ποιο τρόπο;
-Ποιος είναι εντέλει ο προγραμματισμός σας για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική- Κρήτη; Θα προχωρήσει ως εθνικό έργο ή θα παραμείνει έργο ενταγμένο στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI);
-Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο και τι θα γίνει με την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης στο μεσοδιάστημα;
-Από ποιες πηγές θα χρηματοδοτηθεί το έργο, εφόσον δεν προχωρήσει η χρηματοδότηση του από το Connecting Europe Facility;
Με ισχυρά συμφέροντα και προσβάσεις στην Κομισιόν οι Κύπριοι
Η εξέλιξη που έχει πάρει για την ελληνική πλευρά η υπόθεση δημιουργεί εύλογες ανησυχίες μετά την απόρριψη από την αρμόδια διεύθυνση Μπόρχαρτ της Κοινότητας της ελληνικής θέσης, ο οποίος παρέδωσε το πακέτο στον Επίτροπο Κανιέτε. Παράλληλα οι ισορροπίες με τους Κύπριους, οι οποίοι φαίνονται να βρίσκονται σε άλλο μήκος κύματος, καθίστανται ακόμα λεπτότερες μετά και την επιστολή Λακοτρύπη στον Σταθάκη και καθώς μάλιστα η Τουρκία επαναφέρει την ένταση στην περιοχή.
Το επιχείρημα των Κυπρίων για την στήριξη των θέσεων του Eurοasia Interconnector βασίζεται ακριβώς στην αποφυγή απομόνωσης της Κύπρου από το δίκτυο διασυνδέσεων και για τον λόγο σημειώνει την ένταξη της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης στο ενιαίο σχήμα που περιλαμβάνει σαν δεύτερο στάδιο την διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Επί της ουσίας όμως η ελληνική πλευρά διαφωνεί και διατυπώνει μια σειρά ερωτημάτων που έχουν να κάνουν με την σύνθεση της κυπριακής κοινοπραξίας:
Ένα από αυτά έχει να κάνει με την απουσία του κυπριακού αντίστοιχου ΑΔΜΗΕ από την κοινοπραξία του EuroAsia. O πρώην υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου κ. Ιωάννης Κασουλίδης είναι ο πρόεδρος του στρατηγικού συμβουλίου του EuroAsia, όμως το ισχυρό πρόσωπο που συνέλαβε την επιχειρηματική ιδέα είναι ο επιχειρηματίας Νάσος Κτορίδης που διατηρεί στενές σχέσεις με τις Βρυξέλλες.
Η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής είναι ένα μεγάλο έργο που σε προϋπολογισμό θα ανέλθει στο 1 δις και απασχολεί πολύ μεγάλα συμφέροντα σε επίπεδο Ευρωπαίων διαχειριστών, καθώς και μεγάλες εταιρίες που θα αναλάβουν τις κατασκευές. Διαθέτει ιδιαιτερότητες όσον αφορά ένα μικρό σε ποσοστό αλλά μεγάλο σε απόλυτα μεγέθη τμήμα του έργου, που αφορά τις δαπάνες του και την δικαιολόγησή τους.
Η επίθεση στην κυβέρνηση έχει λάβει χώρα και από την πλευρά του ΚΙΝΑΛ με τον Γιάννη Μανιάτη, έμπειρο στα ενεργειακά, να προειδοποιεί ότι η Κρήτη θα μείνει χωρίς ρεύμα.
Έντονες οι αντιδράσεις του ΑΔΜΗΕ
Οι αντιδράσεις από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ πάντως ήταν κάθετες και συνοψίζοντας στα εξής:
Όπως συμπληρώνουν, η αρμόδια Υπηρεσία της Κομισιόν προσπαθεί να παρέμβει πλέον σε εμπορικά ζητήματα, προτάσσοντας τη θέση ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) Ariadne Interconnection, που θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής (έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ), θα μπορούσε αρχικά να είναι όσο μικρό βολεύει όποιον δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και στη συνέχεια να αυξάνεται... σταδιακά, αν οι συμμετέχοντες στο SPV βρίσκουν τα αντίστοιχα κεφάλαια (σύμφωνα με τις ακριβείς διατυπώσεις της).
Παράλληλα ενώ στην πρώτη επιστολή που έστειλε η Υπηρεσία αναφέρει ρητά ότι κάθε έργο θα δημοπρατηθεί ξεχωριστά αν αυτό επιθυμεί το SPV που το χρηματοδοτεί/κατασκευάζει, στη νέα επιστολή της υπαναχωρεί και προτείνει ενοποίηση προμηθειών για όλο το PCI.
«Η διαφορά μεταξύ Ariadne Interconnection και Euroasia είναι αστρονομικής τάξης, καθώς η πρώτη διαθέτει ήδη μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατομμύρια ευρώ, ικανό να εξασφαλίσει το σύνολο του δανεισμού που απαιτεί το έργο. Η δεύτερη, σύμφωνα με τις εγγράφως κατατεθειμένες προτάσεις της, διαθέτει κεφάλαιο 24.000 ευρώ, κεφάλαιο δηλαδή ικανό για να ανοίξει… περίπτερο. Εντούτοις, η συγκεκριμένη Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται να ευνοεί με τις καινοφανείς θέσεις της την πρόταση να ξεκινήσει το έργο με κεφάλαιο τάξης … περιπτέρου και σταδιακά να αυξάνει το μετοχικό κεφάλαιο, αν και… όταν βρίσκει πόρους ο Euroasia. Εκτός κι αν η εν λόγω υπηρεσία της Κομισιόν πιστεύει ότι η Ariadne θα βάλει 200 εκατομμύρια ευρώ, ο Euroasia 24 χιλιάδες και ο τελευταίος θα έχει 39% στο SPV, όπως γράφει στην πρότασή της», προσθέτουν.
Από την άλλη πλευρά όσοι ασκούν κριτική στην ελληνική πλευρά στοχοποιούν τους Κινέζους μετόχους του ΑΔΜΗΕ σαν τους βασικούς “market makers” της αντίδρασης προς τα κοινοτικά κελεύσματα όπου είναι πια εμφανές ότι οι Κύπριοι με τον EuroAsia Interconnector έχουν ισχυρές προσβάσεις.
Καταλογίζουν στην State Grid of China ότι θέλει να επιβάλει τους όρους της στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου προς ίδιον όφελος.
Όπως όλα δείχνουν η τελική λύση θα μπορέσει να δοθεί με πρωθυπουργική παρέμβαση, όμως απέχουμε ακόμα από αυτήν.
www.worldenergynews.gr