Ντόμινο ανατιμήσεων στα προϊόντα και τις υπηρεσίες προκαλεί το ακριβό πετρέλαιο το οποίο φλερτάρει τον τελευταίο καιρό με τα 80 δολάρια οδηγώντας σε άνοδο το κόστος ζωής των Ελλήνων.
Ήδη η χειμερινή σεζόν έκλεισε με πτώση 24% στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης κάτι που σημαίνει ότι ήταν πεσμένη τόσο η κατανάλωση του εξαμήνου όσο και η ζήτηση για προαγορά για την επόμενη χειμερινή σεζόν. Η τιμή κλεισίματος για την φετινή σεζόν πάτησε το 1 ευρώ ανά λίτρο με τους κατοίκους των Δωδεκανήσων, των Κυκλάδων, της Λέσβου, των Χανίων, της Κέρκυρας και της Ευρυτανίας να έχουν πληρώσει πιο ακριβά την αγορά του καυσίμου σε σχέση με τους κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας.
Η τιμή του πετρελαίου σε συνδυασμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λειτούργησαν ανασταλτικά στο να «στοκάρουν» τα νοικοκυριά για την επόμενη σεζόν. Αυτή την περίοδο, οι Έλληνες καταναλωτές ξεχνούν για λίγο τον «πονοκέφαλο» που τους δημιουργεί η αγορά πετρελαίου κατά τους χειμερινούς μήνες. Ωστόσο, το καλοκαίρι αποτελεί την εποχή, η οποία τους θυμίζει πόσο υψηλό είναι το κόστος των μετακινήσεων και των μεταφορών.
Όπως είναι λογικό, όταν αυξάνεται η τιμή των καυσίμων, της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης δεν αυξάνονται μόνο τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας λόγω των αυξημένων δαπανών για τις μεταφορές και την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών αλλά η αύξηση αυτή μετακυλίεται και στον τελικό καταναλωτή (για αυτό πολλά προϊόντα καθημερινής χρήσης έχουν ιδιαίτερα «τσουχτερή» τιμή στα νησιά).
Ο κ. Ανδρέας Πετριανίδης. Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, μιλώντας στο insider.gr, αναφέρεται στην αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρεάζει την καθημερινότητά μας. Όπως σημειώνει, «στις περιπτώσεις αύξησης της τιμής του πετρελαίου προκύπτει ένα ντόμινο ανατιμήσεων, οι οποίες εντοπίζονται στις μεταφορές, τη βιομηχανία, τη βιοτεχνία, το εμπόριο και κατ' επέκταση επηρεάζεται και ο τελικός καταναλωτής. Φυσικά, τώρα το καλοκαίρι, ο τομέας που πλήττεται περισσότερο είναι ο Τουρισμός», σημειώνει.
Όπως εξηγεί η Ελλάδα, ως χώρα, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Πρώτον, εισάγει και επομένως επηρεάζεται από την διακύμανση της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου και δεύτερον κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις σε πανευρωπαϊκή κλίμακα με την υψηλότερη φορολογία στα καύσιμα.
«Φέτος τον Ιούλιο, στην ελληνική αγορά, η τιμή της βενζίνης ήταν αυξημένη κατά 12,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν αυξημένη κατά 16%. Στην πραγματικότητα όμως το ουσιαστικό πρόβλημα δεν είναι η αύξηση της διεθνούς τιμής ούτε το αν αυτή θα φθάσει στα 60 ή 80 δολάρια το βαρέλι. Παρεμβάλλονται και άλλοι παράγοντες όπως είναι η ισοτιμία, τα μεταφορικά, οι δασμοί και κυρίως η φορολογία. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η υπερφορολόγηση. Και δωρεάν να το διέθεταν το πετρέλαιο, ξεκινάμε κατευθείαν με κόστος 1 ευρώ για τη βενζίνη και 0, 70 ευρώ για το πετρέλαιο. Σημαντικό ρόλο παίζει και η ισοτιμία, η οποία μπορεί να απορροφήσει την αύξηση ή να εκτοξεύσει την τιμή και έτσι μπορεί τελικά η αύξηση της τιμής να είναι πάνω από 50%», επισημαίνει.
Όπως μαρτυρούν τα επικαιροποιημένα συγκριτικά στοιχεία του www.globalpetrolprices.com για τις τιμές της βενζίνης σε άλλα κράτη, η Ελλάδα διατηρεί σταθερά μια αρνητική πρωτιά και κατατάσσεται στην πρώτη πεντάδα με την πιο ακριβή βενζίνη μεταξύ 164 κρατών. Ξεπερνά σε ακρίβεια το Μονακό,το Βέλγιο, την Ελβετία, τη Γερμανία ενώ η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσια από εκείνη στις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
Και όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η τιμή του πετρελαίου κυμαίνεται γύρω στα 77 δολάρια ενώ ήδη η διεθνής αγορά έχει «ταρακουνηθεί» από την εκτίμηση του Ιρανού διοικητή του ΟΠΕΚ ότι το πετρέλαιο μπορεί να φθάσει και τα 100 δολάρια το βαρέλι λόγω των αναταράξεων στον εφοδιασμό που προκαλεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Ήδη η χειμερινή σεζόν έκλεισε με πτώση 24% στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης κάτι που σημαίνει ότι ήταν πεσμένη τόσο η κατανάλωση του εξαμήνου όσο και η ζήτηση για προαγορά για την επόμενη χειμερινή σεζόν. Η τιμή κλεισίματος για την φετινή σεζόν πάτησε το 1 ευρώ ανά λίτρο με τους κατοίκους των Δωδεκανήσων, των Κυκλάδων, της Λέσβου, των Χανίων, της Κέρκυρας και της Ευρυτανίας να έχουν πληρώσει πιο ακριβά την αγορά του καυσίμου σε σχέση με τους κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας.
Η τιμή του πετρελαίου σε συνδυασμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λειτούργησαν ανασταλτικά στο να «στοκάρουν» τα νοικοκυριά για την επόμενη σεζόν. Αυτή την περίοδο, οι Έλληνες καταναλωτές ξεχνούν για λίγο τον «πονοκέφαλο» που τους δημιουργεί η αγορά πετρελαίου κατά τους χειμερινούς μήνες. Ωστόσο, το καλοκαίρι αποτελεί την εποχή, η οποία τους θυμίζει πόσο υψηλό είναι το κόστος των μετακινήσεων και των μεταφορών.
Όπως είναι λογικό, όταν αυξάνεται η τιμή των καυσίμων, της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης δεν αυξάνονται μόνο τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας λόγω των αυξημένων δαπανών για τις μεταφορές και την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών αλλά η αύξηση αυτή μετακυλίεται και στον τελικό καταναλωτή (για αυτό πολλά προϊόντα καθημερινής χρήσης έχουν ιδιαίτερα «τσουχτερή» τιμή στα νησιά).
Ο κ. Ανδρέας Πετριανίδης. Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, μιλώντας στο insider.gr, αναφέρεται στην αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρεάζει την καθημερινότητά μας. Όπως σημειώνει, «στις περιπτώσεις αύξησης της τιμής του πετρελαίου προκύπτει ένα ντόμινο ανατιμήσεων, οι οποίες εντοπίζονται στις μεταφορές, τη βιομηχανία, τη βιοτεχνία, το εμπόριο και κατ' επέκταση επηρεάζεται και ο τελικός καταναλωτής. Φυσικά, τώρα το καλοκαίρι, ο τομέας που πλήττεται περισσότερο είναι ο Τουρισμός», σημειώνει.
Όπως εξηγεί η Ελλάδα, ως χώρα, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Πρώτον, εισάγει και επομένως επηρεάζεται από την διακύμανση της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου και δεύτερον κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις σε πανευρωπαϊκή κλίμακα με την υψηλότερη φορολογία στα καύσιμα.
«Φέτος τον Ιούλιο, στην ελληνική αγορά, η τιμή της βενζίνης ήταν αυξημένη κατά 12,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν αυξημένη κατά 16%. Στην πραγματικότητα όμως το ουσιαστικό πρόβλημα δεν είναι η αύξηση της διεθνούς τιμής ούτε το αν αυτή θα φθάσει στα 60 ή 80 δολάρια το βαρέλι. Παρεμβάλλονται και άλλοι παράγοντες όπως είναι η ισοτιμία, τα μεταφορικά, οι δασμοί και κυρίως η φορολογία. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η υπερφορολόγηση. Και δωρεάν να το διέθεταν το πετρέλαιο, ξεκινάμε κατευθείαν με κόστος 1 ευρώ για τη βενζίνη και 0, 70 ευρώ για το πετρέλαιο. Σημαντικό ρόλο παίζει και η ισοτιμία, η οποία μπορεί να απορροφήσει την αύξηση ή να εκτοξεύσει την τιμή και έτσι μπορεί τελικά η αύξηση της τιμής να είναι πάνω από 50%», επισημαίνει.
Όπως μαρτυρούν τα επικαιροποιημένα συγκριτικά στοιχεία του www.globalpetrolprices.com για τις τιμές της βενζίνης σε άλλα κράτη, η Ελλάδα διατηρεί σταθερά μια αρνητική πρωτιά και κατατάσσεται στην πρώτη πεντάδα με την πιο ακριβή βενζίνη μεταξύ 164 κρατών. Ξεπερνά σε ακρίβεια το Μονακό,το Βέλγιο, την Ελβετία, τη Γερμανία ενώ η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσια από εκείνη στις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
Και όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η τιμή του πετρελαίου κυμαίνεται γύρω στα 77 δολάρια ενώ ήδη η διεθνής αγορά έχει «ταρακουνηθεί» από την εκτίμηση του Ιρανού διοικητή του ΟΠΕΚ ότι το πετρέλαιο μπορεί να φθάσει και τα 100 δολάρια το βαρέλι λόγω των αναταράξεων στον εφοδιασμό που προκαλεί ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.