Η αναδιάταξη των εμπορευματικών ροών μετά τη ρωσική εισβολή και τις δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα είναι δεδομένη. Ένα από τα εμπορεύματα που έχουν επηρεαστεί σημαντικά, πέραν του πετρελαίου και του LNG, είναι και ο άνθρακας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το μερίδιο της Ρωσίας στις εξαγωγές μεταλλουργικού άνθρακα προς την ΕΕ και το ΗΒ μειώθηκε από το 68% το 2021 στο 4% το 2022, ενώ άλλες χώρες, όπως η Ινδονησία, η Νότια Αφρική, η Κολομβία, οι ΗΠΑ και η Αυστραλία, αποπειράθηκαν να καλύψουν το κενό. Από την άλλη, ο άνθρακας της Ρωσίας ταξίδεψε προς την Κίνα, η οποία επωφελήθηκε από τις πολύ χαμηλές τιμές. Βέβαια, στο σύνολό τους, οι κινεζικές εισαγωγές άνθρακα μειώθηκαν πέρυσι κατά 15%, καθώς η ασιατική χώρα αύξησε την παραγωγή της σημαντικά. Ως εκ τούτου, άλλες χώρες, όπως η Ινδία, η Τουρκία και η Νότια Κορέα, αποτέλεσαν τους κύριους προορισμούς για τα φορτία άνθρακα της Ρωσίας.
Φέτος, οι τιμές άνθρακα παρουσιάζουν σημαντική πτώση από τις αρχές του έτους, απόρροια των διαμορφούμενων συνθηκών προσφοράς και ζήτησης. Σε περίπτωση που οι κυρώσεις στη Ρωσία παραμείνουν ως έχουν και οι εισαγωγείς γυρίζουν την πλάτη στα ρωσικά φορτία, η ζήτηση σε τονομίλια θα αυξηθεί, παρέχοντας στήριξη στην αγορά των bulk carriers. To ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση που το αέριο αυξηθεί ξανά και ο άνθρακας καταστεί η κορυφαία επιλογή για την ηλεκτροπαραγωγή.
Πηγή: Intermodal Weekly Report