Από το "γκρι" στο «μπλε» και στο ¨πράσινο». Αυτή είναι η ρεαλιστική προσέγγιση της ανάπτυξης της νέας οικονομίας του υδρογόνου από πλευράς των διυλιστηρίων της χώρας που αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο καταναλωτή υδρογόνου που παράγεται από ορυκτά καύσιμα (γκρί) και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της κούρσας για το ¨πράσινο¨ υδρογόνο που παράγεται από AΠΕ . Helleniq Energy και Motor Oil επενδύοντας συνολικά 8 δις. ευρώ έως το 2030 για την ενεργειακή τους μετάβαση.
'Εχουν βάλει ήδη σε τροχιά υλοποίησης τα πρώτα έργα στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που ξεκινάει από την μετατροπή του «γκρι» υδρογόνου σε «μπλε» με την δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα στην διαδικασία παραγωγής του ¨γκρι» υδρογόνου που χρησιμοποιούν ήδη για την λειτουργία τους και καταλήγει σε πρώτη φάση σε πιλοτικά έργα παραγωγής ¨πράσινου¨ υδρογόνου με προοπτική ανάπτυξης για χρήση στη βαριά βιομηχανία, τις μεταφορές και την έγχυση στα δίκτυα φυσικού αερίου.
Η τεχνογνωσία που κατέχουν ήδη στην παραγωγή και χρήση ¨γκρι¨ υδρογόνου, οι υποδομές που διαθέτουν και οι γειτνίαση των εγκαταστάσεών τους με δυνητικούς καταναλωτές, αποτελούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των διυλιστηρίων που τους δίνουν και το προβάδισμα στη νέα αγορά. Οι προσδοκίες πάντως και των δύο εταιριών για την νέα αγορά είναι προσγειωμένες. Όπως εξηγούν στην "Κ" αρμόδια στελέχη, οι τεχνολογικές προκλήσεις είναι μεγάλες, οι χρήσεις του νέου καυσίμου περιορισμένες και το επιχειρηματικό ρίσκο υψηλό, ενώ όλος ο σχεδιασμός προχωράει στα “τυφλά” αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο.
To πλάνο της Helleniq Energy
«Το υδρογόνο αποτελεί μέρος της λύσης για την ενεργειακή μετάβαση. Δεν αποτελεί πανάκεια και δεν είναι το καλύτερο για όλες τις χρήσεις. Εχει πλεονέκτημα στις μεταφορές βαρέων οχημάτων γιατί δεν επαρκούν οι μπαταρίες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη ναυτιλία είτε ως υδρογόνο είτε ως αμμωνία ή να αποθηκεύει περίσσεια ενέργειας από ΑΠΕ. Για τις ελαφρές μεταφορές η βέλτιστη λύση είναι η ηλεκτροκίνηση. Θα πρέπει κανείς να δει συνδυαστικά τις νέες τεχνολογίες ενέργειας και να πάει στις βέλτιστες λύσεις» τονίζει ο κ. Γιώργος Αλεξόπουλος, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης της Helleniq Energy, περιγράφοντας και το σκεπτικό της στρατηγικής της εταιρίας στον τομέα του υδρογόνου.
Το πρώτο στοίχημα για τα ΕΛΠΕ είναι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος και στο πλαίσιο αυτό προωθεί δύο επενδυτικά σχέδια στο διυλιστήριο της Ελευσίνας, που σήμερα είναι πολύ μεγάλος παραγωγός και καταναλωτής ¨γκρι» υδρογόνου. Στην τελική ευθεία βρίσκεται το επενδυτικό σχέδιο για την δέσμευση και αποθήκευση του CO2 στην παραγωγή του ¨γκρι» υδρογόνου , διαδικασία που θα το μετατρέψει σε χαμηλού αποτυπώματος ¨μπλε» υδρογόνο. Συνδυαστικά με αυτή την επένδυση, ο ομιλος, προωθεί και την εγκατάσταση μιας πιλοτικής μονάδας υδρογόνου ισχύος περίπου 10 MW που θα παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, με προοπτική αύξησης της δυναμικότητάς της.
Ο κ. Αλεξόπουλος αποκαλύπτει στην ¨Κ¨ και τον ευρύτερο σχεδιασμό του ομίλου παραγωγής ¨πράσινου» υδρογόνου για χρήση στις μεταφορές και τα δίκτυα φυσικού αερίου αλλά και σχέδιο για την παραγωγή αμμωνίας για χρήση στη ναυσιπλοΐα. «Θα αξιοποιήσουμε το χαρτοφυλάκιο που διαθέτουμε στις ΑΠΕ ώστε με ανανεώσιμο ρεύμα να παράγουμε υδρογόνο για χρήσεις όπως είναι ο εμπλουτισμός των δικτύων φυσικού αερίου ,που αποτελεί σχετικά εύκολη λύση . Εκεί που θέλουμε να πάμε αλλά είμαστε μακριά ακόμη είναι η χρήση στα βαρέα οχήματα ως καθαρού υδρογόνου ή ως αμμωνία για χρήση στη ναυτιλία» τονίζει ο κ. Αλεξόπουλος και αποκαλύπτει ότι ο όμιλος εξετάζει σχέδιο για την παραγωγή αμμωνίας από πράσινο υδρογόνο στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης. Η παραγωγή αμμωνίας είναι ο ευκολότερος τρόπος να μεταφέρεις υδρογόνο σε μεγάλες αποστάσεις, -εξηγεί -κι αυτό γιατί το υδρογόνο στην καθαρή του μορφή είναι εύφλεκτο και σχετικά projects αναπτύσσουν οι Ιάπωνες.
Τα σχέδια της Motor Oil
Τα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν βαφικό πυλώνα της στρατηγικής της Motor Oil για την ενεργειακή μετάβαση και η εταιρία έχει υπό πλήρη ανάπτυξη μια δυναμική στρατηγική για το υδρογόνο. Πηγές της εταιρίας μιλάνε στην ¨Κ¨ για ένα σχέδιο που προβλέπει την παραγωγή ¨πράσινου¨ υδρογόνου με ενέργεια από ΑΠΕ που θα διασφαλίζει μέσω PPΑs (διμερών συμβολαίων) και το οποίο στη συνέχεια θα μεταφέρεται είτε μέσω ενός εικονικού συστήματος διανομής –στην ουσία βυτιοφόρα- είτε μέσω ενός πρατηρίου υδρογόνου, στον τελικό καταναλωτή. Μπορεί επίσης να μεταφέρεται μέσω των αγωγών του συστήματος μεταφοράς όπου θα συνυπάρχει ως μίγμα με το φυσικό αέριο.
H εταιρία αναμένεται να υποβάλλει εκ νέου προς ένταξη στα έργα ΙPCEI στην ΕΕ, το έργο Blue med , που περιλαμβάνει τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου με δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα και συμπληρώνεται με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, που παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού. Σε συνεργασία με τη ΔΕΗ μέσω της κοινής εταιρίας Hellenic Hydrogen, στην οποία η Motor Oil συμμετέχει με ποσοστό 51% , το διυλιστήριο της Κορίνθου εξετάζει σχέδια για μονάδες παραγωγής πράσινου υδρογόνου άνω των 100 MW στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας με στόχο την αξιοποίηση συνεργειών από χώρους, όπως παλιά εργοστάσια ρεύματος.
Σχεδιάζει επίσης μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου ισχύος 30 MW και μιας «κοιλάδας υδρογόνου» γύρω από τη μονάδα ενώ έχει ήδη διασφαλίσει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκό πρόγραμμα για το πρώτο δημόσιο πρατήριο υδρογόνου στους Αγ. Θεοδώρους. Η εταιρία συμμετέχει σε συνεργασία με την «Clean Hydrogen Joint Undertaking» στη δημιουργία «κοιλάδας υδρογόνου» στην Κόρινθο, ένα ευρωπαϊκό πιλοτικό πρόγραμμα δημιουργίας μικρών οικοσυστημάτων υδρογόνου, ενώ έχει αναλάβει πρωτοβουλία να ηγηθεί μιας αντίστοιχης πρότασης για «κοιλάδα υδρογόνου» στη Δυτική Μακεδονία.
«Η Μotor Oil , με όραμα, σχέδιο και συνέπεια επενδύει στο αύριο της ενέργειας. Πρωτοστατεί και στη δημιουργία αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα, αναπτύσσοντας όλη την αλυσίδα αξίας, την παραγωγή, μεταφορά και διάθεση του, προωθώντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη συνεργειών με το εγχώριο και διεθνές οικοσύστημα» τονίζουν στην ¨Κ¨ πηγές της εταιρίας.
Πηγή:Ρεπορτάζ της Καθημερινής της Κυριακής 26/3 από την Χρύσα Λιάγγου