Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023

Κυρώσεις: Το ρωσικό ντίζελ "πλέει" σε τάνκερ ανά τον κόσμο, χωρίς προς το παρόν να βρίσκει αγοραστές

Εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού ντίζελ παραμένουν αποθηκευμένα προσωρινά σε τάνκερ, καθώς η χώρα προσπαθεί να διαχειριστεί τις επιπτώσεις των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg.


Γεμάτα πλοία στα ανοικτά των ακτών της Ευρώπης, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής έχουν εκτινάξει την παγκόσμια αποθηκευμένη ποσότητα diesel ρωσικής προέλευσης σε ιστορικά υψηλά, τουλάχιστον από το 2016 οπότε και τηρούνται αρχεία, σύμφωνα με την Kpler Pte. Μολονότι το προϊόν θα κατευθυνθεί τελικώς σε κάποιους αγοραστές, η αύξηση δείχνει τη δυσκολία αντικατάστασης των Ευρωπαίων αγοραστών από πλευράς της Μόσχας.

"Συνεχίζουν να το στέλνουν στη θάλασσα παρά το γεγονός ότι δεν έχουν προσδιορισμένο αγοραστή", αναφέρει ο Mark Williams, διευθυντής έρευνας βραχυπρόθεσμών αποστολών πετρελαιοειδών στην Wood Mackenzie.

Η απαγόρευση από πλευράς ΕΕ σχεδόν σε όλες τις δια θαλάσσης εισαγωγές ντίζελ και άλλων πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία απέκοψε τη χώρα από τη βασική εξαγωγική αγορά της. Εάν δεν καταφέρει να βρει νέους αγοραστές, τότε οι εξαγωγές της θα πρέπει να περικοπούν δραστικά, εντείνοντας την πίεση στην προσφορά ενός καυσίμου το οποίο χρησιμοποιείται στα πάντα, από τα φορτηγά μέχρι τον αγροτικό εξοπλισμό.

Μεγάλο μέρος των ποσοτήτων ρωσικού ντίζελ βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια στα ανοικτά των ακτών του Μαρόκου και της Ελλάδας.

"Δεν είναι ότι το να εισαγάγεις ένα φορτίο ρωσικού ντίζελ στην αγρά είναι αδύνατο", σημειώνει ο Viktor Katona, πετρελαϊκός αναλυτής στην Kpler. "Είναι περισσότερο ζήτημα στιγμής και ακόμη περισσότερο της εικόνας του αγοραστή, ο οποίος θα πρέπει να αποδεχθεί να αγοράσει ρωσικό ντίζελ", τονίζει.

Η Wood Mackenzie εκτιμά ότι οι εξαγωγές ντίζελ από πλευράς της Ρωσίας θα μειωθούν στις 750.000 βαρέλια ημερησίως μέσα στο β' τρίμηνο του 2023, έναντι 1,1 εκατ. βαρελιών ημερησίως τον Ιανουάριο.

Εάν η μείωση των εξαγωγών ντίζελ επηρεάσει τις δραστηριότητες διύλισης των ρωσικών διυλιστηρίων, με δεδομένο ότι οι αποθηκευτικοί χώροι είναι περιορισμένοι στη Ρωσία, ο φόβος της αγοράς είναι ότι τα ρωσικά διυλιστήρια θα αναγκαστούν σύντομα να μειώσουν τις ποσότητες αργού τις οποίες επεξεργάζονται, γεγονός που θα πιέσει την παγκόσμια προσφορά.