Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022

Να έχουν πρόσβαση και τα μικρότερα φορτία LNG στο νέο FSU της Ρεβυθούσας ζητούν οι "παίχτες" της αγοράς - Τα σχόλια από ΔΕΗ, ΔΕΠΑ και Elpedison

Ως σημαντικό εμπόδιο για τους χρήστες του FSU αξιολογείται, μεταξύ άλλων παρατηρήσεων, το προτεινόμενο ελάχιστο όριο των 110.000 κυβικών μέτρων για να γίνει αποδεκτό ένα αίτημα εκφόρτωσης LNG στην πλωτή δεξαμενή της Ρεβυθούσας, όπως προκύπτει από τα σχόλια των συμμετεχόντων σε διαβούλευση που διεξήγαγε η ΡΑΕ για τους όρους πρόσβασης στην υποδομή που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ. 


Ειδικότερα, στη διαβούλευση συμμετείχαν η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η MET Energy Trading Bulgaria, η Μυτιληναίος και η Elpedison.

Ειδικότερα, ΔΕΗ και ΔΕΠΑ Εμπορίας υπογραμμίζουν σε επιστολή τους πως ένα τέτοιο μέτρο περιορίζει σημαντικά τον βαθμό ευελιξίας των χρηστών της υποδομής όταν μάλιστα τα δεδομένα της αγοράς «επιτάσσουν» ένα μικρότερο ελάχιστο όριο, όπως σημειώνεται. Απαριθμώντας μια σειρά λόγους που καθιστούν προβληματικό ένα τέτοιο όριο σε αυτά τα μεγέθη, η ΔΕΗ καταλήγει και προτείνει «να εξεταστεί η διακύμανσή του σε χαμηλότερους όγκους, ώστε να εξασφαλίζει την ασφαλή λειτουργία και εφοδιασμό του ΕΣΦΑ, την ευελιξία διαχείρισης εκφορτώσεων πλοίων ΥΦΑ αλλά και να συμβάλει στην άμεση και τεχνικά εφικτή υλοποίηση των ενεργειακών και των δεσμεύσεων των Υπόχρεων Συμμετεχόντων στην αγορά, ανταποκρινόμενοι ειδικώς στις κρίσιμες ενεργειακές συνθήκες που επικρατούν, ενόψει και της χειμερινής περιόδου».

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας κρίνει απαραίτητη την απομείωση του ορίου τουλάχιστον στα 70.000 κυβικά μέτρα και «ιδανικά», όπως αναφέρει, στα 30.000 κυβικά μέτρα, υπογραμμίζοντας πως διαφορετικά παύει να αποτελεί εναλλακτική επιλογή για μια σειρά χρήστες που βρίσκουν «τοίχο» στο ήδη βεβαρυμμένο πρόγραμμα εκφορτώσεων στις Χερσαίες εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας.

Αναλυτικότερα, η εταιρεία αναφέρει σε επιστολή της πως «Το όριο της ελάχιστης αιτούμενης ποσότητας εκφόρτωσης (110.00 κυβικά μέτρα είναι περίπου 714 GWh) θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για τους χρήστες του FSU, καθώς θα περιορίσει σημαντικά την ευελιξία τους για εκφορτώσεις χαμηλότερης ποσότητας».

Σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην επιστολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας, κατά το 2022, οι συμμετέχοντες στην αγορά πραγματοποίησαν 63 εκφορτώσεις κάτω των 700 GWh, πράγμα που σημαίνει ότι σε περίπτωση ισχύος του προτεινόμενου ορίου, το 57% περίπου των εκφορτώσεων δεν θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν.

«Έτσι ο περιορισμός της ελάχιστης ποσότητας εκφόρτωσης καθιστά τη χρήση του FSU ασύμβατη με τις ανάγκες της αγοράς».

Δικαίωμα αναδρομολόγησης

Ένα ακόμη σημείο που έτυχε παρατηρήσεων αφορά το δικαίωμα αναδρομολόγησης. Πιο συγκεκριμένα, η προς διαβούλευση εισήγηση του ΔΕΣΦΑ αναφέρει πως «Ο Διαχειριστής διατηρεί το δικαίωμα αναδρομολόγησης πλοίου ΥΦΑ, Χρήστη ΥΦΑ για την εκφόρτωση του Φορτίου ΥΦΑ, αντί της Πλωτής Δεξαμενής ΥΦΑ στις χερσαίες Δεξαμενές της Εγκατάστασης ΥΦΑ», προσθέτοντας ότι «ο Χρήστης ΥΦΑ και το πλοίο ΥΦΑ οφείλουν να συμμορφώνονται σε κάθε τέτοια απόφαση του Διαχειριστή».

Ως προς το συγκεκριμένο θέμα, η εταιρεία Elpedison επισημαίνει πως χρειάζεται να προσδιοριστούν τα κριτήρια βάσει των οποίων θα αποφασίζεται η αναδρομολόγηση καθώς και για λόγους διαφάνειας θα πρέπει να αναφέρονται οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων ο Διαχειριστής θα εκδίδει εντολή αναδρομολόγησης.

Συμπληρώνει επίσης, πως θα πρέπει να οριστεί και το χρονικό περιθώριο το οποίο θα πρέπει να μεσολαβεί μεταξύ της εντολής αναδρομολόγησης και της προγραμματισμένης εκφόρτωσης.

Τέλος, η Elpedison προτείνει να ισχύσει και το αντίστροφο, δηλαδή, οι Χρήστες ΥΦΑ να έχουν την δυνατότητα να αιτούνται αναδρομολόγηση πλοίου ΥΦΑ από την πλωτή στις χερσαίες δεξαμενές ΥΦΑ, και ο ΔΕΣΦΑ να αξιολογεί το αίτημα.