Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022

Στα 15-16 λεπτά η τελική τιμή κιλοβατώρας για το ρεύμα το Νοέμβριο - Πέμπτη οι ανακοινώσεις Σκρέκα, μηδενική η συμμετοχή του προϋπολογισμού

Στα επίπεδα των 15 -16 λεπτών αναμένεται να διαμορφωθεί η τιμή κιλοβατώρας για το Νοέμβριο, μετά τις επιδοτήσεις που θα ανακοινώσει αύριο Πέμπτη, ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, με μεγάλο ωφελημένο από τη βουτιά του φυσικού αερίου, τον κρατικό προϋπολογισμό.



Ενώ για τους καταναλωτές δεν αλλάζει κάτι, αφού τέτοιες ήταν οι τιμές και τον Οκτώβριο, εκείνος που ωφελείται τα μέγιστα είναι το κράτος. Η συμμετοχή του για τον επόμενο μήνα θα είναι μάλλον μηδενική, όπως είχε γράψει το Energypress, καθώς το βάρος θα το σηκώσει αποκλειστικά το Ταμείο Ενεργειακής Μεταβασης μέσα από τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών.

Ποια θα είναι η επιδότηση στα τιμολόγια; Για τους δικαιούχους του ΚΟΤ, θα κυμανθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες κοντά στα 28 -29 λεπτά, με αποτέλεσμα η τελική χρέωση να διαμορφώνεται στα 11 λεπτά. Για τη μεγάλη γκάμα των καταναλωτών που «καίνε» μέχρι 500 κιλοβατώρες το μήνα, η επιδότηση θα κινηθεί λίγο κάτω από τα 24 λεπτά. Εχοντας ως σημείο αναφοράς τη ΔΕΗ και το τιμολόγιο των 39,7 λεπτων ανά κιλοβατώρα για τις πρώτες 500 κιλοβατώρες, το οποίο ανακοίνωσε για το Νοέμβριο, προκύπτει μια τελική χρέωση 15,7 - 15,9 λεπτά. Εννοείται ότι παραμένει η μειωμένη κλιμακωτή επιδότηση για όσους καταναλώνουν πάνω από 500 και 1.000 κιλοβατώρες αντίστοιχα. Εκεί πιθανώς να διαμορφωθούν τελικές χρεώσεις κοντά στα 20 λεπτά η κιλοβατώρα.

Τι θα συμβεί με το φυσικό αέριο

Ερωτηματικό αποτελεί το τι θα συμβεί με το φυσικό αέριο. Εφόσον η τιμή του TTF έχει υποχωρήσει στα 100 ευρώ η μεγαβατώρα, προφανώς και δεν έχει πλέον λόγο η ΔΕΠΑ να επιδοτεί τα νοικοκυριά με 90 ευρώ η μεγαβατώρα, όπως έκανε τον Οκτώβριο. Σε σχετικό ερώτημα, πηγές της εταιρείας απαντούν ότι το ύψος της επιδότησης για το Νοέμβριο θα εξαρτηθεί από την τιμή στην οποία θα κλείσει η month ahead. Ως γνωστόν οι ηλεκτροπαραγωγοί αγοράζουν το φυσικό αέριο που θα χρειαστούν, για παράδειγμα, τον Νοέμβριο, ένα μήνα πριν, δηλαδή τον Οκτώβριο. Αν πάντως μειωθεί η επιδότηση των 9 λεπτών στο φυσικό αέριο, αλλά παραταθούν αυτές στο πετρέλαιο θέρμανσης (25 λεπτά από το κράτος, και 6 λεπτά από τα ΕΛΠΕ), το τελευταίο θα γίνει πολύ φθηνότερο από το πρώτο.

Τα συμπεράσματα

Τι δείχνουν όλα τα παραπάνω; Στο μεν ρεύμα, ότι η σημαντική μείωση των επιδοτήσεων από το ένα κλιμάκιο στο άλλο, μπορεί να οδηγήσει τα νοικοκυριά σε εξοικονόμηση ενέργειας. Κατά δεύτερο, ότι το ρεύμα θα παραμείνει ακριβότερο από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο ως πηγή θέρμανσης, τώρα που ξεκινάει η σεζόν και θα πάρουν μπροστά οι εγκαταστάσεις σε πολυκατοικίες και σπίτια. Και κατά τρίτο, ότι ο μεγάλος κερδισμένος από την βουτιά των τιμών στο φυσικό αέριο και το ρεύμα δεν είναι ο καταναλωτής, παρά το κράτος. Και μόνο το γεγονός ότι το Νοέμβριο, πιθανώς και το Δεκέμβριο, μπορεί να μην χρειαστεί καθόλου η συμμετοχή του προϋπολογισμού στα μέτρα στήριξης, παρά να είναι αρκετά τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών, φέρνει ένα βήμα πιο κοντά το στόχο να συγκρατηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα κάτω από το 1,7%, όπως ήταν ο αρχικός στόχος του προϋπολογισμού. Θυμίζουμε ότι τον Οκτώβριο, η συμμετοχή του τελευταίου στο συνολικό πακέτο για το ρεύμα ανήλθε σε 100 εκατ, ενώ παλαιότερα είχε φτάσει και τα 300 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον χώρος 400 - 500 εκατ

Τι σημαίνουν με τη σειρά τους όλα αυτά; Οτι δημιουργείται πρόσθετος χώρος για παρεμβάσεις στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Εάν μάλιστα επαληθευτούν οι εκτιμήσεις που θέλουν το ρυθμό αύξησης της φετινής ανάπτυξης να κινείται στο 6% (εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ), αντί του 5,3% στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, αυτό θα μπορούσε να εξασφαλίσει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο 400-500 εκατ ευρώ για φέτος.

Που θα διατεθεί το ποσό αυτό; Ακριβώς επειδή τα ανοικτά μέτωπα είναι πολλά, με πρώτα το ντίζελ κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης, το μεγαλύτερο τμήμα θα μπορούσε να πέσει σε αυτούς τους τομείς. Αν κριθεί απαραίτητο, θα μπορούσε να διατεθεί στα δύο αυτά καύσιμα ακόμη και το σύνολο του παραπάνω ποσού. Το οικονομικό επιτελείο θα ήθελε μέρος του να συμβάλει στην μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος, ωστόσο το 2023 είναι χρονιά εκλογών. Και ειναι δεδομενη η βούληση του πρωθυπουργού να επιδοτηθεί το ντίζελ κίνησης, καθώς επίσης να αυξηθεί η επιδότηση στο θέρμανσης - και να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα μέχρι το τέλος της σεζόν δηλαδή μέχρι και τον Απρίλιο του 2023.