Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

Με σοβαρές επιπτώσεις απειλείται η κυπριακή ναυτιλία από πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου

Με σοβαρές, επιπτώσεις απειλείται η κυπριακή ναυτιλία, εξαιτίας των νέων ευρωπαϊκών κυρώσεων για πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Λευκωσία. 



Στο σημείωμα επισημαίνεται ότι στους ναυτιλιακούς κύκλους υπάρχει διάχυτη η εκτίμηση ότι πλοία με κυπριακή σημαία ενδέχεται να εγκαταλείψουν το κυπριακό νηολόγιο για να έχουν «ελευθερία κινήσεων». Όπως σημειώνεται, η εκτίμηση αυτή εδράζεται στην πεποίθηση ότι θα υπάρξουν αρνητικές εξελίξεις, σε περίπτωση, που το μέτρο εφαρμογής πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου περιοριστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στο πλαίσιο του Όγδοου 8ου Ευρωπαϊκού Πακέτου Κυρώσεων και δεν επεκταθεί σε πλοία τρίτων χωρών.

Το εν λόγω πακέτο κυρώσεων εισάγει την πλήρη απαγόρευση μεταφοράς, από ευρωπαϊκά πλοία, ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προς τρίτες χώρες, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που τα ως άνω προϊόντα δεν θα έχουν αγοραστεί σε τιμή υψηλότερη από την οροφή που θα καθοριστεί από το λεγόμενο "price cap coalition" Το πακέτο περιλαμβάνει την «απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου μέσω θάλασσας σε τρίτες χώρες, πάνω από το ανώτατο όριο της τιμής πετρελαίου, και απαγόρευση παροχής σχετικών υπηρεσιών». 

Το ανώτατο όριο των τιμών του πετρελαίου συμφωνήθηκε, κατ’ αρχήν, από τους G7 στις αρχές Σεπτεμβρίου, ωστόσο θα πρέπει να ενσωματωθεί στο δίκαιο της ΕΕ προκειμένου να καταστεί εφαρμόσιμο. Παράλληλα, η ΕΕ έχει ήδη απαγορεύσει την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου στην επικράτεια της μέσω αγωγών και πλοίων, καθώς και την παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών στον ναυτιλιακό τομέα, μέτρο που θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη του χρόνου.

Η ανησυχία για αποχώρηση πλοίων από την κυπριακή σημαία είναι έντονη στην Κύπρο, όπως επισημαίνεται στο σημείωμα, και εδράζεται στο γεγονός ότι η επιβολή τιμής πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο ενδέχεται να οδηγήσει σε διαγραφές από τα νηολόγια των χωρών που σήμερα θεωρούνται ότι διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διακίνηση πετρελαίου από τη Ρωσία (όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα), προς ανταγωνιστικές χώρες εκτός ΕΕ.

Σε δηλώσεις του που αναφέρονται στο σημείωμα, ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού τον Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, κ. Θωμάς Καζάκος, τονίζει ότι η Κύπρος πρέπει να προβάλλει ως πάγια θέση την ανάγκη εφαρμογής μέτρων τόσο σε οριζόντια όσο και σε διεθνή βάση. Επιπλέον θα πρέπει αυτά τα μέτρα να έχουν πρακτική εφαρμογή σε παγκόσμιο επίπεδο. Εάν εφαρμοσθούν μόνο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει ο κίνδυνος η ναυτιλία να πληγεί εντός ΕΕ και να επωφεληθούν άλλες χώρες εκτός Ευρώπης.

Από την πλευρά του, ο Υυφυπουργός Ναυτιλίας κ. Β. Δημητριάδης ανέφερε σχετικά πως κανένα πακέτο μέτρων δεν είναι χωρίς κόστος και πρέπει να ληφθεί μια πολιτική απόφαση και ταυτόχρονα να μην πληγούν τα συμφέροντά της Κύπρου, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στην προσπάθεια του να καθησυχάσει την αγορά, χαρακτήρισε τις επιπτώσεις των ευρωπαϊκών κυρώσεων στην κυπριακή ναυτιλία διαχειρίσιμες.