Τοπίο στην ομίχλη θυμίζει και πάλι η θέρμανση για το Νοέμβριο.
Στο σενάριο που η μεν ΔΕΠΑ μειώσει σημαντικά την επιδότηση στο φυσικό αέριο, τότε ακόμη και αν διακοπεί η επιδότηση των διυλιστηρίων στο πετρέλαιο θέρμανσης, διάρκειας μέχρι τη Δευτέρα, το τελευταίο θα γίνει οριακά φθηνότερο. Και αυτό όμως με τη προυπόθεση ότι δεν θα συνεχιστεί η έντονα ανοδική τάση του μπρεντ.
Η τιμή του αερίου για τον Οκτώβριο κινείται στα 11-12 λεπτά, ενώ χωρίς την «γενναία» επιδότηση των 9 λεπτών της ΔΕΠΑ, θα κόστιζε πάνω από 20 λεπτά. Η μεγάλη μείωση των διεθνών τιμών τις τελευταίες ημέρες καθιστά αχρείαστη μια τόσο μεγάλη επιδότηση, με το αέριο να πέφτει χθες στα 99 ευρώ η μεγαβατώρα (TTF). Η μεγάλη μείωση της επιδότησης επομένως είναι δεδομένη. Μένει να φανεί το ύψος της και αν αυτό θα συμπεριληφθεί στις σημερινές ανακοινώσεις Σκρέκα ή θα γίνει γνωστό σε μεταγενέστερο στάδιο.
Η δε, τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, διαμορφώνεται στα 1,35 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή 12-13 λεπτά ανά KWh, εξαιτίας δύο διαφορετικών επιδοτήσεων: Την κρατική, ύψους 25 λεπτών ανά λίτρο, που θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους και την πρόσθετη επιδότηση 7,5 λεπτών από τα διυλιστήρια, διάρκειας μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, όπως τουλάχιστον είχαν ανακοινώσει. Δίχως αυτές, η τιμή θα έβγαινε αρκετά πάνω από 1,50 ευρώ το λίτρο. Δεν είναι σαφές τι πολιτική θα ακολουθήσουν τα διυλιστήρια για το Νοέμβριο.
Η κυβέρνηση ως γνωστόν στο πλαίσιο της στρατηγικής εξοικονόμησης, που αποτελεί και ευρωπαϊκή απόφαση, θέλει να «πριμοδοτήσει» το φυσικό αέριο κατά το ελάχιστο δυνατό, ώστε να υποχωρήσει η ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο. Εάν λοιπόν, μειωθεί σημαντικά η επιδότηση της ΔΕΠΑ και ταυτόχρονα τα διυλιστήρια συνεχίσουν να επιδοτούν και μετά την 1η Νοεμβρίου, με κάποιο ποσό το πετρέλαιο θέρμανσης, τότε το τελευταίο, εξαιτίας και της κρατικής ενίσχυσης των 25 λεπτών, ίσως να γίνει φθηνότερο.
Ισως, καθώς τίποτα και εδώ δεν είναι βέβαιο. Τυχόν συνέχιση της ανοδικής τάσης των τιμών του μπρεντ, μπορεί να σημαίνει ότι για να παραμείνει φθηνότερο το πετρέλαιο, ίσως χρειαστεί να αυξηθεί περαιτέρω το πακέτο επιδοτήσεων που έχει ανακοινωθεί.
Τα πάντα εξαρτώνται από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, οι οποίες κατέγραψαν χθες σημαντική ανοδική αντίδραση με το μπρεντ να κινείται ξανά στην περιοχή των 96 δολαρίων το βαρέλι.
Είχαν προηγηθεί οι ανακοινώσεις για τις εξαγωγές των ΗΠΑ, οι οποίες κατέγραψαν ιστορικό υψηλό στα 5,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, γεγονός που έστειλε σήμα ανόδου στους επενδυτές, καθώς οδηγεί το αμερικανικό «ισοζύγιο» στο χαμηλότερο επίπεδο της ιστορίας.
Καταναλωτές σε ρόλο αναλυτή
Βέβαια ο καταναλωτής δεν μπορεί να έχει γνώσεις παγκόσμιου οικονομικού αναλυτή και διεθνολόγου για να καταλάβει τη λειτουργία των ενεργειακών αγορών και να επιλέξει τρόπο θέρμανσης. Όποιο τρόπο και να επιλέξει κανείς σήμερα, μπορεί να πέσει έξω, αν δεν μαντέψει προς τα που «φυσάνε» οι οικονομικοί και γεωπολιτικοί άνεμοι.
Ενάμισι μήνα πριν, η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει γενναία επιδότηση 25 λεπτών στο πετρέλαιο θέρμανσης, διπλασιάζοντας το επίδομα και καθιστώντας το συγκεκριμένο καύσιμο φθηνότερο από το ακριβό αέριο.
Τότε, το πετρέλαιο βρισκόταν στα 85 δολάρια το βαρέλι με καθοδική τάση, ενώ η χονδρική τιμή στο αέριο κινούνταν σταθερά ψηλά στα 200 ευρώ η μεγαβατώρα. Βάσει αυτών των προβλέψεων, το πετρέλαιο θέρμανσης αναμενόταν να κάνει πρεμιέρα στα 1,30 με 1,40 ευρώ το λίτρο, στα ίδια επίπεδα ή ελαφρώς φθηνότερα απ’ ότι το αέριο.
Στις 15 Οκτωβρίου όμως, όποιοι ετοιμάζονταν να ξαναβάλουν μπροστά τον κλειστό εδώ και χρόνια καυστήρα της πολυκατοικίας τους, αναγκάστηκαν να ξανακάνουν τους υπολογισμούς τους. Το μπρεντ είχε φτάσει μια ανάσα από τα 100 δολάρια, μετά την ανακοίνωση του ΟΠΕΚ να προχωρήσει σε απρόσμενα μεγάλη μείωση της παραγωγής κατά 2 εκατ. βαρέλια. Και χθες, εξαιτίας του ιστορικού υψηλού των εξαγωγών αργού στις ΗΠΑ, από τα 93 δολαρια, εκτινάχθηκε κοντά στα 96 δολάρια. Οσο για το φυσικό αέριο κινείται κάτω των 100 ευρώ η μεγαβατώρα.
Η πορεία των διεθνών τιμών τις τελευταίες ημέρες, σε συνδυασμό με τη πολιτική βούληση να «πριμοδοτηθεί» το πετρέλαιο θέρμανσης, θα κρίνουν και το ύψος των επιδοτήσεων, που θα ανακοινωθούν ΔΕΠΑ και διυλιστήρια για τα δύο καύσιμα το μήνα Νοέμβριο.