Πέμπτη 23 Ιουλίου 2020

Έγκριση από τη ΡΑΕ του Κώδικα Διαχείρισης του ΤΑΡ

Ένα ακόμη βήμα προς την έναρξη λειτουργίας του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου ΤΑΡ έγινε με την έγκριση από τη ΡΑΕ του Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού, ως Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου από την εταιρία κατασκευής του έργου ΤΑΡ AG.






Η σχετική απόφαση της ΡΑΕ βασίζεται σε κοινή απόφαση της ελληνικής Αρχής με τις Αρχές της Ιταλίας και της Αλβανίας, οι οποίες ήδη από το 2015 βρίσκονταν σε συνεχή συνεννόηση με την ΤΑΡ AG. Η εταιρία διαχείρισης του έργου, εκπόνησε ένα κατ΄αρχήν σχέδιο του Κώδικα Διαχείρισης, το οποίο επεξεργάστηκαν οι τρεις Ανεξάρτητες Αρχές και έθεσαν σε δημόσια διαβούλευση τον Αύγουστο - Σεπτέμβριο του 2018.

Το σχέδιο του Κώδικα εξετάστηκε με βάση και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης για να λάβει την τελική του μορφή που εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ.

Όπως είναι γνωστό στην ΤΑΡ AG έχει δοθεί εξαίρεση για 25 έτη από την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού, σε ό,τι αφορά την υποχρέωση ιδιοκτησιακού διαχωρισμού, την πρόσβαση τρίτων (για την αρχική δυναμικότητα του αγωγού TAP ύψους 10 δις m3 /έτος και μόνο για την κατεύθυνση φυσικής ροής), την ρύθμιση τιμολογίων στο σύνολο της δυναμικότητας του αγωγού.

Άδεια ΑΣΦΑ

Επίσης η TAP AG έχει λάβει Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου καθώς Άδεια Διαχείρισης ΑΣΦΑ. Με βάση αυτά τα δεδομένα προκύπτει και η υποχρέωση κατάρτισης Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού TAP σύμφωνα με τον οποίο θα διενεργείται η διαχείριση, η συντήρηση και η ανάπτυξη του ΑΣΦΑ.

Με τον Κώδικα ρυθμίζονται:

• Οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές για την πρόσβαση των Χρηστών στο ΑΣΦΑ.
• Οι όροι και οι προϋποθέσεις των συμβάσεων μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή χρήσης Εγκατάστασης, καθώς και η διαδικασία εκχώρησης των δικαιωμάτων των Χρηστών που απορρέουν από τις Συμβάσεις αυτές.
• Η διαχείριση των διασυνδέσεων του ΑΣΦΑ, καθώς και η συνεργασία και η ανταλλαγή πληροφοριών με τους Διαχειριστές Συστημάτων και δικτύων διανομής Φυσικού Αερίου που διασυνδέονται με το ΑΣΦΑ.
• Ο τρόπος διενέργειας των μετρήσεων και ο καθορισμός των προδιαγραφών ποιότητας και συνθηκών παράδοσης και παραλαβής Φυσικού Αερίου.
• Η διαδικασία κατανομής στους Χρήστες των μετρούμενων ποσοτήτων Φυσικού Αερίου στα σημεία εισόδου και εξόδου του ΑΣΦΑ.
• Ο προγραμματισμός, η υλοποίηση και η παρακολούθηση της συντήρησης και ανάπτυξης του ΑΣΦΑ.
• Η διαδικασία λήψης αναγκαίων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων εξισορρόπησης φορτίου και αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης, για την ασφαλή, αξιόπιστη και οικονομικά αποτελεσματική λειτουργία του ΑΣΦΑ και η κατανομή του σχετικού κόστους στους Χρήστες του ΑΣΦΑ.
• Τα κριτήρια με βάση τα οποία είναι δυνατή η κατά προτεραιότητα διακοπή της τροφοδοσίας καταναλωτών, για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
• Η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ των Χρηστών και του Διαχειριστή του ΑΣΦΑ, που μπορεί να περιλαμβάνει και την υπαγωγή των διαφορών σε Διαιτησία, η οποία διεξάγεται από τη ΡΑΕ.
• Οι κανόνες που διέπουν τις συναλλαγές του Διαχειριστή με τους Χρήστες και ιδίως οι λογαριασμοί που πρέπει να τηρεί ο Διαχειριστής για το σκοπό αυτόν.

Προκαθορισμένες «διαδρομές» για την αντίστροφη ροή

Πρέπει να σημειωθεί ότι όπως επισημαίνεται στην ίδια την απόφαση της ΡΑΕ το κυριότερο σχόλιο που διατυπώθηκε από συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση αφορούσε τα προϊόντα εμπορικής αντίστροφης ροής (commercial reverse products), για τα οποία η TAP AG έχει προτείνει ένα σχήμα point‐to‐point, στο οποίο οι χρήστες μπορούν να δεσμεύσουν προϊόντα αντίστροφης ροής (από την Ιταλία προς την Ελλάδα) μόνο για ορισμένες προκαθορισμένες «διαδρομές» του αερίου.

Το σχήμα αυτό αποτελεί ένα είδος «σύζευξης δυναμικότητας». Συνέπεια αυτού είναι και η μη δυνατότητα συμμετοχής τους στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών του TAP.

Οι τρεις Ρυθμιστικές Αρχές επεξεργάστηκαν την πρόταση της εταιρίας, εξετάζοντας το ενδεχόμενο εφαρμογής του πλήρους συστήματος εισόδου‐εξόδου (entry‐exit system). Ωστόσο, προέκυψε ότι το σχήμα που πρότεινε η εταιρία είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων προβλέψεων της Κοινής Απόφασης Εξαίρεσης, και συγκεκριμένα του όρου τιμολόγησης ενός προϊόντος αντίστροφης ροής στο 5% του αντίστοιχου προϊόντος φυσικής ροής. Κατέληξαν δε στο συμπέρασμα ότι σε περίπτωση διακριτής δέσμευσης σε σημείο εισόδου και σε σημείο εξόδου, δεν θα ήταν δυνατή η διάκριση «προέλευσης» του αερίου στο σημείο εξόδου ώστε να τιμολογηθεί κατάλληλα.

Επίσης προαπαιτούμενο για την εφαρμογή πλήρους συστήματος εισόδου‐εξόδου είναι ο αγωγός να μην παρουσιάζει συμφόρηση, κάτι το οποίο δεν ισχύει με τα ισχύοντα επίπεδα δέσμευσης δυναμικότητας.

Πάντως στην απόφαση σημειώνεται ότι η TAP AG έχει την υποχρέωση να επανεξετάσει το εν λόγω σχήμα σε περίπτωση επαύξησης της δυναμικότητας του αγωγού που θα άρει τη συμφόρηση.


www.worldenergynews.gr