Μειωμένα κατά 52 δισ. βαρέλια είναι τα απολήψιμα αποθέματα πετρελαίου διεθνώς φέτος σε σχέση με τα 1.552 δισ. βαρέλια του 2023.
Σύμφωνα με νέα έκθεση της Rystad Energy, αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω τα αποθέματα της Σαουδικής Αραβίας, τη στιγμή που το βασίλειο θέτει ως προτεραιότητα τις χερσαίες γεωτρήσεις, παρά τις υπεράκτιες. Η μόνη χώρα που αύξησε φέτος τα αποθέματά της είναι η Αργεντινή κατά 4 δισ. βαρέλια.
Επίσης, η Rystad εκτιμά ότι τα πραγματικά αποθέματα των μελών του ΟΠΕΚ είναι 657 δισ. βαρέλια και όχι 1.215 που δηλώνουν επισήμως.
Peak oil το 2030 με 108 εκατ. βαρέλια/ημέρα
Όπως επισημαίνει η Rystad, τα 1.500 δισ. βαρέλια συνιστούν το ανώτατο όριο του πόσο πετρέλαιο μπορεί να παραχθεί μέσα στα επόμενα 100 χρόνια ή ακόμα παραπέρα. Το συγκεκριμένο "ταβάνι" είναι ρεαλιστικό και έχει οικονομικά νόημα μόνο εφόσον η πετρελαϊκή ζήτηση δεν επηρεαστεί από την ενεργειακή μετάβαση, δηλαδή αν οι τιμές αυξηθούν πολύ πέραν των 100 δολαρίων ανά βαρέλι.
Σε ένα τέτοιο θεωρητικό "μέγιστο" σενάριο, η παγκόσμια παραγωγή θα κορυφωθεί στα 120 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα το 2035 και έπειτα θα αποκλιμακωθεί στα 85 εκατ. βαρέλια το 2050.
Σε ένα πιο ρεαλιστικό σενάριο με συμμετοχή της μετάβασης, η παραγωγή θα κορυφωθεί το 2030 στα 108 εκατ. βαρέλια και θα πέσει στη συνέχεια στα 55 εκατ. το 2050 με τις τιμές του "μαύρου χρυσού" κοντά στα 50 δολάρια. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ένα τρίτο των αποθεμάτων θα παραμείνουν στο υπέδαφος γιατί δεν θα είναι βιώσιμη εμπορικά η αξιοποίησή τους.
Εκτός από το "ταβάνι", υπάρχει και ένα ελάχιστο επίπεδο επιβεβαιωμένων αποθεμάτων που υπολογίζεται σε 449 δισ. βαρέλια παγκοσμίως.
Αξίζει να προσθέσουμε στα παραπαάνω ότι τα απολήψιμα αποθέματα έχουν μειωθεί κατά 700 δισ. βαρέλια από το 2019 λόγω του περιορισμού επενδύσεων για έρευνα υδρογονανθράκων.
Όπως τόνισε σχετικά με τα παραπάνω ο επικεφαλής αναλυτής της Rystad, Μάγκνους Νύσβιν, "τα εναπομείναντα αποθέματα δεν επαρκούν για να καλύψουν τη ζήτηση αν δεν πραγματοποιηθεί η μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Απόπειρες να περιοριστεί η παραγωγή πετρελαίου δεν θα έχουν αποτέλεσμα στη συγκράτηση της παγκόσμιας θέρμανσης. Αντιθέτως, ο μόνος τρόπος είναι να εξασφαλίσουμε το γρήγορο εξηλεκτρισμό των οδικών μεταφορών".