Η παγκόσμια αύξηση της ζήτησης πετρελαίου πρέπει να επιταχυνθεί τους επόμενους μήνες διαφορετικά η αγορά θα δυσκολευτεί να απορροφήσει την αύξηση της προσφοράς πετρελαίου που σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ο ΟΠΕΚ + από τον Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία, αναλυτές και πηγές του κλάδου που επικαλείται το reuters.
Η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου τους πρώτους επτά μήνες του έτους από τους κορυφαίους καταναλωτές τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα απέτυχε να ανταποκριθεί σε ορισμένες προσδοκίες, ακόμη και πριν οι νέοι φόβοι για ύφεση στις ΗΠΑ προκαλέσουν παγκόσμια πώληση μετοχών και ομολόγων αυτή την εβδομάδα.
Εάν η οικονομία επιβραδυνθεί περαιτέρω, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου πιθανότατα θα επιβραδυνθεί μαζί της. Αυτό θα σημαίνει ότι ο ΟΠΕΚ + θα πρέπει είτε να καθυστερήσει τα σχέδια για την άντληση περισσότερου πετρελαίου είτε να αποδεχθεί χαμηλότερες τιμές για υψηλότερη προσφορά, είπαν οι αναλυτές.
«Σε τρέχουσες συνθήκες σημαντικού κινδύνου ύφεσης, είναι απίθανο ο OPEC+ να προχωρήσει με τις προγραμματισμένες αυξήσεις του Οκτωβρίου», δήλωσε ο Gary Ross, Διευθύνων Σύμβουλος της Black Gold Investors και βετεράνος παρατηρητής του OPEC.
Καθοδικοί κίνδυνοι
Η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε κάτω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι τον Αύγουστο – λιγότερο από ό,τι τα περισσότερα μέλη του ΟΠΕΚ+ ή του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και σύμμαχοι όπως η Ρωσία, χρειάζονται να ισορροπήσουν τους προϋπολογισμούς τους.
«Η ζήτηση πετρελαίου έχει σίγουρα έναν καθοδικό κίνδυνο», δήλωσε ο Neil Atkinson, ανεξάρτητος αναλυτής που εργαζόταν στο παρελθόν στον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, επικαλούμενος την ανησυχία για τις οικονομίες της Κίνας και των ΗΠΑ.
«Είναι πολύ δύσκολο να δούμε πώς οι τιμές μπορούν να αυξηθούν σημαντικά εάν η ζήτηση είναι πιο αργή από ό,τι πιστεύαμε», είπε, προσθέτοντας ότι αναμένει ότι ο ΟΠΕΚ+ θα σταματήσει την αύξηση της παραγωγής του.
Για τους πρώτους επτά μήνες του 2024, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας ανήλθαν συνολικά σε 10,89 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, μειωμένες κατά 2,4% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία την Τετάρτη.
Η πτωτική κατανάλωση ντίζελ της Κίνας, καθώς αυξάνεται η χρήση φορτηγών που κινούνται με LNG, επιβαρύνει την εγχώρια ζήτηση καυσίμων, όπως και μια υποτονική οικονομία που παρακωλύεται από μια παρατεταμένη κρίση στον τομέα των ακινήτων.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η κατανάλωση πετρελαίου μέχρι τον Ιούλιο έχει αυξηθεί κατά 220.000 bpd ετησίως, φτάνοντας κατά μέσο όρο τα 20,25 εκατομμύρια bpd, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε κυβερνητικές εκτιμήσεις. Η ζήτηση θα πρέπει να επιταχυνθεί για να φτάσει στην πρόβλεψη της κυβέρνησης για το 2024 στα 20,5 εκατομμύρια bpd.
Το εάν η παγκόσμια ζήτηση αγγίξει τα ύψη που απαιτούνται για την απορρόφηση πρόσθετων προμηθειών φέτος είναι δύσκολο να μετρηθεί λόγω της διακύμανσης ρεκόρ στο πού οι πιο αξιόπιστοι αναλυτές στον ΟΠΕΚ και στον ΙΕΑ μετρούν τη ζήτηση μέχρι σήμερα.
Υπάρχει μια χρονική υστέρηση στα δεδομένα κατανάλωσης και τα προκαταρκτικά στοιχεία συχνά αναθεωρούνται.
Οι προβλέψεις ΟΠΕΚ και ΙΕΑ
Ο ΟΠΕΚ βλέπει την παγκόσμια ζήτηση στα 2,15 εκατομμύρια bpd το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ ο IEA εκτιμά ότι ήταν 735.000 bpd.
Η εκτίμηση του ΟΠΕΚ για την αύξηση της ζήτησης το πρώτο εξάμηνο έχει αλλάξει ελάχιστα από ό,τι ήταν στην αρχή του έτους. Ο ΙΕΑ μείωσε την εκτίμησή του για την αύξηση της ζήτησης το πρώτο εξάμηνο από 1,19 εκατομμύρια bpd που είχε προβλέψει τον Ιανουάριο.
Ο IEA εκτίμησε ότι η κατανάλωση της Κίνας συρρικνώθηκε το δεύτερο τρίμηνο, ενώ ο ΟΠΕΚ εκτιμά ότι αυξήθηκε κατά 800.000 bpd.
Η Κίνα είναι ένας από τους κύριους λόγους για τη διαφορά στις προοπτικές για ολόκληρο το έτος, καθώς και για το πρώτο εξάμηνο.
Η παγκόσμια ανάπτυξη θα έπρεπε να επιταχυνθεί λίγο το δεύτερο εξάμηνο, εάν οι εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση στο πρώτο εξάμηνο ήταν σωστές. Αλλά εάν ο ΙΕΑ έχει δίκιο, η ζήτηση θα πρέπει να επιταχυνθεί γρήγορα.
Το δεύτερο εξάμηνο είναι συνήθως η περίοδος της υψηλότερης κατανάλωσης, καθώς το γεγονός της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης αυξάνει τη ζήτηση πετρελαίου και επειδή περιλαμβάνει την περίοδο αιχμής οδήγησης, τη συγκομιδή στο βόρειο ημισφαίριο και τις αγορές για προετοιμασία για το χειμώνα.
Προκειμένου η αύξηση της ζήτησης να καλύψει τις προβλέψεις του ΟΠΕΚ για ολόκληρο το έτος, θα πρέπει να επιταχυνθεί κατά μέσο όρο στα 2,30 εκατομμύρια bpd το δεύτερο εξάμηνο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters. Η ζήτηση πρέπει να αυξηθεί κατά 1,22 εκατομμύρια bpd το δεύτερο εξάμηνο για να επιτευχθεί η πρόβλεψη του IEA για ολόκληρο το έτος.
Ο ΟΠΕΚ και ο ΙΕΑ έχουν προγραμματιστεί να ενημερώσουν τις προβλέψεις τους για τη ζήτηση την επόμενη εβδομάδα.
Προς αύξηση της παραγωγής
Ο ΟΠΕΚ+ επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα το σχέδιό του να ξεκινήσει την αύξηση της παραγωγής από τον Οκτώβριο με την προειδοποίηση ότι θα μπορούσε να διακοπεί ή να αντιστραφεί εάν χρειαστεί.
Η αύξηση βασίζεται στη ζήτηση που πλήττει τις προβλέψεις του ΟΠΕΚ, γεγονός που θα αυξήσει την ανάγκη για πετρέλαιο από την ομάδα παραγωγών και τους συμμάχους της. Ο ΟΠΕΚ+ αντλεί περισσότερο από το 40% του παγκόσμιου αργού.
Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί η πρόβλεψη της ζήτησης του ΟΠΕΚ, η ζήτηση αργού από τις χώρες του ΟΠΕΚ+ προβλέπεται να φθάσει τα 43,9 εκατομμύρια bpd το τέταρτο τρίμηνο, από την παραγωγή 40,8 εκατομμυρίων bpd τον Ιούνιο, επιτρέποντας θεωρητικά περιθώρια για επιπλέον παραγωγή.
Ο OPEC+ έχει ακόμη έναν μήνα για να αποφασίσει εάν θα ξεκινήσει την άνοδο της παραγωγής του πετρελαίου από τον Οκτώβριο και ο όμιλος θα μελετήσει τα στοιχεία της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες, δήλωσε πηγή κοντά στον όμιλο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco, Amin Nasser δήλωσε την Τρίτη ότι αναμένει ανάπτυξη μεταξύ 1,6 και 2 εκατομμυρίων bpd το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Δύο πηγές του ΟΠΕΚ δήλωσαν ότι δεν είναι σαφές εάν η ζήτηση αυξανόταν τόσο γρήγορα όσο χρειαζόταν για να εκπληρωθεί η πρόβλεψη του ΟΠΕΚ για το τρίτο τρίμηνο.