Η αναβάθμιση του δικτύου φυσικού αερίου προκειμένου να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου και άλλων ανανεώσιμων καυσίμων, βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής του ΔΕΣΦΑ για την απανθρακοποίηση και την ανάπτυξη νέων καθαρών μορφών ενέργειας.
Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση γίνεται με την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία ο οποίος θεμελιώθηκε χθες και θα κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργεί στο 100% για τη μεταφορά υδρογόνου.
«Το φυσικό αέριο θα παραμείνει σημαντικό για το ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας αρκετά ακόμη χρόνια» δήλωσε ο διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι και πρόσθεσε: «Ωστόσο δεν εθελοτυφλούμε. Η χρήση υδρογοναθράκων δεν θα συνεχιστεί για πάντα. Χρειαζόμαστε καύσιμα όπως το υδρογόνο το οποίο είναι ενταγμένο πλήρως στη στρατηγική ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ που μεταξύ των άλλων συμμετέχει στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Hydrogen Backbone για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού δικτύου μεταφοράς υδρογόνου μήκους 40.000 χλμ.»
Ευρωπαϊκό δίκτυο
Η ευρωπαϊκή αυτή πρωτοβουλία προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου υδρογόνου που θα συνδέει 21 ευρωπαϊκές χώρες και θα έχει μήκος39.700 χιλιομέτρων. Περίπου το 69% του προτεινόμενου δικτύου μεταφοράς υδρογόνου αποτελείται από μετασκευασμένους υφιστάμενους αγωγούς φυσικού αερίου ενώ το υπόλοιπο 31% των νέων αγωγών χρειάζονται για τη σύνδεση νέων χρηστών και βρίσκονται σε χώρες με μικρά δίκτυα φυσικού αερίου σήμερα, αλλά με μεγάλη αναμενόμενη ζήτηση και προσφορά υδρογόνου στο μέλλον.
Έτσι ο νέος αγωγός που θα κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ στη Δυτική Μακεδονία σε συνεργασία με την Προμηθέας Gas, τη DAMCO Energy και την ΑΒΑΞ θα είναι ο πρώτος ελληνικός αγωγός με δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου κατά 100% και ένας από τους πρώτους στην Ευρώπη ενώ όπως δήλωσε χθες η κ. Γκάλι η Δυτική Μακεδονία είναι μεν η τελευταία περιφέρεια της Ελλάδας που θα τροφοδοτηθεί με φυσικό αέριο αλλά θα είναι η πρώτη που θα τροφοδοτηθεί με υδρογόνο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το υφιστάμενο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ συνολικού μήκους 1.500 χλμ έχει τη δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου σε ποσοστό 10%, ενώ με μικρές αναβαθμίσεις το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί στο 20%. Μάλιστα όπως σημειώνουν στελέχη του οι μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι η επίπτωση στην οικονομικότητα του δικτυού δεν είναι αποτρεπτική. Άλλωστε όπως τονίζεται «ως διαχειριστής του δικτύου αερίου, ο ΔΕΣΦΑ έχει δεσμευτεί να διευκολύνει και να ενισχύσει τη συντονισμένη προσπάθεια που απαιτείται ώστε να επιτρέπει στους παραγωγούς υδρογόνου να ανταποκριθούν στη ζήτηση».
Η πρώτη Κοιλάδα υδρογόνου στη ΝΑ Ευρώπη
Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς της Δυτικής Μακεδονίας και συμμετέχει στο project για τη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου το οποίο μάλιστα θα κριθεί από την αρμόδια επιτροπή της Κομισιόν σε συνάντηση που έχει προγραμματιστεί για την 1η Μαρτίου.
Το έργο έχει τίτλο «Δυτική Μακεδονία Πράσινες Κοιλάδες Παραγωγής Υδρογόνου WEMAGH2» και περιλαμβάνει τη δημιουργία της πρώτης Κοιλάδας Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στη Δυτική Μακεδονία και συγκεκριμένα στην παλιά βιομηχανική περιοχή ΑΕΒΑΛ, κοντά στην πόλη της Πτολεμαΐδας.
Το WEMAGH2 στοχεύει στην επίδειξη υψηλής απόδοσης αλκαλικής ηλεκτρολυτικής κυψέλης με απόδοση συστήματος που αναφέρει τιμή χαμηλότερη από 4,8 kWh/Nm3 και χωρητικότητα 5 MW για αποθήκευση άνω των 500 τόνων πράσινου H2 ετησίως.
Το ολοκληρωμένο αυτό σύστημα αξιοποιεί την εξαιρετικά αποδοτική παραγωγή πράσινου υδρογόνου και την τελική χρήση του στην εφαρμογή κυψελών καυσίμου που εξυπηρετεί την τοπική κοινωνία και με την άμεση έγχυσή του στο δίκτυο φυσικού αερίου τόσο τον οικιακό όσο και τον βιομηχανικό τομέα. Η συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ συνίσταται στην κατασκευή του δικτύου αερίου που θα συνδέει απευθείας τις Κοιλάδες με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου καθώς και πιθανό Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό.
www.worldenergynews.gr