Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί το όριο του πλαφόν για το ρωσικό πετρέλαιο

Οι Ευρωπαίοι διπλωμάτες που προσπαθούν να καταλήξουν σε μια συμφωνία για τον περιορισμό των ρωσικών τιμών πετρελαίου βρίσκονται αντιμέτωποι με το γεγονός ότι το κύριο αργό της Ρωσίας διαπραγματεύεται ήδη κάτω από τα επίπεδα που προτείνονται για το πλαφόν.



Οι συνομιλίες έχουν επικεντρωθεί μέχρι στιγμής σε επίπεδα από 62 δολάρια έως 70 δολάρια το βαρέλι. Εκείνοι που θέλουν να συνεχίσει να ρέει το πετρέλαιο, θέλουν ένα υψηλό πλαφόν, ενώ εκείνοι που είναι πρόθυμοι να "καταπνίξουν" την τεράστια ρωσική προσφορά πιέζουν για ένα χαμηλότερο όριο στο πλαφόν.

Όμως το κυριότερο ρωσικό αργό - γνωστό ως μείγμα Urals - έπεσε αυτόν τον μήνα στα μόλις 52 δολάρια το βαρέλι στους βασικούς δυτικούς τερματικούς σταθμούς εξαγωγής της χώρας στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg που επικαλείται τις δύο κατεξοχήn εταιρείες τιμολόγησης της αγοράς, τις Argus Media και Platts. Πρόκειται για περίπου 30 δολάρια λιγότερα σε σχέση με το αργό τύπου Brent. Αυτός είναι και ο λόγος που ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες επιθυμούν το όριο του πλαφόν να είναι χαμηλότερο από αυτό που βρίσκεται σήμερα στο τραπέζι.

Μεταξύ αυτών που επιθυμούν να συνεχίσει να ρέει το ρωσικό αργό είναι οι ΗΠΑ, οι οποίες προώθησαν την ιδέα του πλαφόν ως έναν τρόπο για να μετριάσουν τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ουάσινγκτον φοβόταν ότι οι κυρώσεις της ΕΕ ήταν τόσο αυστηρές που θα οδηγούσαν σε καταστροφική άνοδο των παγκόσμιων τιμών πετρελαίου. Το πλαφόν είναι τώρα ένα σχέδιο της G7, αλλά η ΕΕ πρέπει να βρει μια κοινή στάση προτού η G7 προχωρήσει.

Καθώς οι συνομιλίες αυτές στην ΕΕ καθυστερούν, οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι η εστίαση στα 52 δολάρια ως σημείο αναφοράς είναι πολύ στενή.

"Υπάρχει αυτή η αντίληψη εκεί έξω ότι με κάποιο τρόπο το Urals βρίσκεται σε μια συγκεκριμένη τιμή", δήλωσε ο σύμβουλος ενεργειακής ασφάλειας των ΗΠΑ Amos Hochstein στην τηλεόραση του Bloomberg. "Λοιπόν, δεν ξέρουμε πάντα ποια είναι αυτή η τιμή και έχει σαφώς μειωθεί. Αλλά για να υπενθυμίσω στον κόσμο, το Urals αντιπροσωπεύει μόνο ένα ορισμένο μέρος των πωλήσεων της Ρωσίας, καθώς έχουν και άλλο πετρέλαιο που εξάγουν γνωστό ως Espo και άλλες ποιότητες, που διαπραγματεύονται σε διαφορετικές τιμές". 

Παρ' όλα αυτά, το Urals είναι μακράν το κυριότερο εξαγωγικό πετρέλαιο της Ρωσίας, με ροές περίπου 1,76 εκατ. βαρελιών την ημέρα φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που ανέλυσε το Bloomberg. Το νούμερο αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας. Οι αποστολές από τα ασιατικά λιμάνια της χώρας ανέρχονται σε περίπου 750.000 βαρέλια ημερησίως, ή το 26% του συνόλου. Το υπόλοιπο είναι ένας συνδυασμός του αργού Siberian Light και άλλων ποιοτήτων που αποστέλλονται από το λιμάνι Μουρμάνσκ της Αρκτικής, και τα οποία απαιτούν μεταφορά σε μεγάλες αποστάσεις.

Πράγματι οι ασιατικές τιμές είναι αισθητά υψηλότερες - κατά περίπου 20 δολάρια το βαρέλι υψηλότερες - σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus για το μείγμα ESPO στο λιμάνι του Κοζμίνο στα ανατολικά. 

Το ESPO (τα αρχικά του αγωγού που μεταφέρει το αργό από τη Σιβηρία στον Ειρηνικό) είναι λιγότερο θειούχο και ελαφρύτερο από το Urals, γεγονός που το καθιστά συνήθως πιο περιζήτητο από τα διυλιστήρια. Αλλά αυτό που συνέβη από τότε που ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο είναι ότι το Urals - το οποίο παραδοσιακά πήγαινε δυτικά προς τους Ευρωπαίους αγοραστές αλλά τώρα κατευθύνεται ανατολικά - έπρεπε να πέσει προκειμένου να προσελκύσει αγοραστές στην Ασία, σύμφωνα με τον Michael Carolan, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Argus.

Η πρόσφατη άνοδος των ναύλων - εν μέρει λόγω αυτής της πρόσθετης ζήτησης για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων - έχει ενισχύσει τις εκπτώσεις για το Urals, σύμφωνα με τον Carolan.

Το κόστος ναυτιλίας προς την Ασία από την Ευρώπη είναι σήμερα περίπου τριπλάσιο του μέσου όρου του 2021, πράγμα που σημαίνει ότι το Urals πρέπει να τιμολογοείται με σημαντική έκπτωση για να ανταγωνιστεί με τις τοπικές ποιότητες προς την Ασία, σημείωσε ο ίδιος. Αντίθετα, το ESPO πάντα αποστέλλεται στους αγοραστές που βρίσκονται κοντά, κυρίως στην Κίνα και αυτό εξακολουθεί να ισχύει μέχρι και σήμερα.

Ακόμη, η πολυπλοκότητα και η αστάθεια των τιμών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το πλαφόν είναι ένα νέο και μη δοκιμασμένο εργαλείο, είναι ένας λόγος για τον οποίο πολλές χώρες επιθυμούν η όποια συμφωνία να περιλαμβάνει έναν μηχανισμό τακτικής αναθεώρησης.

"Η διαφορά μεταξύ της χαμηλότερης και της υψηλότερης τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο σε μια δεδομένη ημέρα μπορεί να είναι τόσο μεγάλη όσο και 25 δολάρια το βαρέλι", δήλωσε ο Francesco Martoccia, αναλυτής της Citigroup. 

Οι κανόνες του πλαφόν

Σύμφωνα με το πλαφόν, οι αγοραστές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ασφάλιση και αντασφάλιση δεξαμενόπλοιων από βρετανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, που αποτελούν προϋπόθεση για το εμπόριο. Θα μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν τον γιγαντιαίο ελληνικό στόλο δεξαμενόπλοιων. Αυτό υπό την προϋπόθεση ότι θα μπορούν να αποδείξουν ότι δεν πλήρωσαν πάνω από το συμφωνημένο επίπεδο του πλαφόν.

Αυτό σημαίνει ότι αν το πλαφόν οριστεί χαμηλά, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα η Ρωσία να αρνηθεί απλώς να πουλήσει, περιορίζοντας έτσι την προσφορά. Η Μόσχα έχει επανειλημμένα αναφέρει ότι δεν θα πουλήσει σε κανέναν που θα επιβάλλει το πλαφόν. Μεγάλοι αγοραστές, όπως η Κίνα και η Ινδία, δεν έχουν υπογράψει, αλλά αν το όριο οριστεί πάνω από τις τιμές της αγοράς, τότε αγοραστής και πωλητής μπορούν να υποστηρίξουν ότι πρόκειται για συνήθεις επιχειρηματικές δραστηριότητες, αγνοώντας το πλαφόν, τηρώντας έτσι τις προϋποθέσεις για τις υπηρεσίες ασφάλισης και μεταφοράς που απαιτούνται.

(capital.gr)