Η ολοκλήρωση της κατασκευής του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 ενδέχεται να καθυστερήσει μέχρι και οκτώ μήνες και το κόστος να επιβαρυνθεί με επιπλέον 660 εκατ. ευρώ, αν η Δανία δε δώσει άμεσα την έγκριση της για τη διέλευση του αγωγού, ανακοίνωσε η διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού.
Υπενθυμίζεται ότι ο Nord Stream 2 βρίσκεται στο στόχαστρο των Ηνωμένων Πολιτειών, μερικών χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, σκανδιναβικών χωρών και των χωρών της Βαλτικής, οι οποίες ισχυρίζονται ότι με την κατασκευή θα αυξηθεί η εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Όπως σημειώνει το Reuters, το χρονοδιάγραμμα του έργου, του οποίου ηγείται η ρωσική κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Gazprom, είναι σημαντικό για το μέλλον της συμφωνίας για τη διέλευση του φυσικού αερίου που υπάρχει μεταξύ Μόσχας και Κιέβου, καθώς η Ουκρανία παραμένει η βασική χώρα διέλευσης του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Η ισχύς της συμφωνίας αυτής για τη διέλευση του ρωσικού φυσικού αερίου, η οποία συνιστά μια μεγάλη πηγή κρατικών εσόδων για την Ουκρανία, λήγει στο τέλος του χρόνου. Ο αγωγός Nord Stream 2, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019.
Η Gazprom έχει ολοκληρώσει περισσότερο από το 70% του αγωγού, αλλά από τον Απρίλιο του 2017 προσπαθεί να πάρει την έγκριση από την κυβέρνηση της Δανίας για να τοποθετηθεί ο αγωγός εντός των χωρικών υδάτων της Δανίας.
Ο αγωγός Nord Stream 2, ο οποίος πρόκειται να διπλασιάσει την ετήσια δυναμικότητά του σε σχέση με τον αγωγό Nord Stream, θα διέλθει μέσω των χωρικών υδάτων της Φιλανδίας, της Σουηδίας, της Δανίας και της Γερμανίας. Όλες οι χώρες έχουν δώσει την έγκριση τους για τη διέλευση του αγωγού εκτός της Δανίας.
Η Gazprom έχει υποβάλει δύο αιτήσεις για δύο διαφορετικές οδεύσεις στην κυβέρνηση της Δανίας, εκ των οποίων η πρώτη πριν από δύο χρόνια. Το Μάρτιο ο Οργανισμός Ενέργειας της Δανίας ζήτησε μια περιβαλλοντική αξιολόγηση για μια τρίτη όδευση του αγωγού.
Η διαχειρίστρια εταιρεία χαρακτήρισε το αίτημα για υποβολή τρίτης αίτησης όσον αφορά την όδευση του αγωγού ως μια «εσκεμμένη προσπάθεια για να καθυστερήσει η αποπεράτωση του έργου». Τον Απρίλιο σε έγγραφη διαμαρτυρία της προς τη δανέζικη κυβέρνηση, ανέφερε ότι το αίτημα για την κατάθεση αξιολόγησης που θα αφορά μια τρίτη όδευση θα επιβαρύνει το κόστος με περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με επιστολή που έχει στη διάθεση του το πρακτορείο Reuters, η απαίτηση αυτή για την κατάθεση μελέτης που θα αφορά μια τρίτη όδευση του αγωγού θα έχει ως αποτέλεσμα το όλο έργο να καθυστερήσει για οκτώ μήνες και το κόστος της κατασκευής να επιβαρυνθεί με επιπλέον 560 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου φθάνει τα 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στην κατασκευή του αγωγού συμμετέχουν οι γερμανικές εταιρείες Uniper and Wintershall, η βρετανο-ολλανδική Shell, η αυστριακή OMV και η γαλλική Engie.
Τον Ιούνιο, η διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού Nord Stream 2 απέσυρε την αρχική αίτηση που αφορούσε τη διέλευση του αγωγού μέσω των χωρικών υδάτων της Δανίας νότια της νήσου Μπόρνχολμ. Η Δανία μπορεί να θέσει βέτο στην αρχική όδευση, καθώς το 2017 ψήφισε νόμο ο οποίος μπορεί να απαγορεύσει τη διέλευση του αγωγού διαμέσου των χωρικών υδάτων της Δανίας για λόγους ασφαλείας. Ωστόσο, δε μπορεί να τεθεί βέτο για τις δύο άλλες εκδοχές οδεύσεων σύμφωνα με τις οποίες ο αγωγός διέρχεται μέσω της ΑΟΖ της Δανίας και όχι μέσω των χωρικών της υδάτων.