Όλα τα σενάρια και τις επιλογές που προκρίνει η κυβέρνηση για τον τρόπο που θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ και ΛΑΡΚΟ συζήτησαν χθες, στη συνάντηση που είχαν, ο υπουργός Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, και ο Πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Η επιτυχία των ιδιωτικοποιήσεων ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ εξάλλου είναι προτεραιότητα για τον υπουργό, καθώς, όπως έχει πει, «πέραν του ότι είναι μνημονιακές υποχρεώσεις, είναι κομβικής σημασίας για να σταλεί το μήνυμα ότι το κράτος δεν παριστάνει τον επιχειρηματία στην αγορά της ενέργειας».
Για την «άσκηση» της ανεύρεσης των λύσεων που προκρίνει η κυβέρνηση, ο Κωστής Χατζηδάκης, θα λάβει και τις εισηγήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και των συμβούλων του για τα μοντέλα ιδιωτικοποίησης που θεωρούνται καταλληλότερα και οι τελικές επιλογές θα έχουν αποφασιστεί μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου όταν και θα ξεκινήσουν οι επαφές με τους θεσμούς, στους οποίους θα παρουσιαστούν οι βέλτιστες τελικές επιλογές. Όσον αφορά στις χρονικές προτεραιότητες, η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ προηγείται χρονικά, αφού θεωρητικά τουλάχιστον παρουσιάζει τα λιγότερα προβλήματα.
ΕΛΠΕ
Με μια αποτυχημένη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης στο ιστορικό τους, προτεραιότητα για τον υπουργό είναι πάση θυσία η επόμενη απόπειρα να είναι επιτυχημένη. Οι επιλογές για την πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου είναι δύο, είτε πώληση μέσω Χρηματιστηρίου με κάποιο placement μετοχών, είτε προκήρυξη διαγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Λάτση, μέσω της Paneuropean ελέγχει πάνω από το 45% των ΕΛΠΕ, το Δημόσιο έχει λίγο περισσότερο από το 35% και το υπόλοιπο διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο.
Ωστόσο υπάρχουν σημαντικά διλήμματα που τίθενται τα οποία πρέπει να απαντηθούν, και αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν μέχρι το Σεπτέμβριο σε σχέση:
α/Με τον τρόπο ιδιωτικοποίησης, αν δηλαδή θα γίνει και πάλι διαγωνισμός για την ανεύρεση επενδυτή ή placement μέσω Χρηματιστηρίου. Το θετικό στην περίπτωση που επιλεγεί το placement είναι η αμεσότερη ολοκλήρωση της διαδικασίας, χωρίς ρίσκο αποτυχίας. Το αρνητικό ωστόσο είναι ότι θα πρέπει να γίνει με discount που υπολογίζεται στο 15% από τα επίπεδα που διαπραγματεύεται η μετοχή, με αποτέλεσμα λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο. Όμως στην περίπτωση που επιλεγεί ο δρόμος της προκήρυξης του διαγωνισμού ο χρόνος που χρειάζεται είναι περισσότερος και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα με τους όρους του διαγωνισμού που απομάκρυναν τους επενδυτές στην προηγούμενη απόπειρα.
β/Με το ποσοστό που θα διατεθεί: Θα πωληθεί το σύνολο του ποσοστού του Δημοσίου; Θα πουλήσει ταυτόχρονα και η Paneuropean ( συμφερόντων Λάτση); Μια επιλογή είναι να επαναληφθεί το μοντέλο του προηγούμενου διαγωνισμού δηλαδή οι δύο βασικοί μέτοχοι να διαθέσουν από κοινού πακέτο μετοχών, διατηρώντας ο καθένας από περίπου 15%, για να διατεθεί προς πώληση 50,1%.
Ωστόσο, άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν ενδιαφέρεται πλέον να συμμετέχει στην πώληση ποσοστού η Paneuropean. Αν μόνο ποσοστό του Δημοσίου πρόκειται να πουληθεί μπαίνει στο τραπέζι η επιλογή του placement. Σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει και το σενάριο, σε δεύτερο χρόνο να ακολουθήσει και πώληση ποσοστού από την Paneuropean, όταν όμως πια δεν θα διαθέτει ποσοστό στα ΕΛΠΕ το Δημόσιο και επομένως οι πωλητές ( Paneuropean και funds) θα μπορούν να πωλήσουν με άλλους όρους σε τρίτους, και σε καλύτερες αποτιμήσεις.
γ/ Με το αντικείμενο των δραστηριοτήτων που θα πουληθεί. Θα κρατήσει το Δημόσιο τον τομέα της έρευνας υδρογονανθράκων εκτός της πώλησης ή θα προχωρήσει στη αποεπένδυση από το σύνολο των δραστηριοτήτων των ΕΛΠΕ; Στην προηγούμενη απόπειρα ιδιωτικοποίησης ο τομέας Έρευνας και Ανάπτυξης υδρογονανθράκων των ΕΛΠΕ περνούσε σε εταιρία, στην οποία το δημόσιο θα είχε το 51%. Κάτι τέτοιο δεν είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη φορά στις προτεραιότητες του υπουργείου, αφού στρατηγική του υπουργείου είναι να μην παριστάνει τον επιχειρηματία στο χώρο της ενέργειας.
ΔΕΠΑ
Για την πώληση της ΔΕΠΑ το υπουργείο, σύμφωνα με πληροφορίες προσανατολίζεται στην πώληση πλειοψηφικού ποσοστού και στις δύο οντότητες που θα προκύψουν από τον εταιρικό μετασχηματισμό. Δηλαδή θα αναζητηθεί μέσω διαγωνισμού επενδυτής για να συμμετάσχει πλειοψηφικά, τόσο στη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το δίλημμα εδώ είναι αν θα δημιουργηθεί μια Holding εταιρεία που θα μπει στο Χρηματιστήριο στην οποία θα ανήκει η ΔΕΠΑ Υποδομών και η ΔΕΠΑ Εμπορίας οι οποίες θα ιδιωτικοποιηθούν, ή η διαδικασία θα γίνει άμεσα.
Σε κάθε περίπτωση θα ολοκληρωθεί η διαδικασία του εταιρικού μετασχηματισμού που έχει ξεκινήσει, ενώ οι αποφάσεις για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης, θα ληφθούν πριν τον Σεπτέμβριο και θα συνοδευτούν με νομοθετική ρύθμιση.
Ταυτόχρονα ως τις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να οριστεί η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ, η οποία θα “τρέξει” και όλες τις διαδικασίες για τον μετασχηματισμό και την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
ΛΑΡΚΟ
Αποφασισμένος να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» και στο δύσκολο θέμα της ΛΑΡΚΟ εμφανίζεται ο υπουργός Ενέργειας και προτίθεται να βρει λύση στο χρόνιο πρόβλημα που όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις της προηγούμενης δεκαετίας, μεταβιβάζουν στις επόμενες.
Το πρόβλημα της εταιρείας, με τα υψηλά μισθολόγια, την κακή εταιρική διακυβέρνηση, τα μεγάλα λειτουργικά κόστη, τα μεγάλα χρέη και το…πρόστιμο των 130 εκατ. ευρώ, πρέπει να αντιμετωπιστεί, διαμηνύεται από τον υπουργό. Και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζονται δύο επιλογές:
α/το μοντέλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ενωση για διαγραφή του προστίμου και ιδιωτικοποίηση (εφόσον υπάρχουν ενδείξεις για ενδιαφερόμενους επενδυτές),
β/ το μοντέλο Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εκκαθάριση εν λειτουργία, αν εκτιμηθεί ότι έτσι θα βρεθούν ευκολότερα επενδυτές.
Και στις δύο περιπτώσεις ωστόσο, προηγείται διαπραγμάτευση με την Κομισιόν με στόχο τη διαγραφή του προστίμου και τολμηρό κούρεμα των χρεών.
Σημειώνεται ότι και στη ΛΑΡΚΟ αναμένεται σύντομα να τοποθετηθεί νέα διοίκηση, και σύμφωνα με πληροφορίες έχουν συγκεντρωθεί ενδιαφέροντα βιογραφικά.
(mononews)