Σε εξέλιξη βρίσκονται παρασκηνιακές διαβουλεύσεις στο τρίγωνο Αθήνας – Ιερουσαλήμ – Λευκωσίας προκειμένου να πειστεί η Ρώμη και να επαναφέρει τη στήριξη της στον σχεδιαζόμενο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου East Med.
Κάποιες από τις κινήσεις αυτές, όπως τις περιγράφουν αρμόδιες πηγές, δεν αποκλείεται να φανερωθούν και στη σημερινή 1η Ενεργειακή Υπουργική Διάσκεψη ανάμεσα στους υπουργούς Κωστή Χατζηδάκη, Γιώργο Λακκοτρύπη, Γιουβάλ Στάινιτζ και Φράνσις Φάνον. Ο τελευταίος, είχε χθες διαδοχικές συναντήσεις στην Αθήνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον υφυπουργό Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη, όπου ιδίως με τον πρώτο συζητήθηκαν οι εξελίξεις για την προώθηση του αγωγού Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας – Ιταλίας.
Το πρόβλημα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχει να κάνει με την στάση της ιταλικής κυβέρνησης, καθώς τον περασμένο Μάιο ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε δήλωσε ότι η Ρώμη δεν επιθυμεί τον αγωγό στα εδάφη της και αντιπρότεινε τη διασύνδεση του με τον TAP, ο οποίος σημειωτέον μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και καταλήγει επίσης στην Ιταλία.
Κατόπιν αυτού του γεγονότος, το Ισραήλ, φέρεται να επιθυμεί ακόμη και την αλλαγή της όδευσης του αγωγού, δηλαδή να μην καταλήγει στην Ιταλία. Πηγές σημειώνουν πως μία τέτοια εξέλιξη δεν είναι εύκολη αν και όχι αδύνατη αφού ο αγωγός είναι ακόμη στη φάση των μελετών.
Αντίθετα, Ελλάδα και Λευκωσία, υποστηρίζουν πιο σθεναρά την εξεύρεση λύσης για την επιστροφή της Ιταλίας στη συμμαχία, κάτι που επιδιώκουν μέσω της διπλωματικής οδού.
Οι ΗΠΑ συνεχίζουν να παρέχουν, ούτως ή άλλως, στήριξη στο project καθώς θεωρούν ότι αποτελεί μία απτή απόδειξη για την προώθηση των συμφερόντων των δικών τους όσο και των εταίρων τους στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επιπλέον ο αγωγός εξυπηρετεί το δόγμα της Ουάσιγκτον για διαφοροποιημένες πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Το «κλειδί», όμως, για την επαναφορά της Ρώμης στην τροχιά του East Med, ίσως να το κρατούν και οι Βρυξέλλες. Η αναθεώρηση και επανεξέταση των έργων της λίστας του PCI το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου ίσως αποτελέσει μία πολύ καλή ευκαιρία ώστε η Ιταλία να πειστεί για τη συμμετοχή της ξανά στο project.
Όπως και να χει το έργο αυτό, όπως έγραψε και χθες το energypress, αντιμετωπίζει εκ των πραγμάτων δυσκολίες υλοποίησης μια και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου τρέχουν ήδη άλλα projects για τη μεταφορά των ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Όπως οι τερματικοί σταθμοί LNG στην Αίγυπτο αλλά ακόμη και το ώριμο έργο του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
(energypress)