Παρασκευή 9 Αυγούστου 2019

Φ. Κόλλιας: Από την αρχή οι ιδιωτικοποιήσεις σε λιμάνια και ενέργεια

Τα περιφερειακά λιμάνια δεν είναι ο μοναδικός τομέας που θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες με διαφορετικό μοντέλο σε σχέση με το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης.




Όπως φαίνεται, και οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις (ΔΕΠΑ, Ελληνικά Πετρέλαια) αποτελούν αντικείμενο αναθεώρησης. Στην κυβέρνηση θεωρούν πως ο σχεδιασμός που προώθησαν οι προκάτοχοί της, ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, δεν θα αποδώσει. Ταυτόχρονα προστίθενται νέα ονόματα στον κατάλογο, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ, η μερική ιδιωτικοποίηση του οποίου θεωρείται απαραίτητη για τη στήριξη της ΔΕΗ.
Μέχρι να οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός για τις νέες ιδιωτικοποιήσεις η κυβέρνηση επιδιώκει κάποιες «γρήγορες νίκες» και φαίνεται πως θα έχει την ευκαιρία. Το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον εν εξελίξει διαγωνισμό πώλησης του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος», δείχνει πως το τίμημα θα είναι αρκετά υψηλό. Οι Καναδοί της PSP, που ελέγχουν το 40% της ΔΑΑ και θεωρούνται φαβορί για την απόκτηση του υπόλοιπου 30% φαίνεται πως θα έχουν ανταγωνισμό από ισχυρούς ξένους επενδυτές.
Προ ημερών, λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Άρη Ξενόφου σύμφωνα με τις οποίες «για τα 10 περιφερειακά λιμάνια, φαίνεται στις προθέσεις της νέας κυβέρνησης είναι να επανεξετάσει το ισχύον νομικό πλαίσιο για να παρέχει ευελιξία και δημιουργία αξίας», αποφασίστηκε το «ξήλωμα» του σχεδίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Με νέα νομοθετική πρωτοβουλία, θα επιτρέπεται στο ΤΑΙΠΕΔ είτε να πωλήσει το σύνολο των μετοχών ενός οργανισμού λιμένος (κατά το μοντέλο που εφαρμόστηκε σε ΟΛΠ και ΟΛΘ), είτε να παραχωρήσει το σύνολο των δραστηριοτήτων, είτε να παραχωρήσει κάποιες δραστηριότητες (π.χ. εμπορευματικό σταθμό, κρουαζιέρα, μαρίνα, κ.λπ.).
Ηδη ανατέθηκε στην εταιρεία συμβούλων/ελεγκτών Ernst & Young (EY), που έχει αναλάβει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ την βολιδοσκόπηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου), να παρουσιάσει νέες προτάσεις με βάση το νέο μοντέλο. Να προτείνει, δηλαδή, με βάση και το ενδιαφέρον υποψηφίων επενδυτών, σε ποια λιμάνια πρέπει να πωληθούν οι οργανισμοί, σε ποια να παραχωρηθούν όλες οι δραστηριότητες και σε ποια να παραχωρηθούν ορισμένες εξ’ αυτών.
Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε νομοθετήσει ώστε τα περιφερειακά λιμάνια να ιδιωτικοποιηθούν με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή οι οργανισμοί λιμένων θα έμεναν κρατικοί και θα παραχωρούνταν σε ιδιώτες κάποιες επιμέρους δραστηριότητες ανά λιμάνι, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Στις πρόσφατες δηλώσεις του, ο κ. Ξενόφος είχε υποστηρίξει πως «με βάση τις προηγούμενες μελέτες μας μπορούμε να πούμε ότι πρώτα θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας στη Βόρεια Ελλάδα και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας στη Δυτική Ελλάδα. Αυτά τα λιμάνια έχουν αναμφισβήτητα έναν ισχυρό ρόλο να διαδραματίσουν, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και εάν εξεταστούν από κοινού με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών που επίσης αναπτύχθηκε, η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη μεταφορών και εμπορίου προς την Ευρώπη».
Τα ΕΛΠΕ
Εκτός από τα περιφερειακά λιμάνια, reset θέλει να κάνει η κυβέρνηση και στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις. Το ναυάγιο του πρώτου διαγωνισμού πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), από κοινού με τον όμιλο Λάτση, αναγκάζει ούτως ή άλλως τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να αναζητήσει άλλη φόρμουλα. 
Αλλαγές ετοιμάζονται, όμως, και στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, θέμα για το οποίο έχουν επίσης λόγο τα ΕΛΠΕ. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αποφασίσει πως το δημόσιο θα διατηρούσε, μέσω της ΔΕΠΑ Υποδομών τον πλειοψηφικό έλεγχο στα δίκτυα διανομής. Θα πωλούνταν το πλειοψηφικό πακέτο της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία θα είχε τον έλεγχο της «Φυσικό Αέριο Αττικής», η χονδρική εμπορία φυσικού αερίου και οι διεθνείς συμβάσεις για την προμήθεια φυσικού αερίου. Αποφάσεις για το νέο μοντέλο δεν έχουν ληφθεί, αλλά στο ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να περιμένουν καθώς το προηγούμενο σχέδιο σίγουρα παγώνει.
(euro2day.gr)