Στην κατεύθυνση μιας πιο επιθετικής πολιτικής στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ που θα περιλαμβάνει πώληση πλειοψηφικών πακέτων τόσο στην εμπορία, όσο και στα δίκτυα, φαίνεται ότι κινείται το υπουργείο Ενέργειας.
Οι επιλογές τέθηκαν επί τάπητος στην σημερινή συνάντηση του υπουργού Κ.Χατζηδάκη με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, όπου εξετάστηκαν όλα τα σενάρια, προκειμένου όταν υπουργείο και Ταμείο καταλήξουν στο οριστικό μοντέλο, να κατατεθεί η σχετική ρύθμιση στη Βουλή, η οποία και θα τροποποιεί τον νόμο Σταθάκη.
Ανεξάρτητα ωστόσο από το ποιο μοντελο θα προκριθεί τελικά, δηλαδή η πώληση με δημιουργία Holding ή με σχέδιο παρόμοιο με εκείνο του τέως υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας, το πνεύμα της νέας πολιτικής ηγεσίας φαίνεται ότι είναι να πουληθούν πλειοψηφικά πακέτα, τόσο στην Εμπορία, όσο και στα Δίκτυα.
Αντί δηλαδή να διατεθεί ένα ποσοστό 14% στα δίκτυα, όπως προέβλεπε το σχέδιο Σταθάκη, λέγεται ότι κυριαρχεί η άποψη το προς πώληση πακέτο να είναι πλειοψηφικό, προκειμένου να δίνει προοπτική στον επενδυτή, και δικαιώματα στο μάνατζμεντ, ώστε να αυξηθεί η υπεραξία της εταιρείας, και να υπάρξει έντονο ενδιαφέρον. Αντίστοιχες σκέψεις να πουληθεί πλειοψηφικό πακέτο υπάρχουν και για την Εμπορία.
Αυτά τα θέματα εξέτασε η σημερινή συνάντηση Χατζηδάκη-ΤΑΙΠΕΔ, όπως επίσης τον τρόπο με τον οποίο θα γίνουν πράξη. Αν δηλαδή θα δημιουργηθεί μια Εταιρεία Συμμετοχών, κάτω από την οποία θα "κρεμαστούν" oι προς πώληση θυγατρικές της ΔΕΠΑ ή θα επιλεγεί μια παραλλαγή του νόμου Σταθάκη, για την σύσταση των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, με εν συνεχεία διάθεση του 50,1% στην πρώτη, και του 14% στην δεύτερη. Το τελευταίο αυτό σενάριο ή κάποια παραλλαγή του, συγκεντρώνει μάλλον λιγοστές πιθανότητες.
Σημειωτέον ότι το μοντέλο Holding, κάτω από την οποία θα βρίσκονται 3 θυγατρικές, μια στην εμπορία, μια στα δίκτυα, και μια στα διεθνή έργα, αποτελεί παλαιά πρόταση του 2018, της προηγούμενης κυβέρνησης, κατόπιν εισήγησης της McKinsey.
Σύμφωνα με εκείνο το σχέδιο, ποσοστά των 2 πρώτων θα εκχωρούνταν σε ιδιώτες, η 3η θα παρέμενε στο χαρτοφυλάκιο της Εταιρείας Συμμετοχών, και η τελευταία θα εισάγονταν στο χρηματιστήριο. Επρόκειτο για ένα μοντέλο μερικού και όχι πλήρους διαχωρισμού των παραπάνω δραστηριοτήτων, καθώς δίκτυα και εμπορία θα παρέμεναν κάτω από μια Εταιρεία Συμμετοχών. Εκείνο πάντα το πλάνο, προέβλεπε την διάθεση πλειοψηφικού πακέτου στην εμπορική εταιρεία, και μειοψηφικού ποσοστού στην εταιρεία των δικτύων.
Είχε δε, ουσιώδεις διαφορές από το νόμο Σταθάκη, καθώς προέβλεπε την μερική, και όχι την πλήρη διάσπαση της εμπορίας και των δικτύων από την ΔΕΠΑ, εν αντιθέσει με το πλάνο του πρώην υπ. Ενέργειας, που υιοθέτησε τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δύο δραστηριοτήτων, δίχως αυτός να αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, και χωρίς να ισχύει κάτι ανάλογο σε πληθώρα ευρωπαϊκών χωρών.
Το στίγμα πάντως των κυβερνητικών προθέσεων είχε πρώτος δώσει με τις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το πλαίσιο αποκρατικοποίησης αλλάζει, προκειμένου αυτή να αποδώσει, και να είναι όσο το δυνατόν πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο. Εκ των υστέρων, αποδεικνύεται ότι το μήνυμα όσων είχε πει ο υφυπουργός ΠΕΝ στη Βουλή, ήταν ότι πρέπει να ακολουθηθεί μια πιο επιθετική πολιτική ιδιωτικοποίησης στο κεφάλαιο ΔΕΠΑ, η οποία θα αφήνει περισσότερες επιλογές αύξησης της αξίας για τους μετόχους, και θα ήταν πιο επικερδής για το Δημόσιο.
(energypress)