Ισχυρές προοπτικές για ανάπτυξη hub στην Ελλάδα με εξαγωγές στην Βουλγαρία σε πρώτη φάση.
Είναι η πρώτη φορά που μία ιδιωτική εταιρεία κατακρημνίζει από την πρώτη θέση την κρατική επιχείρηση.
Η MYTILINEOS εισήγαγε περισσότερους από 370.000 τόνους LNG από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2019, ή το 39% του συνόλου στην Ελλάδα, σύμφωνα με το LNG Edge.
Η ΔΕΠΑ εισήγαγε 273.000 τόνους ή 29%.
Αντίθετα, το μερίδιο αγοράς της ΔΕΠΑ ήταν 92% το 2018 και ποτέ δεν είχε πέσει κάτω από το 50%.
Αυτή η αλλαγή δείχνει την πρόοδο που σημειώθηκε σε μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήταν από τις τελευταίες που προχώρησε στην απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου.
Η αγορά άρχισε να ανοίγει το 2005, αλλά κορυφώθηκε το 2018, όταν η λιανική αγορά απελευθερώθηκε πλήρως, αφήνοντας τους καταναλωτές ελεύθερους να επιλέξουν τον προμηθευτή τους.
Από τότε η ΔΕΠΑ χάνει πελάτες και μερίδιο αγοράς.
Τα χαμηλά τριετίας στις τιμές LNG περιόρισαν τα εμπόδια για τους αγοραστές, ενώ η επέκταση στον Τερματικό Σταθμό στη Ρεβυθούσα προσφέρει μεγαλύτερη χωρητικότητα για την απορρόφηση φορτίων.
Η Ελλάδα εξελίσσεται σε ένα hub, που θα δώσει σε πρώτη φάση την δυνατότητα εξαγωγων στην Βουλγαρία λόγω τωνν πλεονεκτημάτων στις τιμές του φυσικού αερίου.
Παράλληλα η Μυτιληναίος έχει να λάβει έξι από τα 15 φορτία LNG που αναμένονται από τον Αύγουστο μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου του 2019, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία.
Όλα αυτά δείχνουν πόσο γρήγορα έχει αλλάξει η ελληνική αγορά σε σχέση με τον Δεκέμβριο - Ιανουάριο του 2016-2017, όταν η έλλειψη φυσικού αερίου εν μέσω της οξύτατης κακοκαιρίας σε Ελλάδα αλλά και Ευρώπη είχε καταστήσει σαν θέμα αιχμής τα φορτία που έρχονταν ή καθυστερούσαν για λογαριασμό της ΔΕΠΑ από την Sonatrach!
Και επίσης ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει ταχείες στρατηγικές επιλογές για το μέλλον της ΔΕΠΑ.
Οι μεγάλοι ιδιώτες παίκτες της ελληνικής αγοράς
Εξαιτίας της ανάπτυξης του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας με εργοστάσια φυσικού αερίου αλλά και των αναγκών του τομέα κατασκευής αλουμινίου, η MYTILINEOS είναι «πρώτη στη σειρά» των ιδιωτών εισαγωγέων.
Και αυτό γιατί το βασικό της πλεονέκτημα είναι η «σταθερή κατανάλωσή» λόγω της παραγωγικής ισχύος 1200 MW (14% της εγκατεστημένης θερμικής παραγωγής σε εθνικό επίπεδο),
Έχει κατά τον τρόπο αυτό την ευρύτερη βάση στην εγχώριας ζήτηση, ανάμεσα στους ανεξάρτητους παραγωγούς.
Σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται η ελληνο-ιταλική κοινοπραξία ELPEDISON, η Motor Oil και ο Ήρων, μέτοχοι του οπίου είναι μεταξύ άλλων η γαλλική ENGIE και η Qatar Petroleum.
Η MYTILINEOS και η Motor Oil αγόραζαν μέχρι πρόσφατα LNG μέσω της κοινοπραξίας M & M Natural Gas, αλλά στις 16 Ιανουαρίου η MYTILINEOS ολοκλήρωσε την εξαγορά της συμμετοχής της Motor Oil.
Το άρθρο σημειώνει επίσης ότι, τον περασμένο μήνα η MYTILINEOS ανακοίνωσε την έναρξη κατασκευής ενός νέου σταθμού CCGT ισχύος 826MW, στην κεντρική Βοιωτία. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς στην Ευρώπη.
Το πλεονέκτημα στις τιμές έναντι της Βουλγαρίας
Η πρόσβαση στις χαμηλές τιμές του φυσικού αερίου ενισχύει επίσης την Ελλάδα στην προσπάθεια να αναπτυχθεί ως ενεργειακός κόμβος και δημιουργεί επενδυτικές ευκαιρίες για εταιρείες που είναι διατεθειμένες να αναλάβουν τον κίνδυνο.
Η πρώτη αντίστροφη ροή από την Ελλάδα στη Βουλγαρία πραγματοποιήθηκε τον Μάιο.
Ο αγωγός IGB στα ίδια σύνορα θα ενισχύσει περαιτέρω τις ροές όταν θα συνδεθεί το 2020, ενώ το ίδιο έτος αναμένεται και η πρώτη ροή φυσικού αερίου μέσω TAP (του τμήματος του νότιου διαδρόμου) που θα φέρνει στην Ευρώπη αζέρικο αέριο.
Σε συνέδριο τον Ιούλιο, ο κ. Παναγιώτης Κανελλόπουλος, διευθυντής του βραχίονα εμπορίας φυσικού αερίου της MYTILINEOS, χαρακτήρισε τις εξαγωγές προς τη Βουλγαρία «αυτονόητη εξέλιξη» λόγω της διαφοράς τιμών μεταξύ των δύο αγορών.
«Η τιμή του φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, που παρέχεται κυρίως μέσω αγωγού από τη Ρωσία, είναι πολύ ακριβή.
Μιλάμε για τεράστια διαφορά μεταξύ LNG με εύρος $ 4-5 / MMBtu και φυσικού αερίου μέσω αγωγού στο επίπεδο των $ 8 / MMBtu».
Η MYTILINEOS δεν έχει γνωστοποιήσει μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας LNG.
Η ελληνική ζήτηση θα αυξηθεί και οι βασικοί προμηθευτές θα επιδιώξουν καλύτερες τιμές
Οι χαμηλές τιμές στα spot φορτία δεν μπορούν να διαρκέσουν για πάντα, σύμφωνα με την ανάλυση.
Ωστόσο, η ελληνική ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί, από 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) / έτος σε 7bcm μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ.
Το στοίχημα της MYTILINEOS για το μέλλον του φυσικού αερίου στην Ελλάδα δείχνει ότι η εταιρεία σχεδιάζει να παραμείνει σημαντικός παίκτης, προκειμένου να ικανοποιείται αυτή η ζήτηση.
Ο κ. Κανελλόπουλος φάνηκε να ρίχνει το γάντι στους προμηθευτές αερίου μέσω αγωγών, όπως η ρωσική Gazprom, προκειμένου να προσελκύσει αγοραστές με χαμηλότερες τιμές.
«Αναμένεται οι σημερινοί προμηθευτές φυσικού αερίου μέσω αγωγών να υπερασπιστούν το μερίδιο αγοράς τους».
Η Gazprom προμηθεύει τόσο τη MYTILINEOS όσο και τη ΔΕΠΑ με αέριο μέσω αγωγού, με σύμβαση διαρκείας.
Προς το παρόν, η MYTILINEOS παραμένει η κυρίαρχη δύναμη στις ελληνικές εισαγωγές LNG.
Το πρόγραμμα εκφόρτωσης του ΔΕΣΦΑ της Τρίτης 7/8/2019 έδειχνε ότι η εταιρεία θα λάβει έξι από τα 15 φορτία που αναμένονται από τον Αύγουστο μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου του 2019, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία.
www.worldenergynews.gr