Μέσα στην υπεραιωνόβια πλέον ιστορία του ενεργειακού τομέα, η έμφαση πάντα δόθηκε στα μεγάλα πράγματα, από τους σταθμούς παραγωγής μέχρι τα μεγάλα δίκτυα, τη στιγμή που στην άκρη της αλυσίδας, ο καταναλωτής παρέμενε παθητικός. Αυτό πρόκειται πλέον να αλλάξει δραματικά.
Αυτό συμβαίνει ήδη, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στη Ρουμανία. Οι καταναλωτές κινούνται προς την ελεύθερη αγορά (οι προμηθευτές της Enel στη Ρουμανία ηγούνται αφού ξεπέρασαν το φράγμα του ενός εκατ. καταναλωτών) όπου μπορούν να επωφεληθούν από προσωπικές προσφορές και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Οι prosumers αρχίζουν να ακούγονται και αρχίζουν να υπάρχουν ρυθμίσεις που θα παρέχουν το πλαίσιο για την ανάπτυξή τους.
Πόσο θα χρειαστεί η ενεργειακή μετάβαση; Πότε θα χρησιμοποιήσουν πλήρως οι καταναλωτές τη νέα τους δυναμική; Κάποιοι λένε 5-10 χρόνι και παρόλο που δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για το χρόνο, γνωρίζουμε ότι η τεχνολογική πρόοδος είναι μη αναστρέψιμη. Τεχνολογίες όπως από το όχημα προς το δίκτυο, από το σπίτι προς το δίκτυο ή η διαχείριση ζήτησης χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη. Αυτό που μετράει τώρα είναι να είμαστε έτοιμοι και στο μέτωπο των νέων εξελίξεων και αυτό σημαίνει να επενδύσουμε στην ψηφιοποίηση.
Έτοιμοι για τη μετάβαση
Η κύρια πρόκληση και όχι μόνο για φέτος, αλλά και για τα επόμενα χρόνια, είναι να προετοιμάσουμε την αλλαγή, να αποδεχτούμε τα οφέλη των νέων τεχνολογιών και να χρησιμοποιήσουμε την ψηφιοποίηση ως καταλύτη που θα εκμεταλλευτεί το πλήρες δυναμικό των τεχνολογικών εξελίξεων, θα ενισχύσει τους καταναλωτές και θα φέρει μεγαλύτερη αξία στους μετόχους.
Θέλουμε να είμαστε κομμάτι αυτής της αλλαγής και οδηγοί της.
Ο όμιλος Enel έχει ένα νέο βραχίονα, την Enel X, η οποία δημιουργήθηκε συγκεκριμένα για να επιταχύνει τη μετάβαση προς τη βιώσιμη κινητικότητα, την συνειδητή και αποδοτική κατανάλωση και την παραγωγή ΑΠΕ, βοηθώντας τα άτομα, τις πόλεις και τις εταιρείες.
Βεβαίως, σε έναν κλάδο όπως ο δικός μας, το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απαραίτητο για το έργο μας και πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι το μέλλον του ενεργειακού τομέα βασίζεται στον κοινό παρονομαστή της ψηφιοποίησης σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας αξίας.
Στη Ρουμανία συζητείται ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για το ρυθμιστικό κύκλο 2019-2023 και δεδομένης της τεχνολογίας και των αλλαγών της, είμαι βέβαιος ότι δεν θα μπορούσε παρά να αγκαλιάσει την ψηφιοποίηση.
Ο μελλοντικός ρυθμιστικός κύκλος πρέπει να βοηθήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό διότι μόνο οι ψηφιακές τεχνολογίες θα επιτρέψουν στον καταναλωτή να παίξει κεντρικό ρόλο στην αγορά ενέργειας. Όλα ξεκινούν με τον έξυπνο μετρητή, το θεμελιώδη λίθο ενός έξυπνου δικτύου, το όποιο μπορεί να λειτουργεί αμφίδρομα και να είναι πιο ευέλικτο, παρέχοντας καλύτερες υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος. Η εμπειρία του ομίλου Enel δείχνει ότι ένα ψηφιακό δίκτυο επιτρέπει στις ίδιες υποδομές να παρέχουν πολλά περισσότερα: Περισσότερη ποιότητα, περισσότερη αξιοπιστία και χαμηλότερα κόστη.
Δεν υπάρχει περιθώριο για περιορισμό των επενδύσεων στις ψηφιακές τεχνολογίες και τους έξυπνους μετρητές, δεδομένης της σημασίας της ψηφιοποίησης για τον ενεργειακό τομέα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε, καθώς το μέλλον είναι ήδη εδώ. Ο κόσμος έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί τεχνολογίες μηχανικής μάθησης, ανάλυση δεδομένων, ανοικτές πλατφόρμες, νέες διεπαφές λογισμικού και κατ' επέκταση, νέα επιχειρηματικά μοντέλα.
Οι χώρες που θα μείνουν πίσω στις επενδύσεις της ψηφιοποίησης ουσιαστικά θα θυσιάσουν τη μελλοντική τους ανταγωνιστικότητα.
Προσοχή! Οι καταναλωτές - οι αληθινοί ηγέτες της αγοράς ενέργειας - παρακολουθούν στενά.
-------------
Το άρθρο του Γιώργου Στάσση, νέου προέδρου και CEO της ΔΕΗ, δημοσιεύθηκε πριν από περίπου ένα χρόνο, στις 24 Αυγούστου του 2018, στο λογαριασμό του στο Linkendin