Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019

Στα σκαριά ν/σ για ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία

Δύο ξεχωριστά νομοσχέδια για ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία σχεδιάζει η κυβέρνηση, με στόχο τα εν λόγω νομοσχέδια να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα του Μαρτίου, προκειμένου να ακολουθήσει η διαβούλευση με τους θεσμούς και η ψήφισή τους στη Βουλή.


Την ίδια ώρα, «δεν θα αργήσει πολύ», όπως ανέφερε χθες κυβερνητικός αξιωματούχος, η έκδοση ενός νέου ομολόγου, πολύ πιθανόν δεκαετούς διάρκειας, αν και η διάρκεια και ο ακριβής χρόνος της έκδοσης θα «κλειδώσουν» οριστικά ανάλογα με την πορεία των αγορών. Κατά τον ίδιο αξιωματούχο, δεν υπάρχει σύνδεση της απόφασης με το επικείμενο Eurogroup της 11ης Μαρτίου. Καθώς «οι αγορές έχουν προεξοφλήσει τις καλές σχέσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στο θέμα των ρυθμίσεων για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, αρμόδιες κυβερνητικές πηγές δεν έκρυβαν χθες την ενόχλησή τους για τις αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία στην έκθεσή της ανέφερε πως «η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τους θεσμούς ότι δεν προτίθεται στο άμεσο μέλλον να προχωρήσει σε τροποποιήσεις των πλαισίων ρύθμισης των οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία». Όπως επεσήμαναν οι ίδιες πηγές, η κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους εταίρους στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου πως «δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσει και ότι οποιαδήποτε πρόταση θα συζητηθεί μαζί τους προκαταβολικά».
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η ρύθμιση των οφειλών στην εφορία δεν θα έχει «οριζόντιο χαρακτήρα», αλλά θα περιλαμβάνει κριτήρια υπαγωγής, με στόχο αφ' ενός να βοηθηθούν όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας που τους εμποδίζουν να αποπληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους, και, αφ' ετέρου, να αποκλειστούν οι «στρατηγικοί κακοπληρωτές. 
Μεταξύ των σχεδίων που επεξεργάζεται η κυβέρνηση, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, είναι και η σύνδεση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών με το ύψος του ακατάσχετου ποσού από τον τραπεζικό λογαριασμό. 
Ήτοι, όσο συνεπέστερος θα είναι ο οφειλέτης στην αποπληρωμή των δόσεων, τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το υπόλοιπο του τραπεζικού λογαριασμού το οποίο θα λογίζεται ως ακατάσχετο. Με το όλο ζήτημα να χαρακτηρίζεται ως «ιδιαίτερα σύνθετο σε τεχνικό επίπεδο», η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει καταλήξει ακόμη στις λεπτομέρειες της ρύθμισης, όπως και στον μέγιστο αριθμό των δόσεων.
Παράλληλα, στους θεσμούς έχει ήδη αποσταλεί το κείμενο του νομοσχεδίου για την προστασία της κύριας κατοικίας, μετά και από τις τροποποιήσεις που συμφωνήθηκαν κατά την προχθεσινή συνάντηση των εκπροσώπων των τραπεζών με την κυβέρνηση. Στο κείμενο η κυβέρνηση απαντά ουσιαστικά σε ερωτήματα που τέθηκαν από τους εταίρους και στοχεύει να καταθέσει το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Στόχος είναι να έχει ψηφιστεί έως την ερχόμενη Πέμπτη, και αφού έχει προηγηθεί συζήτηση τουλάχιστον δύο ημερών στο Κοινοβούλιο. Σχολιάζοντας τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα της πρώτης κατοικίας, κυβερνητικός αξιωματούχος απέδωσε την αυστηρότητα αλλά και τον αριθμό των ενστάσεων (σ.σ. συνολικά υπήρχε κατάλογος 9 αιτιάσεων στην έκθεση της Κομισιόν) στο γεγονός πως η ενημέρωση των θεσμών αφορούσε προγενέστερο σχέδιο σε σχέση με αυτό στο οποίο κατέληξαν κυβέρνηση και τράπεζες την περασμένη Τετάρτη.
Σχετικά με τα «κόκκινα» δάνεια, κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) έχει ήδη σταλεί από το υπουργείο Οικονομικών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGcomp) και πιστεύουν ότι θα υπάρξει απάντηση μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες. Το ύψος των εγγυήσεων που θα απαιτηθούν για να λειτουργήσει το σχέδιο του APS υπολογίζεται σε περίπου σε 4-5 δισεκ. ευρώ. Με βάση την ελληνική πρόταση, εκτιμάται ότι δεν θα προκύπτει δημοσιονομικό κόστος, καθώς οι όποιες απώλειες από ενδεχόμενη κατάπτωση εγγυήσεων θα αντισταθμίζονται σε όρους καθαρής παρούσας αξίας από τα «κουπόνια» που θα καταβάλουν οι τράπεζες για τη χρήση των εγγυήσεων. 
Όσον αφορά στο σχέδιο της Τραπέζης της Ελλάδος, η κεντρική τράπεζα έχει αναθέσει σε εξωτερικό οίκο να εντοπίσει τα σημεία τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με το σχέδιο του ΤΧΣ, ενώ παράλληλα για το ίδιο θέμα εργάζεται και κοινή επιτροπή που έχει συσταθεί από το υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος. Όταν ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία, το υπουργείο Οικονομικών θα καταθέσει και αυτό το σχέδιο στην DGcomp. Επισημαίνεται πως ο ορίζοντας υλοποίησης του σχεδίου της ΤτΕ φτάνει στα 1-2 έτη, γεγονός, ωστόσο, που δεν χαρακτηρίζεται ως αρνητικό, καθώς θα εξασφαλίσει έναν ξεκάθαρο «χάρτη» για την πορεία διαχείρισης των κόκκινων δανείων.
Στον κυβερνητικό προγραμματισμό περιλαμβάνεται και η κατάθεση 18 νομοσχεδίων μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα. Τα νομοσχέδια καλύπτουν όλο το φάσμα της πολιτικής, από την οικονομία (π.χ. Αναπτυξιακή Τράπεζα, μικροπιστώσεις, ρυθμίσεις οφειλών), έως την Παιδεία και την Πολιτική Προστασία. Ο μεγάλος όγκος κοινοβουλευτικού έργου που πρέπει να υλοποιηθεί συνιστά και την «απάντηση» του οικονομικού επιτελείου στο ερώτημα σχετικά με τον χρόνο των εκλογών. Για το οικονομικό επιτελείο ισχύει ο κανόνας «όσο αργότερα, τόσο το καλύτερο».
Επισημαίνεται ότι στην κυβέρνηση επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία για μια θετική απόφαση στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου, η οποία θα σηματοδοτήσει την εκταμίευση προς την Ελλάδα ποσών συνολικού ύψους 970 εκατ. ευρώ. Κυβερνητικές πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές, λέγοντας ότι η οποιαδήποτε μικρή καθυστέρηση στην εκταμίευση δεν θα εκληφθεί ως αρνητικό σήμα από τις αγορές.
Σημειώνεται, τέλος, ότι κυβερνητικές πηγές εκφράζουν την ελπίδα πως τα capital controls θα αρθούν πλήρως όσο συντομότερα γίνεται, χωρίς βέβαια να αναμένεται κάτι τέτοιο στο άμεσο μέλλον. Εντός της κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου υπάρχει η εκτίμηση, σε ευθυγράμμιση και με την άποψη του ΔΝΤ, ότι κάτι τέτοιο θα λειτουργούσε τελικά ως θετικό σήμα για την οικονομία.