Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

H Ηλεκτροκίνηση δεν Αποτελεί Πλέον Όνειρο Θερινής Νυκτός - Πόσο ...Ανέτοιμη Είναι η Ελλάδα για τη Στροφή στο Μέλλον

Η αμερικανική Tesla προλείανε το έδαφος και οι μεγάλοι της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας εισέρχονται αργά αλλά σταθερά στον κόσμο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. 








Η Κίνα μετατρέπεται «σε διεθνές κέντρο εξουσίας της αυτοκινητοβιομηχανίας», όπως υπογράμμισε τον Ιανουάριο από το Πεκίνο, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Volkswagen», Χέρμπερτ Ντις, ο οποίος προχώρησε ένα βήμα παραπέρα με τη δήλωση ότι η VW θα πρέπει να γίνει «πιο κινεζική».

Την ίδια περίοδο βρέθηκε στην Σαγκάη και ο ιδιοκτήτης της Τesla, Έλον Μασκ, προκειμένου να εγκαινιάσει τα θεμέλια του «Gigafactory 3», δηλαδή, του πρώτου γιγαντιαίου εργοστασίου του ομίλου, εκτός ΗΠΑ, που θα μπορεί να παράγει 500.000 ηλεκτρικά οχήματα ετησίως από τα τέλη του 2019.

Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες επισήμαναν ταυτόχρονα, τη στρατηγική στροφή της κινεζικής κυβέρνησης προς την ηλεκτροκίνηση. Με επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και περιορισμούς στην παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, το Πεκίνο έχει θέσει ως στόχο, έως το 2020 να κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας τουλάχιστον 5 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πέρυσι, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Κίνα ανήλθαν σε σχεδόν 1 εκατ. μονάδες.

Ενδεικτικό της ραγδαίας μεταστροφής προς την ηλεκτροκίνηση είναι και η πρόσφατη συμφωνία των Daimler και Geely να κατασκευάσουν από κοινού την ηλεκτρική εκδοχή του διάσημου Smart, με τους επικεφαλής των δύο εταιρειών να υπογράφουν σχετικό μνημόνιο στρατηγικής συνεργασίας.

Η νέα γενιά Smart θα παράγεται σε εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, με τις πωλήσεις να προγραμματίζονται για το 2022, όπως αναφέρει το Automotive News Europe.

Ενώ, λοιπόν, τα παγκόσμια και εγχώρια μονοπώλια ανταγωνίζονται σκληρά ώστε να διασφαλίσουν ισχυρά μερίδια σε αυτή την τεράστια και ανερχόμενη αγορά, στην Ελλάδα, βρισκόμαστε, ακόμη «50 χρόνια πίσω», όπως έλεγε το παλιό σλόγκαν!

Εν τούτοις, ακόμη και υπό αυτό το πρίσμα, στην Ελλάδα με το ανύπαρκτο θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, εκδηλώνεται ενδιαφέρον από διεθνείς οι επιχειρήσεις για επικερδείς δραστηριότητες στον κλάδο και ήδη ορισμένες από αυτές διενεργούν τις πρώτες έρευνες αγοράς για να εδραιώσουν την παρουσία τους στη χώρα μας.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι Blink Charging, μια από τις κορυφαίες εταιρείες των ΗΠΑ στον τομέα της διάθεσης και παροχής υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανακοίνωσε προ ημερών, τη σύσταση κοινοπραξίας με την ελληνική Eunice Energy, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των ΑΠΕ από το 2001, για την από κοινού δραστηριοποίησή τους στην εγχώρια αγορά ηλεκτροκίνησης.

Στρατηγική επιδίωξη της αμερικανικής εταιρείας είναι να καταστήσει την Ελλάδα βάση για την είσοδό της στη ραγδαία αναπτυσσόμενη ευρωπαϊκή αγορά, στο πλαίσιο της πολιτικής της Ε.Ε. για την κλιματική αλλαγή, που έχει θέσει ως στόχο τη μείωση κατά 37,5% των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα έως το 2030.

Οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, όπως φαίνεται από τα επίσημα στοιχεία –το 2018, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην χώρα ανερχόταν σε μόλις 0,1% - σε συνδυασμό με τον εθνικό σχεδιασμό για την επίτευξη των δεσμευτικών στόχων για το 2030, γεννούν προσδοκίες για τη δημιουργία μιας πολλά υποσχόμενης αγοράς, εξ ου και το έντονο ενδιαφέρον από πλευράς ξένων και εγχώριων επενδυτών.

Επαφές με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές είχαν, ακόμη, αμερικανικές εταιρείες και ευρωπαϊκές εταιρείες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στον κλάδο. Μεταξύ των σχεδίων που παρουσίασαν συμπεριλαμβάνεται η εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας παραγωγής πυκνωτών στην Θεσσαλονίκη, καθώς και η εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας παραγωγής μικρών ηλεκτρικών οχημάτων στην Πάτρα.

Η κοινοπραξία Βlink Europe, έχει ως στόχο να αναπτύξει ένα εθνικό δίκτυο φόρτισης καθώς και μια πλατφόρμα που θα συνδέει το τεχνικό τμήμα της φόρτισης με την τιμολόγηση των υπηρεσιών που θα παρέχονται και θα επιτρέπει στους χρήστες να φορτίζουν τις μπαταρίες των οχημάτων τους, ανεξάρτητα από το εάν είναι μέλη της Blink.

Η αμερικανική εταιρεία αποβλέπει στην επέκτασή της, μέσω Ελλάδας, στις αγορές της ΝΑ και Ανατολικής Ευρώπης, όπου οι ρυθμοί ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης εξακολουθούν να παραμένουν υποτονικοί, δίχως να αγνοεί, όμως και τις ανεπτυγμένες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου, οι οποίες δεν διαθέτουν, ακόμη, την τεχνογνωσία διαχείρισης του τεχνικού και τιμολογιακού τμήματος στο βαθμό που το έχει επιτευχθεί στην  αμερικανική αγορά, που θεωρείται πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.

Μέσω της πλατφόρμας της Blink Charging, ο πελάτης θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να ενημερωθεί, μεταξύ άλλων, για τα σημεία φόρτισης, την απόστασή τους, το κόστος και τον τρόπο πληρωμής, ανεξαρτήτως παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε μια καθυστερημένη απόπειρα να επιταχύνει το ρυθμό σύγκλισης με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα έχει θέσει ως στόχο, το 10% του στόχου αυτοκινήτων που θα κινούνται στους δρόμους μας, να είναι ηλεκτροκίνητα, έως το 2030.

Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ, ο στόλος των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να ανέλθει, από 400 που είναι σήμερα, στις 15.000, πράγμα που σημαίνει ότι απαιτούνται τουλάχιστον 2.300 σταθμοί φόρτισης. Αρκετές εταιρείες, όπως οι Shell, Αvin και ΕΚΟ έχουν εγκαταστήσει πιλοτικούς  ταχυφορτιστές σε πρατήρια που βρίσκονται στους κεντρικούς οδικούς άξονες, ενώ στην αγορά εισέρχεται και ο ΔΕΔΔΗΕ που προωθεί σχέδιο για την τοποθέτηση, αρχικά, 150 σταθμών φόρτισης σε νησιά, και αργότερα, άλλους 1000 με 1200 σταθμούς φόρτισης στην ηπειρωτική χώρα.

Μπορεί από φιλοδοξίες να είμαστε χορτάτοι, αλλά επί του πρακτέου, όλα κυλούν με ρυθμούς χελώνας. Και τούτο, επειδή η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης, με αποτέλεσμα το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμένει στα σπάργανα. Ακόμη, η υλοποίησή του συνδέεται και με την παροχή κινήτρων, κατά τα πρότυπα των  προηγμένων ευρωπαϊκών αγορών.

Για παράδειγμα, στην Γερμανία, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιδοτείται με ποσό 2.000 ευρώ, στην Νορβηγία τα νέα οχήματα απαλλάσσονται από την καταβολή φόρων και διοδίων, ενώ η Γαλλία θα επενδύσει 700 εκατ. ευρώ κατά την προσεχή πενταετία για να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση.

Δεν είναι, όμως, όλα ρόδινα για τον κλάδο, ακόμη και όταν αναφερόμαστε στις ώριμες αγορές. Στην Νορβηγία, όπου το 43,5% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν το περασμένο έτος, ήταν ηλεκτροκίνητα, το δίκτυο φόρτισης παραμένει ανολοκλήρωτο, ενώ σημαντικό πρόβλημα αποτελεί και ο χρόνος φόρτισης που είναι ακόμη μεγάλος και κυμαίνεται από 8 έως 13 ώρες, ανάλογα με την μπαταρία του οχήματος. 

Δεν παύει, όμως, παρά τις ελλείψεις που παρατηρούνται να αποτελεί ισχυρό κίνητρο και συμφέρον για τον καταναλωτή να στραφεί στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

(energia)