Προς τα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2019 τοποθετούν φορείς που εμπλέκονται στη διαδικασία την έναρξη ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, η οποία με βάση τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2018.
Όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες, η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν μπορεί να προχωρήσει εάν δεν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 51% των ΕΛΠΕ που μπαίνει στην τελική ευθεία με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών περί τα τέλη Ιανουαρίου.
Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ τίθεται ως άτυπο προαπαιτούμενο για την εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ λόγω της συμμετοχής τους στην τελευταία με ποσοστό 35%.
Όπως εξηγούν παράγοντες που εμπλέκονται στην ιδιωτικοποίηση, τα ΕΛΠΕ θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα διατηρήσουν την συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ ή θα την εκχωρήσουν από κοινού με το δημόσιο σε στρατηγικό επενδυτή όπως έπραξαν στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο μια τέτοια απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί πριν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός που θα αναδείξει τον νέο στρατηγικό επενδυτή των ΕΛΠΕ, ο οποίος και θα κληθεί να λάβει τις στρατηγικές του αποφάσεις σε σχέση με τη συμμετοχή της εταιρίας στη ΔΕΠΑ.
Θέση πάντως της σημερινής διοίκησης των ΕΛΠΕ είναι η επιδίωξη μιας ξεκάθαρης απόφασης που σημαίνει είτε πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ είτε αποχώρηση και αυτόνομη δραστηριοποίηση στον τομέα του φυσικού αερίου που για τον Όμιλο παραμένει στρατηγικής σημασίας.
Στην μεν πρώτη περίπτωση τα ΕΛΠΕ θα διατηρήσουν το ποσοστό τους και θα διεκδικήσουν μέσω του διαγωνισμού τον πλήρη έλεγχο της εταιρία, στην δε δεύτερη περίπτωση θα προχωρήσουν σε απόφαση γενικής συνέλευσης για την πώληση του 35%.
Οριστικοποιείται το σχέδιο διχοτόμησης
Ανεξάρτητα πάντως από αυτό το άτυπο αλλά ουσιώδες προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το σχέδιο διάσπασης της εταιρίας σε Εμπορία και Διανομή και να πάρει τη μορφή νομοσχεδίου για να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Το σχέδιο διάσπασης έχει παραδοθεί από τη ΔΕΠΑ στον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη προς έγκριση για να πάρει στη συνέχεια το δρόμο για τη Βουλή, διαδικασία που αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει μέχρι σήμερα, ο σχεδιασμός προβλέπει την απόσχιση της δραστηριότητας της διανομής από την υφιστάμενη ενιαία ΔΕΠΑ και την προσάρτησή της κάτω από τη ΔΕΔΔΑ, θυγατρική της ΔΕΠΑ με ευθύνη την ανάπτυξη δικτύου σε όλη την ελληνική επικράτεια πλην της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Στη ΔΕΔΔΑ θα περιέλθει και η ΕΔΑ Αττικής.
Η υφιστάμενη ΔΕΠΑ μετά την απόσχιση της δραστηριότητας των υποδομών θα περιλαμβάνει τον τομέα της εμπορίας στον οποίο θα συγχωνευθεί και η ΕΠΑ Αττικής. Αμέσως μετά την έγκριση του σχεδίου διχοτόμησης από τη Βουλή, το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει τη διαδικασία για την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και αφού αυτή ολοκληρωθεί θα εκκινήσει τη διαδικασία για την πώληση του 14% του τομέα των Υποδομών.
Όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες, η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν μπορεί να προχωρήσει εάν δεν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 51% των ΕΛΠΕ που μπαίνει στην τελική ευθεία με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών περί τα τέλη Ιανουαρίου.
Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ τίθεται ως άτυπο προαπαιτούμενο για την εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ λόγω της συμμετοχής τους στην τελευταία με ποσοστό 35%.
Όπως εξηγούν παράγοντες που εμπλέκονται στην ιδιωτικοποίηση, τα ΕΛΠΕ θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα διατηρήσουν την συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ ή θα την εκχωρήσουν από κοινού με το δημόσιο σε στρατηγικό επενδυτή όπως έπραξαν στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο μια τέτοια απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί πριν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός που θα αναδείξει τον νέο στρατηγικό επενδυτή των ΕΛΠΕ, ο οποίος και θα κληθεί να λάβει τις στρατηγικές του αποφάσεις σε σχέση με τη συμμετοχή της εταιρίας στη ΔΕΠΑ.
Θέση πάντως της σημερινής διοίκησης των ΕΛΠΕ είναι η επιδίωξη μιας ξεκάθαρης απόφασης που σημαίνει είτε πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ είτε αποχώρηση και αυτόνομη δραστηριοποίηση στον τομέα του φυσικού αερίου που για τον Όμιλο παραμένει στρατηγικής σημασίας.
Στην μεν πρώτη περίπτωση τα ΕΛΠΕ θα διατηρήσουν το ποσοστό τους και θα διεκδικήσουν μέσω του διαγωνισμού τον πλήρη έλεγχο της εταιρία, στην δε δεύτερη περίπτωση θα προχωρήσουν σε απόφαση γενικής συνέλευσης για την πώληση του 35%.
Οριστικοποιείται το σχέδιο διχοτόμησης
Ανεξάρτητα πάντως από αυτό το άτυπο αλλά ουσιώδες προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το σχέδιο διάσπασης της εταιρίας σε Εμπορία και Διανομή και να πάρει τη μορφή νομοσχεδίου για να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Το σχέδιο διάσπασης έχει παραδοθεί από τη ΔΕΠΑ στον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη προς έγκριση για να πάρει στη συνέχεια το δρόμο για τη Βουλή, διαδικασία που αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει μέχρι σήμερα, ο σχεδιασμός προβλέπει την απόσχιση της δραστηριότητας της διανομής από την υφιστάμενη ενιαία ΔΕΠΑ και την προσάρτησή της κάτω από τη ΔΕΔΔΑ, θυγατρική της ΔΕΠΑ με ευθύνη την ανάπτυξη δικτύου σε όλη την ελληνική επικράτεια πλην της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Στη ΔΕΔΔΑ θα περιέλθει και η ΕΔΑ Αττικής.
Η υφιστάμενη ΔΕΠΑ μετά την απόσχιση της δραστηριότητας των υποδομών θα περιλαμβάνει τον τομέα της εμπορίας στον οποίο θα συγχωνευθεί και η ΕΠΑ Αττικής. Αμέσως μετά την έγκριση του σχεδίου διχοτόμησης από τη Βουλή, το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει τη διαδικασία για την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και αφού αυτή ολοκληρωθεί θα εκκινήσει τη διαδικασία για την πώληση του 14% του τομέα των Υποδομών.