Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025

Motor Oil: Επαγρύπνηση για τη Μέση Ανατολή, επιτάχυνση σε λιανική και πράσινες επενδύσεις

Οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και η αβεβαιότητα που προκαλεί η σύγκρουση μεταξύ Ιράν και Ισραήλ βρίσκονται υπό στενή παρακολούθηση από τη Motor Oil, με τη διοίκηση να τονίζει ότι, προς το παρόν, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. 


Όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Γιάννης Βαρδινογιάννης, κατά την ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων, "είναι ένας γενικευμένος πόλεμος, τον παρακολουθούμε, αλλά δεν ανησυχούμε". Παρ’ όλα αυτά, αναγνώρισε πως ενδεχόμενη κλιμάκωση – όπως το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ – θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στην παγκόσμια αγορά καυσίμων.

Ο αναπληρωτής CEO της εταιρείας Πέτρος Τζαννετάκης ανέφερε ότι η περίοδος που διανύουμε χαρακτηρίζεται από ρευστότητα και την ενίσχυση των εθνικών στρατηγικών συμφερόντων, στοιχεία που καθορίζουν τη συμπεριφορά των αγορών και των επιχειρήσεων. "Οι εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα σε ένα λιγότερο προβλέψιμο περιβάλλον, αλλά με αυξημένες ευκαιρίες για ανάληψη πρωτοβουλιών", σημείωσε. Ο κ. Τζαννετάκης αναφέρθηκε, επίσης, στη μείωση των κανονιστικών φραγμών στις ΗΠΑ που δημιουργεί νέο έδαφος για επενδύσεις σε υποδομές όπως διυλιστήρια και γενικότερα στην ενέργεια.

Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Βαρδινογιάννης επισήμανε ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις για την πορεία των τιμών στην αγορά πετρελαιοειδών, δεδομένων των συνεχιζόμενων γεωπολιτικών αναταραχών στην ευρύτερη περιοχή. Όπως τόνισε, σε περίπτωση που η σύρραξη μεταξύ Ισραήλ και Ιράν επεκταθεί ή υπάρξει κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, τότε θα διαμορφωθούν νέα δεδομένα που θα επηρεάσουν σημαντικά τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Αυτό, με τη σειρά του, θα αναγκάσει την αγορά να αναθεωρήσει τη στάση της και να εξετάσει την κατάσταση από μια εντελώς διαφορετική οπτική γωνία.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η Motor Oil δεν αλλάζει τον προγραμματισμό της και συνεχίζει απρόσκοπτα το επενδυτικό της πλάνο. Ένας από τους άξονες της στρατηγικής της είναι και η ενίσχυση της παρουσίας της στη λιανική αγορά μέσω των πρατηρίων της. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η εταιρεία επεκτείνεται δυναμικά στη μικρή λιανική, επιδιώκοντας να μετατρέψει τα πρατήριά της σε ολοκληρωμένα σημεία εξυπηρέτησης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε προϊόντα όπως ο καφές και τα είδη καθημερινής ανάγκης. "Βλέπουμε σημαντικό περιθώριο κέρδους και προσπαθούμε να φέρουμε τα πρατήριά μας στα διεθνή πρότυπα", σημείωσε η διοίκηση του ομίλου.

Η λιανική αποτελεί μόνο ένα κομμάτι του ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες: καύσιμα, ηλεκτρισμό και κυκλική οικονομία. Ειδική μνεία έγινε από τη διοίκηση στη λειτουργία της νέας θερμοηλεκτρικής μονάδας στην Κομοτηνή, ισχύος 877 MW, στην οποία η Motor Oil συμμετέχει με 50%, καθώς και στην πρόοδο των εργασιών αποκατάστασης της μονάδας CDU που επλήγη από πυρκαγιά, η οποία αναμένεται να επανέλθει πλήρως έως τον Σεπτέμβριο.

"Σε λίγο καιρό θα είμαστε πίσω στο σημείο από όπου ξεκινήσαμε και ακόμα δυνατότεροι", ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου η πλήρης αποκατάσταση της λειτουργίας της μονάδας θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Σεπτέμβριο ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2025 η παραγωγική δυναμικότητα του διυλιστηρίου της εταιρείας έφτασε στο  90% της συνολικής ονομαστικής δυναμικότητας.

Παράλληλα, προχωρούν έργα αιχμής στο πεδίο των πράσινων τεχνολογιών, όπως η κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή υδρογόνου και το πρώτο πρατήριο ανεφοδιασμού υδρογόνου από την AVIN στους Αγίους Θεοδώρους — μια πρωτοβουλία με ισχυρό συμβολισμό, καθώς "δεν υπάρχει ακόμη κατανάλωση υδρογόνου στην Ελλάδα, αλλά θέλουμε να είμαστε μπροστά", όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

Για το 2025 η Motor Oil έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας, μεταξύ άλλων, την ολοκλήρωση της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου, καθώς και το φιλόδοξο project του πράσινου υδρογόνου που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 112 εκατ. ευρώ.

Tέλος, η διοίκηση της εταιρείας απέκλεισε το ενδεχόμενο εισαγωγής της More στο Χρηματιστήριο, λέγοντας ότι "αυτό που κοιτάμε είναι να έχει σωστή κεφαλαιακή διάρθρωση, ώστε η χρηματοδότηση της ανάπτυξής της να μην επιβαρύνει τη μητρική".

(αναδημοσίευση από capital.gr)