Δίχως να αξιοποιηθεί η «option» ανανέωσης αναμένεται να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την 4η πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ρεβυθούσα, η οποία εγκαταστάθηκε πέρσι το καλοκαίρι από τον ΔΕΣΦΑ στα πλαίσια των μέτρων προληπτικής δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας.
Η απόφαση απόσυρσης του υφιστάμενου FSU θεωρείται ειλημμένη μεταξύ του Διαχειριστή και της ΡΑΕ. «Έχουμε ήδη συμφωνήσει με τη ΡΑΕ ότι δεν θα ανανεωθεί και το πλοίο θα αποδεσμευθεί, καθώς επρόκειτο για προσωρινή λύση που εξυπηρετούσε την ανάγκη τήρησης στρατηγικών αποθεμάτων LNG για τους ηλεκτροπαραγωγούς κατά τη χειμερινή περίοδο» αναφέρει σε συνέντευξή της στη Ναυτεμπορική η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει το ενδεχόμενο ενοικίασης ενός νέου καραβιού, ωστόσο για μικρότερο διάστημα – 5 μήνες - γεγονός που θα συνεπάγεται και σημαντικά μικρότερο κόστος.
Σε περίπτωση που υπάρξει αντίστοιχη σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ τότε ο Διαχειριστής θα προχωρήσει σε μια ανάλογη διαδικασία με πέρυσι, δηλαδή στην προκήρυξη διαγωνισμού, πράγμα που αναμένεται να γίνει εντός του καλοκαιριού. Παράγοντες της αγοράς με γνώση των διαδικασιών σημειώνουν ότι «κατά πάσα πιθανότητα θα χρειαστεί ένα καινούργιο καράβι» προκειμένου να φιλοξενήσει τις απαραίτητες ποσότητες φυσικού αερίου που χρειάζεται να αποθηκευτούν ενόψει της χειμερινής περιόδου. Να σημειωθεί ότι το πλοίο FSU μισθώθηκε για ένα χρόνο, σύμβαση η οποία ολοκληρώνεται τον προσεχή Ιούνιο και όπως προαναφέρθηκε δεν θα ανανεωθεί. Υπενθυμίζεται ότι το τίμημα της ενοικίασης ανήλθε στα 20 εκατ. ευρώ.
Εκ του αποτελέσματος, το κόστος του FSU αποδείχθηκε υψηλό αφενός γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε, δεδομένου του ήπιου χειμώνα, και αφετέρου λόγω των απωλειών που υπήρξαν από την εξάτμιση του LNG στο πάνω μέρος της δεξαμενής του πλοίου, πράγμα που ενδεχόμενα να είχε μετριαστεί σε ένα βαθμό, αν είχε επιλεγεί η σύνδεση του FSU με την Ρεβυθούσα, ώστε οι απώλειες να ρίχνονται στο σύστημα, ελαχιστοποιώντας έτσι την «χασούρα».
Επιπρόσθετα, οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι εν τέλει η αγορά ήταν συμφερότερη επιλογή έναντι της ενοικίασης γιατί, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, μια τέτοια υποδομή κρίνεται αναγκαία για την διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας και επομένως «έχει θέση» στο ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου. Να διευκρινιστεί ότι φέτος δεν εξετάζεται το ενδεχόμενο αγοράς. Ωστόσο ο ΔΕΣΦΑ μελετάει την προοπτική ενός μόνιμου FSU στη Ρεβυθούσα σε μελλοντικό χρόνο. Όπως λέει χαρακτηριστικά στη συνέντευξή της η κ. Galli, «ένα μόνιμο FSU είναι κάτι διαφορετικό για εμάς, καθώς -μεταξύ άλλων- απαιτεί εργασίες σύνδεσής του με τη Ρεβυθούσα. Αυτή τη στιγμή εκπονούμε τη μελέτη βιωσιμότητας για το έργο που φαίνεται να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η μόνιμη εγκατάσταση FSU είναι τεχνικά βιώσιμη. Δεν έχουμε ακόμα συμπεριλάβει το project στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για δυο λόγους: Πρώτον, επειδή η σχετική συζήτηση με τον Ρυθμιστή βρίσκεται σε εξέλιξη. Και δεύτερον, διότι πρέπει να έχουμε ορατότητα για το πόσα FSRU θα κατασκευαστούν τελικά ώστε να κατανοήσουμε αν υφίσταται ανάγκη επέκτασης της Ρεβυθούσας. Πιστεύουμε ωστόσο ότι σύντομα -ίσως μέσα στο 2024- θα είμαστε έτοιμοι να προτείνουμε αυτό το project, επειδή χρειαζόμαστε περισσότερη ευελιξία στο ελληνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου».
Ας αναφερθεί, τέλος, ότι η λειτουργία του FSU τον εφετινό χεμώνα αύξησε την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας κατά 70% από 225.000 κ.μ. στα περίπου 370.000 κ.μ. Η εγκατάσταση του νέου FSU στη Ρεβυθούσα έδωσε τη δυνατότητα στη χώρα να αποφύγει το υψηλό κόστος αποθήκευσης των αποθεμάτων στην Ιταλία αλλά και να διασφαλίσει την άμεση διαθεσιμότητά τους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Έτσι, η ΡΑΕ τροποποίησε τον κανονισμό για την ασφάλεια εφοδιασμού και πρότεινε να λειτουργήσει η νέα πλωτή αποθήκη της Ρεβυθούσας ως χώρος διατήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας.