Η ισχύουσα διάταξη προβλέπει ότι τα σλέπια - ειδικά δεξαμενόπλοια τα οποία χρησιμοποιούνται ως εφοδιαστικά μέσα άλλων πλοίων - με μέγιστη χωρητικότητα 2.500 κυβ. μέτρα δύνανται να αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες υπό την προϋπόθεση ότι παραμένουν μόνιμα αγκυροβολημένα σε συγκεκριμένες θέσεις σε λιμάνια ή όρμους και επομένως στην περίπτωση αυτή δεν χρησιμοποιούνται ως εφοδιαστικά μέσα.
Είχε προηγηθεί η πληροφορία από παράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών ότι προωθείται από το Υπουργείο Οικονομικών, νέα διάταξη που θα επιτρέπει στα πλωτά- εφοδιαστικά μέσα ανεξαρτήτου χωρητικότητας να αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες και μάλιστα χωρίς απαγόρευση της μετακίνησής τους.
Ο φόβος ήταν ότι αν πράγματι εφαρμοστεί μια τέτοια διάταξη θα αναιρούσε κάθε μέτρο για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων που έχει ληφθεί έως σήμερα, καθώς θα μπορούσαν όλοι να φορτώνουν το μέγιστο της χωρητικότητάς τους, να αποθηκεύουν το καύσιμο στις δεξαμενές τους και να παραμένουν στο αγκυροβόλιο μέχρι να λάβουν παραγγελία προς πώληση. Μια τέτοια διάταξη, υποστήριζαν, θα άφηνε ανεξέλεγκτη τη διανομή του αφορολόγητου πετρελαίου- transit.
Το λαθρεμπόριο ναυτιλιακών καυσίμων στη χώρα μας είναι ένα σήριαλ, καθώς συνεχίζεται παρά τα διαδοχικά μέτρα που νομοθέτησαν οι κυβερνήσεις ήδη από το 2002.
Αναλυτικότερα, τα μέτρα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου καυσίμων που διακινούν τα πλωτά μέσα ξεκινούν ουσιαστικά το 2002. Με Απόφαση του τότε Υφ. Οικονομικών Απ. Φωτιάδη, και προκειμένου να παταχθεί το λαθρεμπόριο διαχωρίσθηκαν τα πλωτά μέσα που θα χρησιμοποιούνται ως φορολογικές αποθήκες καυσίμων από τα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα. Μάλιστα προκειμένου να είναι εφικτός ο διαρκής έλεγχος των πλωτών μέσων που αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες, απαγορεύτηκε πλήρως η μετακίνησή τους από την εγκεκριμένη θέση του σταθερού αγκυροβολίου τους.
Το 2008 ενισχύθηκαν τα μέτρα με την απόφαση Τ.4005/25/Γ0019 σύμφωνα με την οποία όλα τα δεξαμενόπλοια που λειτουργούν ως εφοδιαστικά μεταφορικά και διακινούν αφορολόγητα καύσιμα, θα πρέπει να διαθέτουν αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας (AIS), εμφανές σήμα της εφοδιάστριας εταιρείας και ειδικό σήμα ενδεικτικό ότι μεταφέρουν αφορολόγητο καύσιμο.
Τα μέτρα περιορισμού του λαθρεμπορίου καυσίμων που διακινούν τα πλωτά εφοδιαστικά – μεταφορικά μέσα συνεχίζονται με διατάξεις το 2015 και 2016 σύμφωνα με τις οποίες απαιτείται η εγκατάσταση πιστοποιημένου συστήματος εισροών – εκροών καθώς και ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης, συλλογής και αποστολής δεδομένων- GPS. Οι πλοιοκτήτες των λιγοστών εναπομεινάντων σλεπιών, όπως κοινώς αναφέρονται, έχουν ήδη προχωρήσει στην εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών, το οποίο όμως δεν έχει την μορφή των αντίστοιχων συστημάτων των πρατηρίων καυσίμων, στα οποία η μέτρηση των καυσίμων στις δεξαμενές είναι διαρκής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν λίγες ημέρες έληξε η διαβούλευση σχετικού νομοσχεδίου προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες των παραπάνω ρυθμίσεων, αλλά υπάρχει ακόμα μακρύς δρόμος για την υλοποίηση τους, δεδομένου ότι οι προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί είναι ελλιπείς.
(energypress)