Το μέτρο της επιβολής «φόρου» άνθρακα εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να προστατέψει την ευρωπαϊκή βιομηχανία έναντι των ανταγωνιστών της που δρουν σε χώρες με λιγότερο αυστηρές πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, όπως αποκάλυψε ο αρμόδιος επίτροπος της Κομισιόν.
Ειδικότερα, ο αρχικός προγραμματισμός της Επιτροπής είναι να φέρει ένα μηχανισμό για την επιβολή ορίου άνθρακα το 2021, όμως εχθές η Ισπανία, με αίτημά της, ζήτησε να έρθει η πρόταση εντός του έτους και συγκεκριμένα, μέσα στο δεύτερο εξάμηνο.
«Στην Επιτροπή θα πιέσουμε περισσότερο ώστε να θεσμοθετηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Επίτροπος βιομηχανίας Thierry Breton, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο συνάντησης των Ευρωπαίων Υπουργών Βιομηχανίας. Πρόσθεσε δε, ότι πρόκειται για ένα «δίκαιο και κατάλληλο μέτρο» προς υποστήριξη των εταιρειών που μετέχουν ενεργά στην απανθρακοποίηση.
Σε ότι αφορά την «κινητικότητα» της Ισπανίας, η αρμόδια Υπουργός της χώρας, Reyes Maroto, παρότρυνε την Κομισιόν να φέρει το μέτρο μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Μάλιστα, υπογράμμισε πως η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας έχει ήδη πληγεί από το περίφημο «carbon Leakage», δηλαδή από τον κίνδυνο διαρροής άνθρακα με την μετεγκατάσταση μιας σειράς βιομηχανιών σε χώρες με λιγότερο αυστηρούς περιορισμούς στην έκλυση εκπομπών άνθρακα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσω του μηχανισμού αυτού, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει πρόσθετο κόστος στις εισαγωγές που προέρχονται από άλλες χώρες με βάση τις εκπομπές άνθρακα που συνδέονται με τα εισαγόμενα αγαθά/προϊόντα. Στόχος είναι η δημιουργία όμοιων συνθηκών ανταγωνισμού, προασπίζοντας την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανιών και παρέχοντας κίνητρα στις εκτός ευρωπαϊκής ενδοχώρας επιχειρήσεις να περιορίσουν τις εκπομπές τους.
Να συμπληρώσουμε ότι την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να παρουσιαστεί ο «κλιματικός νόμος» από την Επιτροπή, όπου θα καθίσταται δεσμευτικός στόχος για όλα τα κράτη μέλη ο μηδενισμός των εκπομπών μέχρι το 2050.
Στο μέτωπο των κρατών μελών, η Πολωνία είναι η μόνη χώρα που αρνείται να υποστηρίξει, προς ώρας, τον στόχο για το 2050, αναζητώντας διαβεβαιώσεις για χρηματοδότηση των χωρών σε διαδικασία απανθρακοποίησης. Ωστόσο, ενδεικτικό της οξύτητας των διαπραγματεύσεων που διεξάγονται είναι το γεγονός πως οι χώρες μέλη της Ένωσης δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει στο μέγεθος και το μοίρασμα των πόρων του πολυετούς προϋπολογισμού, ζήτημα που άμεσα σχετίζεται και με την κατανομή πόρων στα πλαίσια του Green Deal.
Νέες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ
Τέλος, να θυμίσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σε διαβούλευση τις νέες κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις, στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και που αφορούν την περίοδο μετά το 2021. Το τρέχον σχήμα των κατευθυντήριων γραμμών λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2020, ενώ το προτεινόμενο σχήμα προβλέπεται να ισχύσει την περίοδο 2021-2030.
Ο σκοπός των νέων κατευθυντήριων γραμμών είναι να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της μετεγκατάστασης των βιομηχανιών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ηλεκτροπαραγωγής που συνεπάγεται η ενσωμάτωση του κόστους CO2.
Το κείμενο της Κομισιόν καθορίζει σειρά κριτηρίων και μηχανισμών ενίσχυσης για τη βέλτιστη αντιμετώπιση του θέματος. Ταυτόχρονα όμως οι κατευθυντήριες γραμμές διασφαλίζουν ότι ο σκοπός του μηχανισμού εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου παραμένει: περιορισμός των ρύπων και κίνητρα για τη διακοπή λειτουργίας μονάδων άνθρακα.
Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής οι επιλέξιμοι τομείς μειώνονται σε 8 αντί για 14 που ήταν σήμερα. Μεταξύ των επιλέξιμων τομέων περιλαμβάνεται η παραγωγή αλουμινίου, η παραγωγή βασικού σιδήρου, χάλυβα και σιδηροκραμάτων.
(energypress)