Γιατί κατέρρευσαν οι τιμές και ποιές ήταν οι λανθασμένες πολιτικές - Δεν έχει τελειώσει ακόμα η πτώση της ζήτησης
Αλλαγή του “παιχνιδιού” στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά βλέπει η Goldman Sachs καθώς ο κορωνοϊός οδηγεί στον μετασχηματισμό των αγορών και η τρέχουσα πετρελαϊκή κρίση πιέζει την ενεργειακή βιομηχανία να προχωρήσει τελικά στην πολυπόθητη αναδιάρθρωση που χρειάζεται.
Όπως αναφέρει στην ανάλυση ο επενδυτικός οίκος πριν από δώδεκα ημέρες εκτιμούσε ότι το φυσικό τέλος ήταν κοντά, τώρα το φυσικό τέλος είναι εδώ, καθώς η κρίση του κορωνοϊού γίνεται παγκόσμια.
Την περασμένη εβδομάδα, το πλεόνασμα πετρελαίου που δημιουργήθηκε από ένα πρωτοφανές σοκ στη ζήτηση άρχισε να δημιουργεί φυσικούς περιορισμούς στα διυλιστήρια, τους αγωγούς και τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, που οδήγησε σε κλείσιμο φρεατίων χωρητικότητας τουλάχιστον 0,9 εκατομμύρια b / d (βαρέλια/ημέρα) με τον πραγματικό αριθμό να αυξάνεται συνεχώς.
Με τα μέτρα κοινωνικής απομόνωσης που επηρεάζουν σήμερα το 92% του παγκόσμιου ΑΕΠ, το μέγεθος του «κλειδώματοs» είναι ακόμα άγνωστο πόσο θα επηρεάσει μόνιμα τη βιομηχανία ενέργειας και τη γεωπολιτική της και θα περιορίσει αντίστοιχα την ζήτηση την ώρα που η οικονομική δραστηριότητα μετατοπίζει τη συζήτηση γύρω από την αλλαγή του κλίματος.
Δεν είναι μόνο αυτό το μεγαλύτερο οικονομικό σοκ στη ζωή μας, αλλά οι βιομηχανίες με βάση τον άνθρακα όπως και το πετρέλαιο βρίσκονται σε σταυροδρόμι, καθώς έχουν ιστορικά χρησιμεύσει ως ο ακρογωνιαίος λίθος των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων και της παγκοσμιοποίησης, η πρόληψη των οποίων είναι η κύρια άμυνα κατά του ιού .
Ως εκ τούτου, το πετρέλαιο έχει πληγεί δυσανάλογα, πιθανότατα πάνω από 2 φορές από την οικονομική δραστηριότητα, ενώ η ζήτηση αυτή την εβδομάδα μειώνεται κατά περίπου 26 εκατομμύρια b / d (βαρέλια/ημέρα) ή 25%.
Αυτό το σοκ είναι εξαιρετικά αρνητικό για τις τιμές του πετρελαίου και οδηγεί το αργὀ σε αρνητικές κατευθύνσεις.
Παραδόξως, αυτό τελικά θα δημιουργήσει πληθωριστικό σοκ εφοδιασμού σε επίπεδο ιστορικών αναλογιών, επειδή πολύ μεγάλη παραγωγική δυναμικότητα πετρελαίου θα αναγκαστεί να κλείσει.
Η παγκόσμια οικονομία είναι ένα σύνθετο φυσικό σύστημα με τριβές και η ενέργεια βρίσκεται κοντά στην κορυφή αυτής της πολυπλοκότητας.
Οι ιδιαίτερότητες της αγοράς πετρελαίου και γιατί το brent είναι σε καλύτερη μοίρα
Είναι αδύνατο να μην επανακάμψει η ζήτηση, αρκεί πρώτα να υπάρξουν οι επίμονες προϋποθέσεις με συνέπειες και επιπτώσεις για την προσφορά.
Αυτό που διαχωρίζει το πετρέλαιο από άλλα commodities είναι ότι κινείται, περιέχεται μέσα στην παραγωγική υποδομή του.
Αγωγοί πετρελαίου, πλοία, τερματικά, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, διυλιστήρια και δίκτυα διανομής είναι οι φορείς του.
Όλα αυτά τα οποία διαθέτουν σχετικά περιορισμένη χωρητικότητα.
Αγωγοί πετρελαίου, πλοία, τερματικά, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, διυλιστήρια και δίκτυα διανομής είναι οι φορείς του.
Όλα αυτά τα οποία διαθέτουν σχετικά περιορισμένη χωρητικότητα.
Σύμφωνα με την Goldman παγκοσμίως υπάρχουν περίπου ένα δισεκατομμύριο βαρέλια εφεδρικής χωρητικότητας αποθήκευσης, αλλά μεγάλο μέρος αυτού δεν θα είναι ποτέ προσπελάσιμο καθώς η ταχύτητα του τρέχοντος σοκ θα επηρεάσει πρώτα τα δίκτυα μεταφοράς αργού, κάτι το οποίο βλέπουμε ήδη σε όλο τον κόσμο.
Πράγματι, δεδομένου του κόστους κλεισίματος ενός πηγάδιου, ένας παραγωγός θα ήταν πρόθυμος να πληρώσει κάποιον άλλο για να διαθέσει ένα βαρέλι, υποκινώντας αρνητική τιμολόγηση.
Οι πρώτες ύλες όπως το Brent θα είναι πολύ πιο μεμονωμένες, παραμένοντας κοντά στα $ 20 / bbl με προσωρινές τάσεις χαμηλότερα.Το Brent διατιμάται σε ένα νησί στη Βόρεια Θάλασσα 500 μέτρα από το νέρο όπου είναι προσβάσιμη η αποθήκευση δεξαμενόπλοιων.
Αντίθετα, το WTI 500 μίλια από το νερό. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό σημείο.
Το κλείσιμο δεν θα βασίζεται στο πού βρίσκονται τα φρέατια στην καμπύλη κόστους, αλλά στην εφοδιαστική πρόσβαση.Το υψηλού κόστους πετρέλαιο από τη θάλασσα που μπορεί να φτάσει σε ένα πλοίο (αποθηκευτικό χώρο που ιστορικά δεν έχει ξεπεραστεί ποτέ) είναι συμφερότερο από το πετρελαϊκό αγωγό αργού που κινείται σε χιλιάδες μίλια σωλήνων, όπως τα αργό στις ΗΠΑ, τη Ρωσία και τον Καναδά.
Αντίθετα, το WTI 500 μίλια από το νερό. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό σημείο.
Το κλείσιμο δεν θα βασίζεται στο πού βρίσκονται τα φρέατια στην καμπύλη κόστους, αλλά στην εφοδιαστική πρόσβαση.Το υψηλού κόστους πετρέλαιο από τη θάλασσα που μπορεί να φτάσει σε ένα πλοίο (αποθηκευτικό χώρο που ιστορικά δεν έχει ξεπεραστεί ποτέ) είναι συμφερότερο από το πετρελαϊκό αγωγό αργού που κινείται σε χιλιάδες μίλια σωλήνων, όπως τα αργό στις ΗΠΑ, τη Ρωσία και τον Καναδά.
Το 1998, όταν τα πλεονάσματα ξεπέρασαν την αποθηκευτική ικανότητα, ήταν αυτά στην ξηρά που είχαν πληγεί περισσότερο.
Έτσι, ενώ οι αγορές όπως η WTI, ιδιαίτερα η WTI Midland ή η WCS του Καναδά μπορεί να είναι αρνητικής κατεύθυνσης, το Brent είναι πιθανό να παραμείνει κοντά στα $ 20 / bbl.
Τελικά, η αγορά δεν φτάνει ποτέ στα όρια της χωρητικότητας, καθώς υπάρχουν και άλλα σημεία συμφόρησης.
Τελικά, η αγορά δεν φτάνει ποτέ στα όρια της χωρητικότητας, καθώς υπάρχουν και άλλα σημεία συμφόρησης.
Κατά τη διάρκεια του 2008, αλλά και σε αυτήν την κρίση, έπαιξαν επίσης ρόλο ο δανεισμός και οι πιστωτικοί περιορισμοί που εμποδίζουν τους ιδιοκτήτες πετρελαϊκών εταιριών να έχουν πρόσβαση σε αποθηκευτικές και μεταφορικές δυνατότητες.
Σύμφωνα με την Goldman οι κινήσεις της Fed την περασμένη εβδομάδα ανακουφίζουν από αυτόν τον κίνδυνο, αλλά το ίδιο το πετρέλαιο δημιουργεί ρευστότητα στις αγορές δολαρίου, δεδομένης της σπουδαιότητάς του στο παγκόσμιο εμπόριο και καθορισμού των τιμών άλλων εμπορευμάτων.
Μια νέα απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόσθετες ελλείψεις σε ζήτηση δολαρίων.
Μια νέα απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόσθετες ελλείψεις σε ζήτηση δολαρίων.
Καταστροφική η μέχρι τώρα πολιτική περιορισμού της προσφοράς
Η ασυμφωνία Ρώσων και Αράβων τους έδωσε την δυνατότητα να περιθωριοποιήσουν τους Αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού για πρώτη φορά μετά το 2012 και να επιστρέψουν την παραγωγή στα επίπεδα του 2016.
Η μείωση της παραγωγής που προηγήθηκε δεν οδήγησε μόνο τον ΟΠΕΚ σε απώλειες 220 δισ δολ εσόδων και μεριδίου αγοράς.
Παράλληλα για τους παραγωγούς υψηλού κόστους οι εικονικά υψηλές τιμές κατέστρεψαν τα κίνητρα επενδύσυεων οδηγώντας σε σπατάλη κεφαλαίου για επενδύνσεις που αφήρεασαν αξία χρηματιστηριακή της τάξης του 1 τρισ δολ από το 2016.
Η πολιτική περικοπής της παραγωγής ήταν ένα στρατηγικό λάθος όχι μόνο για τον ΟΠΕΚ αλλα και για όλη την βιομηχανία του κλάδου.
Το ερώτημα είναι μπορούν ΟΠΕΚ και ΗΠΑ να σώσουν την αγορα;
Μόνοι τους όχι και το ξέρουν.Χρειάζεται μια συγκροτημένη προσπάθεια, που φαίνεται ότι είναι πολύ δύσκολο να ελέγξει τα πλεονάσματα πια και βρίσκεται μακριά από τις προτεραιότητες της ατζέντας που κυριαρχεί.
Πως θα ανακάμψουν οι τιμές στα 55 δολ/βαρέλι
Το κλειδί για το πόσο γρήγορα θα ανακάμψουν οι τιμές μετά το κλείσιμο της τροφοδοσίας θα εξαρτηθεί από το πόσο αποθέματα υπάρχουν.
Οι αγορές χτυπούν ήδη σημεία υπερπροσφοράς χωρίς να έχουν πιάσει την δυνατότητα αποθήκευσης.
Το πετρέλαιο στον Καναδά είναι τώρα κοντά στα $ 5 / bbl και το WTI Midland $ 13 / bbl με τα αποθέματα Cushing ακόμα μόνο μισά.
Όσο πιο γρήγορα επιτυγχάνονται αυτοί οι περιορισμοί της παραγωγικής ικανότητας, τόσο ταχύτερη και πιο βίαια η αγορά θα εξισορροπηθεί όταν κλείσει η παραγωγή και τα ελλείμματα επιστρέψουν στην αγορά, ασκώντας ανοδική πίεση στις τιμές.
Στην αγορά αρκούδων του 2015/16, τα κλεισίματα παραγωγής βασίστηκαν στην θέση του εκάστοτε παραγωγού στην καμπύλη κόστους προσφοράς.
Με φραγμένους αγωγούς και κλειστά διυλιστήρια η δυσκολία δημιουργίας αποθεμάτων μπορεί να οδηγήσει τις τιμές πάνω από τα 55 δολάρια το βαρέλι τον επόμενο χρόνο.
Στην αγορά αρκούδων του 2015/16, τα κλεισίματα παραγωγής βασίστηκαν στην θέση του εκάστοτε παραγωγού στην καμπύλη κόστους προσφοράς.
Με φραγμένους αγωγούς και κλειστά διυλιστήρια η δυσκολία δημιουργίας αποθεμάτων μπορεί να οδηγήσει τις τιμές πάνω από τα 55 δολάρια το βαρέλι τον επόμενο χρόνο.
Αντίθετα από τότε, ο χαρακτήρας των επερχομενων κλεισιμάτων υποδηλώνει ότι θα είναι εντελώς "αδιάκριτος", προκαλώντας σημαντική ζημιά στα πηγάδια που σε ορισμένες περιπτώσεις θα είναι ανήκεστος.
Όταν η οικονομία αρχίζει να εξομαλύνεται τα ελλείμματα θα είναι μεγάλα καθώς η ανάκαμψη της ζήτησης θα αντιμετωπίζει προοσφορά που θα έχει περιοριστεί από τις κλεισμένες μονάδες.
Όταν η οικονομία αρχίζει να εξομαλύνεται τα ελλείμματα θα είναι μεγάλα καθώς η ανάκαμψη της ζήτησης θα αντιμετωπίζει προοσφορά που θα έχει περιοριστεί από τις κλεισμένες μονάδες.
Η ανάκαμψη θα έχει σχήμα V
Αυτό θα είναι πιθανώς ένα παιχνίδι αλλαγής για τη βιομηχανία.
Μόλις καταστραφεί το απόθεμα κεφαλαίου στο πετρέλαιο, μια δαπανηρή και χρονοβόρα διαδικασία ανακατασκευής μπορεί να ξεκινήσει.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την υπόλοιπη οικονομία, όπου το κεφάλαιο παραμένει αδρανές και έτοιμο να ξεκινήσει εκ νέου, γι 'αυτό η πετρελααίκη βιομηχανία αναμένεται να παρουσιάσει ανάκαμψη σχήματος V. Αντίθετα, ο τομέας upstream θα μπορούσε να χάσει μονάδες δυναμικότητας ως 5,0 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα.
Με απώλεια τόσο σημαντική στην προσφορά η αλλαγή τάσης θα μπορούσε να οδηγήσει στα παλιά επίπεδα ζήτησης
Κλειδί η μελλοντική συσώρευση αποθεμάτων αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις με επίκεντρο την Βενεζουέλα, την Rosneft, το Ιράν αλλά και τις ακραίες καταστάσεις των παραγωγών σε Αφρική και Λατινική Αμερική.
Μόλις καταστραφεί το απόθεμα κεφαλαίου στο πετρέλαιο, μια δαπανηρή και χρονοβόρα διαδικασία ανακατασκευής μπορεί να ξεκινήσει.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την υπόλοιπη οικονομία, όπου το κεφάλαιο παραμένει αδρανές και έτοιμο να ξεκινήσει εκ νέου, γι 'αυτό η πετρελααίκη βιομηχανία αναμένεται να παρουσιάσει ανάκαμψη σχήματος V. Αντίθετα, ο τομέας upstream θα μπορούσε να χάσει μονάδες δυναμικότητας ως 5,0 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα.
Με απώλεια τόσο σημαντική στην προσφορά η αλλαγή τάσης θα μπορούσε να οδηγήσει στα παλιά επίπεδα ζήτησης
Κλειδί η μελλοντική συσώρευση αποθεμάτων αλλά και οι γεωπολιτικές εξελίξεις με επίκεντρο την Βενεζουέλα, την Rosneft, το Ιράν αλλά και τις ακραίες καταστάσεις των παραγωγών σε Αφρική και Λατινική Αμερική.
Με αυτή τη μεγάλη απώλεια εφοδιασμού, η βιομηχανία είναι απίθανο να μπορέσει να ανακάμψει, ακόμη και κοντά στα παλιά επίπεδα ζήτησης, χωρίς να δημιουργήσει σημαντική ανατίμηση των τιμών, η κλίμακα της οποίας θα καθοριστεί από το πόσα αποθέματα θα υπάρχουν τις προσεχείς εβδομάδες.
Τα νέα δεδομένα
Σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα η τρέχουσα πετρελαϊκή κρίση θα οδηγήσει την ενεργειακή βιομηχανία να επιτύχει τελικά την αναδιάρθρωση που χρειάζεται.
Σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα η τρέχουσα πετρελαϊκή κρίση θα οδηγήσει την ενεργειακή βιομηχανία να επιτύχει τελικά την αναδιάρθρωση που χρειάζεται.
Κρίσιμος παράγοντας σύμφωνα με την Goldman είναι η προσφορά και η ζήτηση κεφαλαίου, αλλά όχι η προσφορά και η ζήτηση βαρελιών.Όσο υπάρχει κεφάλαιο, οι εταιρείες μπορούν να αντέξουν δύσκολες περιόδους και τα βαρέλια επανέρχονται πάντα.
Η διαφορά μεταξύ του σήμερα και του 2015/16 είναι ότι οι παραγωγοί πετρελαίου από σχιστόλιθο αντιμετωπίζουν ήδη έντονα υψηλότερο κόστος κεφαλαίου κατά το παρελθόν έτος λόγω των επίμονα χαμηλών αποδόσεων στους μετόχους.
Καίρια σημεία αποτελούν η πτώση των εκοπμπών ρύπων και της τιμής αυτών που αποτελεί τον καταλύτη για τις επενδύσειεις στροφής στην κλιματική αλλαγή.
Αυτοκίνητα, Αερογραμμές και Πλοία Κρουαζιέρας οδηγούν στην μεγάλη υποχώρηση με το shutdown ενώ η Κίνα δείχνει ήδη ότι η μείωση από την πλευρά της θα ξεπεράσει το 20%.
Οι μεταφορές αντιστοιχούν σε κατανάλωση 16 εκατ βαρελιών /ημέρα και η επιστροφή στην ομαλότητα μπορεί να μην έχει την ίδια εικόνα αλλά θα οδηγήσει σε άνοδο των τιμών.
Εξάλλου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η παραγωγή υδρογόνου για να έχουν κίνητρα επενδύσεων θα πρέπει και οι τιμές του πετρελαίου να ανακάμψουν.
Όμως από την πλευρά των επενδύσεων τα δεδομένα δεν θα είναι πια το ίδιο δυναμικά για τις πετρελαϊκές βιομηχανίες.
Η αγορά του πετρελαίου τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες θα γράψει τα χαμηλά τις.
Από εκεί και πέρα θα ανακάμψει με δεδομένο ότι και το δολάριο είναι σε ιστορικά υψηλά.
Η χαμένη δεκαετία με ζημιά της τάξης του 8% για τους επενδυτές πετρελαίου θα αλλάξει και με βάση τα ισχυρά πακέτα υποστήριξης το πετρέλαιο θα βρεί σημείο σημαντικής ανάκαμψης.
www.worldenergynews.gr
Η διαφορά μεταξύ του σήμερα και του 2015/16 είναι ότι οι παραγωγοί πετρελαίου από σχιστόλιθο αντιμετωπίζουν ήδη έντονα υψηλότερο κόστος κεφαλαίου κατά το παρελθόν έτος λόγω των επίμονα χαμηλών αποδόσεων στους μετόχους.
Καίρια σημεία αποτελούν η πτώση των εκοπμπών ρύπων και της τιμής αυτών που αποτελεί τον καταλύτη για τις επενδύσειεις στροφής στην κλιματική αλλαγή.
Αυτοκίνητα, Αερογραμμές και Πλοία Κρουαζιέρας οδηγούν στην μεγάλη υποχώρηση με το shutdown ενώ η Κίνα δείχνει ήδη ότι η μείωση από την πλευρά της θα ξεπεράσει το 20%.
Οι μεταφορές αντιστοιχούν σε κατανάλωση 16 εκατ βαρελιών /ημέρα και η επιστροφή στην ομαλότητα μπορεί να μην έχει την ίδια εικόνα αλλά θα οδηγήσει σε άνοδο των τιμών.
Εξάλλου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η παραγωγή υδρογόνου για να έχουν κίνητρα επενδύσεων θα πρέπει και οι τιμές του πετρελαίου να ανακάμψουν.
Όμως από την πλευρά των επενδύσεων τα δεδομένα δεν θα είναι πια το ίδιο δυναμικά για τις πετρελαϊκές βιομηχανίες.
Η αγορά του πετρελαίου τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες θα γράψει τα χαμηλά τις.
Από εκεί και πέρα θα ανακάμψει με δεδομένο ότι και το δολάριο είναι σε ιστορικά υψηλά.
Η χαμένη δεκαετία με ζημιά της τάξης του 8% για τους επενδυτές πετρελαίου θα αλλάξει και με βάση τα ισχυρά πακέτα υποστήριξης το πετρέλαιο θα βρεί σημείο σημαντικής ανάκαμψης.
www.worldenergynews.gr