Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020

ΔΕΣΦΑ: Γόνιμες επαφές Κ.Μητσοτάκη με τους CEO των Snam-Enagas-Fluxys για ΔΕΣΦΑ και Κρήτη

Στις συναντήσεις των CEO της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας μέτοχου του ΔΕΣΦΑ με ΥΠΕΝ και ΡΑε θα τεθεί η διάθεση των εσόδων του Διαχειριστή από μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες.






Το  project τροφοδοσίας της Κρήτης με φυσικό αέριο μέσω ενός «εικονικού αγωγού» αλλά και τα επίμαχα θέματα με τη ΡΑΕ σχετικά με την διάθεση των κερδών από δραστηριότητες του Διαχειριστή που δεν συνδέονται με τις υποδομές του συστήματος, βρίσκονται στο επίκεντρο των επαφών που ξεκίνησαν από χθες στην Αθήνα οι CEO των μετόχων της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ. 

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι της  ιταλικής Snam Μάρκο Αλβέρα, της ισπανικής Enagas Μαρσελίνο Ορέχα Αρμπούρουα και της βελγικής Fluxys, Πασκάλ ντε Μποκ βρίσκονται στην Αθήνα με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ και συναντήθηκαν χθες με τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ θα ακολουθήσουν συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας και τη ΡΑΕ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του πρωθυπουργικού γραφείου, “κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, οι προοπτικές και οι ευκαιρίες που ανοίγονται μετά την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed. Παράλληλα, εκφράστηκε επενδυτικό ενδιαφέρον και για άλλα έργα ενεργειακών υποδομών και επαναβεβαιώθηκε το κλίμα εμπιστοσύνης των τριών εταιρειών, που είναι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ”.

Δέσμευση καθαρών κερδών από μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες 

Βασικό θέμα της ατζέντας των  τριών  CEO  με το ΥΠΕΝ και τη ΡΑΕ είναι το πρόγραμμα ανάπτυξης εθνικού συστήματος μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2020-2029. Είναι το πρώτο που καταρτίζεται υπό το ιδιοκτησιακό καθεστώς της κοινοπραξίας των Snam-Enagas-Fluxys. Το πιο επίμαχο θέμα είναι αυτό της διάθεσης των εσόδων από δραστηριότητες του ΔΕΣΦΑ που δεν συνδέονται με αναπτυξιακά έργα όπως, για παράδειγμα, η παροχή υπηρεσιών σε τρίτους (συντήρηση ΤΑΡ κ.λπ.).
Η ΡΑΕ με απόφασή της έχει δεσμεύσει ένα ποσοστό των καθαρών κερδών από τέτοιες δραστηριότητες για τον συμψηφισμό τους με το ετήσιο απαιτούμενο έσοδο του διαχειριστή. Η διοίκηση και οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους, υποστηρίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό η ΡΑΕ περιορίζει τις αναπτυξιακές προοπτικές σε άλλες δραστηριότητες και τη δυνατότητα της εταιρείας να λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρεία.
Η ΡΑΕ από την πλευρά της θεωρεί ότι την τεχνογνωσία που παρέχει ο ΔΕΣΦΑ σε τρίτους την έχει αποκτήσει επειδή είναι διαχειριστής, πληρώνεται δηλαδή από τους καταναλωτές, και ως εκ τούτου ένα μέρος των κερδών του από τρίτες δραστηριότητες θα πρέπει να επιστρέφουν στην κατανάλωση μέσω της μείωσης των τελών. Ωστόσο, κύκλοι της ρυθμιστικής αρχής υπογραμμίζουν ότι είναι ανοικτοί να ακούσουν τους μετόχους τους ΔΕΣΦΑ και να επανεξετάσουν τη στάση τους.  

Επί τάπητος και ο «εικονικός αγωγός» στην Κρήτη 

Tις συναντήσεις των CEO   της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας μέτοχου του ΔΕΣΦΑ με κυβερνητικά στελέχη θα απασχολήσει και το σχέδιο τροφοδοσίας της Κρήτης με φυσικό αέριο μέσω ενός «εικονικού αγωγού» που έχει συμπεριλάβει ο ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης που βρίσκεται υπό διαβούλευση μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου μετά την παράταση που δόθηκε χθες από τη ΡΑΕ. 
Ο ΔΕΣΦΑ προκειμένου να στηρίξει το σχέδιο τροφοδοσίας της Κρήτης που θα πρέπει να εγκριθεί από τη ΡΑΕ εχει ξεκινήσει διαδικασία διερεύνησης της αγοράς. Συγκεκριμένα έχει ζητήσει αιτήσεις παροχής πληροφοριών (RFI) για ναύλωση ή αγορά τριών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και καλεί τους ενδιαφερόμενους να απαντήσουν μέχρι τις 20 Ιανουαρίου. Την τροφοδοσία της Κρήτης με φυσικό αέριο για το μεταβατικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Πελοποννήσου και Κρήτης διεκδικούν και άλλοι παίχτες, όπως η ιταλική ΕΝΙ, η Τερνα Ενεργειακή , η Socar   αλλά και το Κατάρ. 

www.worldenergynews.gr