Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020

ΡΑΕ: Εντός Φεβρουαρίου η έγκριση του Προγράμματος 2020-2029 του ΔΕΣΦΑ – Σε απώτερο χρόνο οι αποφάσεις για τον «εικονικό αγωγό» στην Κρήτη

Σύμφωνα με πηγές της Αρχής, το «πράσινο φως» αναμένεται εντός Φεβρουαρίου, ώστε να ξεκινήσουν άμεσα έργα με επείγοντα χαρακτήρα, όπως η «έξοδος» του ΤΑΡ στον Περδίκκα Κοζάνης.






Ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες η δημόσια διαβούλευση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029 του ΔΕΣΦΑ, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την έγκρισή του από τη ΡΑΕ. Έτσι, σύμφωνα  με πηγές της Αρχής, εντός του Φεβρουαρίου αναμένεται να δοθεί το «πράσινο φως» στο πρόγραμμα, για την επέκταση και αναβάθμιση του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου. 

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η άμεση ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας είναι καίριας σημασίας, καθώς ορισμένα από τα έργα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η «έξοδο» του ΤΑΡ στον Περδίκκα Κοζάνης, δηλαδή ο μετρητικός-ρυθμιστικός σταθμός, με τον οποία θα εξασφαλίζεται η τροφοδοσία της περιοχής με καύσιμο από τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου. 

Η εν λόγω «έξοδος» είναι αναγκαία, ώστε να ανεφοδιάζονται με καύσιμο τα δίκτυα διανομής που πρόκειται να κατασκευάσει η ΔΕΔΑ σε Κοζάνη, Φλώρινα, Αμύνταιο και Εορδαία. Μάλιστα, καθώς δεν περιλαμβανόταν στο αρχικό σχέδιο του προγράμματος, η Αρχή ζήτησε την επανυποβολή του από τον Διαχειριστή, ώστε να το συμπεριλάβει καθώς σε αντίθετη περίπτωση οι τέσσερις Δήμοι κινδύνευαν να μείνουν εκτός παροχής φυσικού αερίου, παρατείνοντας για χρόνια τη μη πρόσβασή τους στο καύσιμο.
Αναμένεται η μελέτη του ΕΜΠ για την ασφάλεια τροφδοσίας του νησιού
Την ίδια στιγμή, πάντως, τα στελέχη της ΡΑΕ σημειώνουν πως η Αρχή θα παραπέμπει σε απώτερο χρόνο την επί της ουσίας εξέταση του σχεδίου του ΔΕΣΦΑ για την εγκατάσταση ενός «εικονικού αγωγού» στην Κρήτη. Όπως σημειώνουν, ένας σημαντικός λόγος είναι πως το εν λόγω σχέδιο θα πρέπει να αξιολογηθεί στο ευρύτερο πλαίσιο των μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας του νησιού, τη στιγμή που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η μελέτη του ΕΜΠ για το θέμα. 

Υπενθυμίζεται ότι το πρότζεκτ του «εικονικού αγωγού» κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του σε πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο της εγκατάστασης τοπικής ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 400 MW με φυσικό αέριο. Ο ρόλος του Διαχειριστή θα είναι να κατασκευάσει και να λειτουργεί ένα τερματικό LNG στον Αθερινόλακκο, μέσω του οποίου θα γίνεται η τροφοδοσία της μονάδας.  

Έτσι, το καύσιμο θα καταφθάνει στον Αθερινόλακκο μέσω ενός «εικονικού αγωγού», δηλαδή θα μεταφέρεται ακτοπλοϊκώς από τη Ρεβυθούσα. Εκεί, θα επανεριοποιείται στο τερματικό, για να καταναλωθεί στον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό. 

Κώστας Δεληγιάννης 
deligkos@worldenergynews.gr