Στο τελικό κείμενο σχετικά με την αγορά αερίου και τη θέση της ΔΕΠΑ σε αυτήν συμφώνησαν χθες το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και οι θεσμοί.
Σύμφωνα με όσα λέει, μιλώντας στο energypress ο Υπουργός ΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης, τα βασικά σημεία της συμφωνίας είναι τα εξής:
- Η ΔΕΠΑ «σπάει» σε δύο εταιρείες, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ εμπορική.
- Στη ΔΕΠΑ Υποδομών στην οποία θα ανήκουν τα δίκτυα διανομής (το 100% της ΕΔΑ Αττικής όπως θα προκύψει μετά τη συμφωνία για εξαγορά του 49% από τη Shell, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης και η 100% θυγατρική ΔΕΔΑ που είναι υπεύθυνη για την υπόλοιπη Ελλάδα), θα υπάρχει και 100% θυγατρική στην οποία θα ανήκουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).
- Στη ΔΕΠΑ υποδομών το Δημόσιο κρατάει σε πρώτη φάση το σημερινό ποσοστό του 65%. Σε δεύτερη φάση, ανάλογα και με το τι θα αποφασίσουν τα ΕΛΠΕ για το δικό τους ποσοστό, υπάρχει η προοπτική να πωληθεί το 14% και να μείνει σε κάθε περίπτωση στο δημόσιο το 51%. Δηλαδή αν τα ΕΛΠΕ πουλήσουν το 35% που κατέχουν, τότε μπορεί να προστεθεί και το 14% του δημοσίου και να δημιουργηθεί ένα πακέτο του 49%.
- Στη ΔΕΠΑ εμπορική το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα μείνει με ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με SOCAR,SONATRAC, BOTAS κ.λπ.).
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία με τη Shell για την απόκτηση από τη ΔΕΠΑ του 100% της ΕΠΑ Αττικής και της ΕΔΑ Αττικής, θα πρέπει να εγκριθούν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού οι συμφωνίες, τόσο με τη Shell όσο και με την ENIγια την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας.
Το Σεπτέμβριο αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία split για το «σπάσιμο» της ΔΕΠΑ και αρχές του 2019 να πραγματοποιηθεί η πώληση, με βάση τα παραπάνω.
Το σχήμα αυτό αφήνει περιθώριο, τόσο χρονικά όσο και επί της ουσίας, να αποφασίσουν τα ΕΛΠΕ, πιθανόν υπό τη νέα τους ιδιοκτησία, το τι θα κάνουν με τις συμμετοχές τους στη ΔΕΠΑ Υποδομών και στη ΔΕΠΑ εμπορίας.
Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο, ότι αν τα ΕΛΠΕ αποφασίσουν να κρατήσουν τη συμμετοχή τους στη μία από τις δύο εταιρείες, τότε θα πρέπει να αποεπενδύσουν από την άλλη.
Μιλώντας στην ΕΡΤ για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ ο κ. Σταθάκης, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, ανέφερε τα εξής:
Η συμφωνία έκλεισε χθες οριστικά. Προβλέπει το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια: Τη ΔΕΠΑ Υποδομές, που θα έχει όλα τα δίκτυα της χώρας -Αθήνα, Θεσσαλονίκη και υπόλοιπη Ελλάδα- και τα διεθνή projects, οι μεγάλες δηλαδή επενδύσεις στους αγωγούς. Αυτό, θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο.
Στο άλλο κομμάτι, που είναι το εμπορικό, θα διατηρηθεί μερίδιο 15%. Αυτές οι διαδικασίες θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθούν το πρώτο τρίμηνο του 2019.
ΠΗΓΗ : energypress