Η κρατική εταιρεία με την επωνυμία LNG Croatia η οποία έχει αναλάβει την ανάπτυξη του πρώτου τερματικού σταθμού ΥΦΑ της χώρας στο νησί Krk, ξεκίνησε τον δεύτερο γύρο υποβολής προσφορών για την χωρητικότητα του τερματικού σταθμού.
Νωρίτερα μέσα στο μήνα, το κοινοβούλιο της Κροατίας ενέκρινε τον νόμο που επιτρέπει την κατασκευή πλωτού τερματικού σταθμού LNG, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την έναρξη του δεύτερου γύρου του σχετικού διαγωνισμού, παρά τις σημαντικές αντιδράσεις που υπήρξαν από την πλευρά περιβαλλοντικών οργανώσεων. Παρά την επικύρωση του νόμου από το κοινοβούλιο, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις διαβεβαίωσαν την κυβέρνηση ότι θα προχωρήσουν σε νέες διαμαρτυρίες και ενδεχομένως να προσφύγουν στο Συνταγματικό Δικαστήριο της χώρας προκειμένου να εξεταστεί αν ο συγκεκριμένος κανονισμός που επιτρέπει την κατασκευή του τερματικού σταθμού αντίκειται ή όχι στο σύνταγμα.
Πριν από την ψηφοφορία, βουλευτές της αντιπολίτευσης έκαναν κάλεσμα να απορριφθεί ο συγκεκριμένος νόμος από το κοινοβούλιο θέτοντας σημαντικά ερωτήματα και επιφυλάξεις σε σχέση με την οικονομική βιωσιμότητα του έργου αλλά και τις ενδεχόμενες συνέπειες που μπορεί να επιφέρει η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου στον τουρισμό, την 'ατμομηχανή' της οικονομικής ανάπτυξης της Κροατίας. Από την πλευρά τους, τα Υπουργεία Ενέργειας και Περιβάλλοντος απάντησαν πως δεν τίθεται κανένας κίνδυνος τόσο για το περιβάλλον όσο και για τον τουρισμό από την ανάπτυξη του πλωτού τερματικού σταθμού.
Ειδικότερα, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχε αναβληθεί από τις 23 Απριλίου που είχε οριστεί αρχικά, για τις 22 Ιουνίου, με προθεσμία υποβολής προσφορών στις 3 Αυγούστου του 2018, όπως αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, προσθέτοντας ότι ο διαγωνισμός είχε πάρει αναβολή λόγω των υφιστάμενων συνθηκών στην αγορά.
Επιπρόσθετα, η εταιρεία δήλωσε ότι έχει ευθυγραμμίσει το άνοιγμα της διαδικασίας με αυτήν του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς της Κροατίας, Plinacro, όσον αφορά την δέσμευση χωρητικότητας στο σύστημα μεταφοράς.
Σε ξεχωριστή δήλωση, ο διαχειριστής μεταφοράς του συστήματος και αυτός με την σειρά του ανέφερε ότι πραγματοποιεί την εν λόγω διαδικασία παράλληλα με την αντίστοιχη εταιρεία της Ουγγαρίας FGSZ.
Το ταυτόχρονο άνοιγμα των διαδικασιών θα επιτρέψουν στους υποψήφιους να εξασφαλίσουν χωρητικότητα στο σημείο εισόδου του συστήματος μεταφοράς (Omisalj) και στο σημείο διασύνδεσης Dravaszerdahely με κατεύθυνση από την Κροατία προς την Ουγγαρία.
Η Plinacro και η εταιρεία LNG Croatia σκοπεύουν να υλοποιήσουν από κοινού το έργο του τερματικού σταθμού ΥΦΑ. Αυτό περιλαμβάνει την κατασκευή του τερματικού LNG στο νησί Krk και έναν αγωγό φυσικού αερίου για την μεταφορά του αερίου από τον τερματικό σταθμό στη στεριά.
Να σημειώσουμε πως η LNG Croatia πρόσφατα προχώρησε σε αναθεώρηση των τεχνικών χαρακτηριστικών και της χωρητικότητας σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο με σκοπό να μειώσει το κόστος κατασκευής σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις και σχεδιασμούς. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο επικεφαλής της εταιρείας που βρίσκεται στα μετόπισθεν του έργου, LNG Hrvatska, πρόσφατα δήλωσε ότι το κόστος του πλωτού τερματικού έχει περικοπεί κατά 90 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας τα 250 εκατομμύρια ευρώ και η χωρητικότητα του έχει μειωθεί για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου.
Το έργο θα κατασκευαστεί σε δύο φάσεις όπου κατά την πρώτη φάση θα ολοκληρωθεί το κομμάτι που αφορά το FSRU ενώ σε δεύτερο χρόνο θα προχωρήσει η κατασκευή μιας χερσαίας εγκατάστασης εισαγωγής LNG, σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει η εταιρεία LNG Croatia.
Να σημειωθεί πως το έργο έχει χαρακτηριστεί ως έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και συγκαταλέγεται στην σχετική λίστα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ με 101.4 εκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξή του. Το συγκεκριμένο έργο στόχο έχει να προμηθεύσει αέριο τις χώρες της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Τέλος, να θυμίσουμε ότι κατά τον πρώτο γύρο του διαγωνισμού υπήρξε ιδιαίτερα φτωχό με πολύ μικρό ενδιαφέρον να εκδηλώνεται από ενεργειακούς παίκτες. Βέβαια, αξιωματούχοι της αμερικανικής κυβέρνησης έχουν δηλώσει σε προγενέστερο χρόνο ότι οι αμερικανικές ενεργειακές εταιρείες θα αποτελέσουν τους κύριους προμηθευτές του τερματικού, όμως μέχρι στιγμής τα λόγια δεν έχουν πάρει την μορφή αποφάσεων.