Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025

Μονάδα FGRU και νέα βιώσιμα καύσιμα στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων Ελευσίνας - Εγκρίθηκε η τροποποίηση της ΑΕΠΟ

Την τροποποίηση της ΑΕΠΟ για τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ελευσίνας της HELLENiQ Energy ενέκρινε το ΥΠΕΝ, αφότου εξέτασε τα στοιχεία που προσκόμισε με αίτησή της η εταιρεία τον Οκτώβριο του 2024.


Τα βασικά στοιχεία που τροποποιούνται αφορούν τα εξής:

-Εγκατάσταση και λειτουργία Μονάδας Ανάκτησης Αερίων Πυρσού (FGRU) για την ανάκτηση των αέριων ρευμάτων του πυρσού και του αερίου φραγής (διατήρηση θετικής πίεσης), πριν καούν. 

-Παραλαβή, αποθήκευση, μεταφορά και χρήση νέων καυσίμων SAF (Sustainable Aviation Fuel) και HVO (Hydrogenated Vegetable Oil). 

-Διαμόρφωση και επέκταση αποθήκης αποβλήτων του διυλιστηρίου. 

Επίσης, επικαιροποιούνται διάφορα στοιχεία που περιλάμβανε η ΑΕΠΟ, σε ό,τι αφορά  τις εγκαταστάσεις φόρτωσης-εκφόρτωσης των λιμενικών εγκαταστάσεων, του κωδικούς ΕΚΑ υγρών αποβλήτων, που παραλαμβάνονται από τρίτους, στη Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων κ.α.

Σημειώνεται ότι με την παρούσα τροποποίηση δεν επέρχονται ουσιώδεις διαφοροποιήσεις σε σχέση με το υφιστάμενο περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο και ως εκ τούτου δεν απαιτήθηκε η υποβολή νέας ΜΠΕ. 

Η Μονάδα Ανάκτησης Αερίων Πυρσού (FGRU)

Με την εγκατάσταση της νέας Μονάδας ανάκτησης αερίων πυρσού (FGRU) επιτυγχάνεται ανάκτηση των αέριων ρευμάτων και του αερίου φραγής (διατήρηση θετικής πίεσης) που οδεύουν προς τον πυρσό, πριν καούν. 

Η ανάκτηση αυτών των ρευμάτων, αποσκοπεί στην χρήση τους ως καύσιμο για τις ανάγκες των Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων Ελευσίνας και στη μείωση αερίων εκπομπής από τον πυρσό. 

Με την εγκατάσταση του συστήματος ανάκτησης αερίων πυρσού επιτυγχάνεται συμμόρφωση με τις ΒΑΤ 55 και 56 της Εκτελεστικής Απόφασης 2014/738/ΕΕ. 

Νέα καύσιμα SAF και HVO 

Το καύσιμο SAF (Sustainable Aviation Fuel) αποτελεί βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο, όπου σύμφωνα με τον Κανονισμό REFUEL EU, θα πρέπει όλα τα αεροπορικά καύσιμα που διατίθενται από τους προμηθευτές καυσίμων στις αεροπορικές εταιρείες, σε κάθε αερολιμένα της ΕΕ, να έχουν ένα ελάχιστο ποσοστό SAF, σύμφωνα με τη νομοθεσία. 

Το καύσιμο SAF θα παραλαμβάνεται στις δεξαμενές όπου θα αποθηκεύεται, από τις οποίες στην συνέχεια θα οδεύει με ειδικό, κατάλληλου σχεδιασμού δίκτυο αγωγών προς τις αντίστοιχες δεξαμενές kero στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ελευσίνας και Ασπροπύργου για την δημιουργία των τελικών μιγμάτων, σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές προδιαγραφές. 

Το καύσιμο HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), γνωστό και ως ανανεώσιμο diesel ή πράσινο diesel, είναι μια δεύτερης γενιάς, συνθετική, προηγμένη εναλλακτική λύση ανανεώσιμων πηγών diesel που εξαλείφει έως και 90% του καθαρού CO2 και μειώνει σημαντικά τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx), σωματιδίων (PM) και μονοξειδίου του άνθρακα (CO). 

Για τη μεταφορά του HVO θα χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο δίκτυο του Διυλιστηρίου, μεταφοράς diesel.