Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025

Στον ίδιο διαγωνισμό τα μπλοκς για Κρήτη και Πελοπόννησο - Το στοίχημα δημοσίευσης της προκήρυξης εντός Απριλίου - Έκταση ίση με το 70% της χώρας καλύπτουν πλέον τα ενεργά οικόπεδα

Σε έναν ενιαίο διαγωνισμό, προκειμένου να τρέξουν πιο αποτελεσματικά οι διαδικασίες και να μη χαθεί το θετικό μομέντουμ, θα βγουν πιθανότατα τα νέα μπλοκς σε Κρήτη και Πελοπόννησο που θέλει η Chevron.


Αξιοποιώντας την εμπειρία του 2014 και το μοντέλο Μανιάτη, όπου ο ίδιος διαγωνισμός αφορούσε 23 θαλάσσια και χερσαία οικόπεδα, είναι αρκετά πιθανό για να κερδηθεί χρόνος να «παντρευτούν» σε μια μόνο προκήρυξη και οι τέσσερις νέες παραχωρήσεις για έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.

Την άποψη αυτή άλλωστε, ότι θα ενοποιηθούν όλες οι νέες παραχωρήσεις σε ένα διαγωνισμό, ενισχύει και το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη εκδοθεί το ΦΕΚ για τα οικόπεδα «Ν.Πελοπόννησος» (Chevron) και «Α2» (Helleniq Energy), παρ’ ότι έχουν παρέλθει δύο μήνες από τη σχετική ανακοίνωση του Ιανουαρίου.

Δεδομένης της ούτως ή άλλως καθυστέρησης, η λογική λέει ότι θα επιλεγεί ένας διαγωνισμός «πακέτο» για τα νέα μπλοκς σε Κρήτη και Πελοπόννησο - ακριβώς όπως είχε συμβεί προ δεκαετίας - ακολουθώντας τη λογική των συμβάσεων παραχώρησης, όπως δηλαδή έγινε με τα οικόπεδα που έχουν ήδη δοθεί στο σχήμα Exxon Mobil - Helleniq Energy, προκειμένου να υπάρχει μια συνέπεια και συνέπεια απέναντι σε όλους τους επενδυτές. 

Αυτό σημαίνει ότι το επόμενο διάστημα, ίσως και εντός του Απριλίου, θα δούμε μια προκήρυξη που θα αφορά τέσσερις διαφορετικές περιοχές:

  • «Ν.Πελοπόννησος», έκτασης 11.000 τ.χλμ, όπου έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Chevron
  • «Α2», νότια της πελοποννήσου, έκτασης 826 τ. χλμ, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Helleniq Energy
  • «Νότια της Κρήτης Ι» και «Νότια της Κρήτης ΙΙ», συνολικής έκτασης 35.000 τ. χλμ, για τα οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Chevron

Συνυπολογίζοντας τα νέα μπλοκς σε Κρήτη και Πελοπόννησο (περίπου 47.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα), προκύπτει ότι τα ενεργά οικόπεδα στην Ελλάδα ξεπερνούν πλέον συνολικά τα 90.000 τ. χλμ. Σαν έκταση είναι μια τεράστια περιοχή που ισοδυναμεί με πάνω από το 70% όλης της επιφάνειας της χώρας που φτάνει τα 132.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που επίγει για να μη χαθεί το μομέντουμ είναι αφενός να βγει γρήγορα ο διαγωνισμός, αφετέρου να καταρτισθεί από κοινού με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα (Chevron, Exxon Mobil, Helleniq Energy, Energean), ένα χρονοδιάγραμμα για τη διενέργεια ενός ικανού αριθμού γεωτρήσεων στα επόμενα χρόνια.

Ετσι μόνο αυξάνει μια χώρα τις πιθανότητες να ανακαλυφθούν εγχώρια κοιτάσματα, αποκτώντας έναν ελάχιστο όγκο ερευνητικής δραστηριότητας, κάτι που δεν συμβαίνει στη περίπτωση της Ελλάδας. Στη χώρα, έχουμε να δούμε ερευνητική γεώτρηση εδώ και 23 χρόνια. Από το 2001, με το κοίτασμα «Δήμητρα», στο Καλπάκι του νομού Ιωαννίνων, που δεν οδήγησε σε ανακάλυψη.

Το στοίχημα για προκήρυξη διαγωνισμού τον Απρίλιο

Στα πρακτικά θέματα, απαιτείται ο διαγωνισμός για Κρήτη και Πελοπόννησο να προκηρυχθεί, δηλαδή να δημοσιευτεί στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, εντός του Απριλίου. Ετσι ώστε εντός 90 ημερών να έχουν κατατεθεί δεσμευτικές προσφορές και να υπάρχει νικητής, που πιθανότατα θα είναι η Chevron, στις αρχές καλοκαιριού. Ετσι ώστε μετά και την έγκριση της σύμβασης από τη Βουλή και των άλλων θεσμικών οργάνων, κάπου στα τέλη του 2025, να έχουμε οριστικό παραχωρησιούχο.

Την ανάγκη για επιτάχυνση φωτογράφισε χθες και ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, δίνοντας παράλληλα το χρονοδιάγραμμα των διαδικασιών, οι οποίες όπως είπε χαρακτηριστικά, θα τρέξουν γρήγορα και θα ολοκληρωθούν εντός του 2025. «Άμεσα θα βγουν οι υπουργικές αποφάσεις και στη συνέχεια θα γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού. Θα ακολουθήσει η σχετική δημοσίευση στην ευρωπαϊκή Εφημερίδα, θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος και κατόπιν η συμφωνία θα έρθει προς κύρωση στην ελληνική Βουλή», ανέφερε. 

Στη σημασία του γεγονότος ότι η Chevron δεν επηρεάστηκε από το ότι τα οικόπεδα νότια της Κρήτης εφάπτονται του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, το οποίο άλλωστε δείχνει να παρακάμπτει και η ίδια η κυβέρνηση της Τρίπολης, σεβόμενη στο δικό της πρόσφατο διαγωνισμό τη «μέση γραμμή» με την Ελλάδα, αναφέρθηκε μιλώντας στο συνέδριο «Power & Gas Forum», ο υφυπ. ΠΕΝ Νίκος Τσάφος, εξηγώντας ότι δεν είναι αυτονόητη, η είσοδος ενός μεγάλου παίκτη σε μια νέα (και ανεξερεύνητη) αγορά, όπως η δική μας.

Άλλωστε, όπως είπε από το ίδιο συνέδριο και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ), Άρης Στεφάτος, η ίδια η εταιρεία (Chevron) θέλει να «τρέξει» η υπόθεση, γεγονός που αναδεικνύει την πρόκληση για την ελληνική πλευρά, η όλη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Σχολιάζοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες, ο κ. Στεφάτος επεσήμανε ότι η Chevron είναι μία από τις επτά εταιρείες με τις οποίες είχε επικοινωνήσει η ΕΔΕΥΕΠ, τονίζοντας ότι είχε υπάρξει ενδιαφέρον και από άλλη μία, η οποία στη συνέχεια άλλαξε στρατηγική, καθώς και από μία επιπλέον, η οποία παρακολουθεί τις εξελίξεις, χωρίς να αναφερθεί σε ονόματα.