Τον «οδικό χάρτη» επιτάχυνσης των επενδύσεων στον κομβικό κλάδο, για την αλλαγή «σελίδας» της χώρας, αυτόν της ενέργειας, εξειδικεύει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.
Άλλωστε, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ με ρυθμό 4,8% το 2021 περνά αναγκαστικά μέσα από την εκτόξευση των επενδύσεων κατά 23,2%, έπειτα από καθίζηση 14,3% φέτος.
Στο φόντο αυτό, ο κ. Χατζηδάκης θέτει ως κομβικό επιταχυντή την προώθηση επενδύσεων μέσα από τις ιδιωτικοποιήσεις, τις πράσινες δράσεις, το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης και τη βέλτιστη αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και το Target Model.
Στο πλαίσιο αυτό προαναγγέλλει δραστική περικοπή του χρόνου που απαιτείται για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, κάτι που «καίει» και τις σχεδιαζόμενες ενεργειακές επενδύσεις, κι όχι μόνο. Έτσι, όπως σημειώνει ο Κ. Χατζηδάκης, αυτήν την εβδομάδα αποστέλλεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς επεξεργασία το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. «Θα περιοριστεί ο χρόνος της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες», αναφέρει με έμφαση.
Παράλληλα, εκφράζει την αισιοδοξία του για τη μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, όπου μέχρι στιγμής έχουν εκδηλώσει καταρχήν ενδιαφέρον 19 διαφορετικοί επενδυτές. Σε σχέση, δε, με τη ΛΑΡΚΟ αναφέρει ότι «συγκεντρώνει όχι μικρό ενδιαφέρον», τονίζοντας ότι «θα κάνουμε τα πάντα για να πετύχει και αυτός ο διαγωνισμός».
Επίσης κάνει λόγο για δυναμική συνέχεια του «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ.
Οι «πράσινες» πολιτικές είναι βασικός μοχλός στην αλλαγή σελίδας στην οικονομία. Ποια είναι, θεωρείτε, η πλέον εμβληματική που θα αφήσει αποτύπωμα αξίας στην οικονομία;
«Αυτή η κυβέρνηση έχει ξεδιπλώσει μια πράσινη ατζέντα σε πολλά πεδία: απολιγνιτοποίηση, απλοποίηση της αδειοδότησης των ΑΠΕ, ηλεκτροκίνηση, υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών, απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων, ολοκληρωμένη διαχείριση των αποβλήτων και προώθηση της ανακύκλωσης. Ξεχωρίζω όμως μια πράσινη πολιτική που είναι ίσως η πιο επίκαιρη αυτές τις ημέρες: Η πολιτική μας για την ενεργειακή εξοικονόμηση.
Είναι μια καταπράσινη πολιτική γιατί περιορίζει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου άνθρακα με τις παρεμβάσεις που γίνονται στις κατοικίες. Τα κτήρια, όσο και αν ακούγεται παράξενο, ευθύνονται για το ένα τρίτο περίπου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα! Η παρέμβαση αυτή δεν είναι όμως μόνο πράσινη. Στηρίζει τα νοικοκυριά σε μία κρίσιμη φάση. Στηρίζει όμως παράλληλα και τον κατασκευαστικό κλάδο. Έχουμε πενταπλασιάσει ουσιαστικά τους πόρους του προγράμματος Εξοικονομώ-Αυτονομώ, το οποίο έχει τεράστια ζήτηση, πράγμα που αποδεικνύει και την επιτυχία του.
Για αυτό και αποφασίσαμε χωρίς καθυστέρηση, στους αμέσως επόμενους μήνες, δηλαδή το πρώτο εξάμηνο του 2021, να τρέξει ο επόμενος κύκλος με 1 δισ. προϋπολογισμό. Και κατόπιν ο τρίτος κύκλος με αντίστοιχο ποσό. Και φυσικά στόχος μας είναι να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας.
Για αυτό άλλωστε το νέο Εξοικονομώ-Αυτονομώ είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ. Αυτό ακριβώς υπογραμμίζει την ποιοτική στροφή και το βάρος που δίνει η κυβέρνηση. Για όσους δεν ικανοποιήθηκαν από αυτή τη φάση, αντιλαμβάνεστε ότι θα ακολουθήσουν αρκετές καινούργιες φάσεις, με πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα χρηματοδότηση! Και θα ακολουθήσει ειδικό πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης για ξενοδοχεία, βιομηχανίες και άλλες επιχειρήσεις».
Πώς μια χώρα με τις δεδομένες δυσκολίες θα πετύχει τόσο υψηλά ποσοστά απορρόφησης έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης;
«Σίγουρα δεν θα συμβεί ως διά μαγείας! Απαιτείται σχέδιο, σύστημα, αποφασιστικότητα, αποτελεσματικότητα! Γνωρίζουμε ότι θα έχουμε μόλις 3 χρόνια στη διάθεσή μας. Ενώ για το ΕΣΠΑ για παράδειγμα έχουμε 7. Ωστόσο δεν είναι μια καινούργια διαδικασία για εμάς. Έχουμε την εμπειρία του ΕΣΠΑ φυσικά.
Έχουμε όμως μάθει και από τα λάθη της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Άλλωστε, και για την προετοιμασία των προτάσεων που καταθέσαμε, είχαμε μόλις λίγους μήνες στη διάθεσή μας, σε σύγκριση με τα μερικά χρόνια που έχουμε στην περίπτωση του ΕΣΠΑ. Παρ’ όλα αυτά, δουλέψαμε σκληρά και μεθοδικά και καταφέραμε να είμαστε μεταξύ των πρώτων χωρών που κατέθεσαν τις προτάσεις τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αυτές να είναι από τις πιο ολοκληρωμένες!
Στο δε υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουμε μια πολύ δυνατή ομάδα που ασχολείται με το Ταμείο Ανάκαμψης -έχουμε άλλωστε πάνω από το 37% των πόρων- και είμαστε περήφανοι που η Κομισιόν έχει εκδηλώσει επανειλημμένα στις συναντήσεις μας τη μεγάλη της ικανοποίηση για τις προτάσεις μας. Πέραν αυτών, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι προχωρά με τις αρχές του πρότζεκτ μάνατζμεντ και του προγραμματισμού. Και έτσι είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε!»
Κάποτε η ΔΕΗ και οι θεμελιώσεις του Κωνσταντίνου Καραμανλή σε έργα εξηλεκτρισμού σήμαναν την αλλαγή σελίδας μιας χώρας που έβγαινε από τον πόλεμο. Τώρα ποιο είναι το έργο «σημαία» για τον ενεργειακό κλάδο που σφραγίζει το τέλος μια δεκάχρονης περιπέτειας;
«Η περίοδος που η ΔΕΗ ήταν ο μοναδικός “πυλώνας” του συστήματος ενέργειας της χώρας μας έχει παρέλθει! Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει πλέον απελευθερωθεί όπως γνωρίζετε. Κάτι που σηματοδοτεί με χαρακτηριστικό τρόπο η εκκίνηση του Target Model και η πλήρης ενεργοποίηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας την 1η Νοεμβρίου. Θα έλεγα ότι εμβληματική πολιτική για τον ενεργειακό κλάδο για τα επόμενα χρόνια είναι το “πρασίνισμα” του ενεργειακού μίγματος, που περνά αφενός από την απολιγνιτοποίηση -στην ηπειρωτική Ελλάδα- και το κλείσιμο των ρυπογόνων μονάδων που καίνε ντίζελ και μαζούτ στα νησιά, αφετέρου από την αυξημένη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Για αυτό ξεχωρίζω την ίδια την απολιγνιτοποίηση που είναι μια καινούργια πολιτική για την Ελλάδα. Πολλοί αμφέβαλλαν πέρυσι τέτοια εποχή αν θα προχωρούσαμε, σήμερα όλοι πλέον σχολιάζουν διάφορες πτυχές του συνολικού προγράμματος που έχουμε παρουσιάσει. Πρόγραμμα που έχει ως στόχο τη δίκαιη μετάβαση στις λιγνιτικές περιοχές».
Με ποια συγκεκριμένα έργα θα γίνει η μετάβαση σε μια περιοχή όπου η ΔΕΗ και το Δημόσιο με την ευρεία έννοια ήταν ο βασικός εργοδότης; Θα έχει κάποιο ρόλο το Ταμείο Ανάκαμψης;
«Έχουμε πει ότι το αναπτυξιακό μοντέλο της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης στη μεταλιγνιτική εποχή δεν θα είναι εξαρτημένο από τη μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη και της ΔΕΗ. Η καθαρή πλέον ενέργεια θα είναι ένας από τους πυλώνες μαζί με τον βιώσιμο τουρισμό, το εμπόριο και τη βιομηχανία, την έξυπνη γεωργική παραγωγή, την έρευνα και την τεχνολογία. Μεταξύ των εμβληματικών επενδύσεων που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν στην περιοχή -εκτός από τα φωτοβολταϊκά πάρκα της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ- συμπεριλαμβάνονται: μονάδα κατασκευής μπαταριών, νέα φαρμακοβιομηχανία, πρόταση για την ανάπτυξη του οινικού τουρισμού, εγκατάσταση αποθήκευσης ενέργειας, κέντρο επεξεργασίας βιομάζας, βιομηχανικό πάρκο ηλεκτροκίνησης, ανάπτυξη έξυπνων μονάδων υδροπονίας και συσκευασίας και μεταποίησης φρούτων και λαχανικών.
Αυτές είναι ορισμένες μόνο από τις επενδυτικές προτάσεις που βρίσκονται υπό αξιολόγηση, υπάρχουν και άλλες πολλές! Όσο για το Ταμείο Ανάκαμψης, θα συνεισφέρει στη δίκαιη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών με κεφάλαια 300 εκατ. ευρώ που θα διοχετευθούν στην αποκατάσταση των λιγνιτικών πεδίων της ΔΕΗ. Μια διαδικασία που μας ενδιαφέρει να ξεκινήσει το ταχύτερο δυνατό, για να λειτουργήσει ως “γέφυρα” για τη στήριξη της απασχόλησης, ιδίως την επόμενη διετία. Αυτοί που μέχρι σήμερα έσκαβαν για την εξόρυξη του λιγνίτη, τώρα θα σκεπάζουν και θα ετοιμάζουν τα πεδία για τις νέες χρήσεις και επενδύσεις που θα υποδεχθούν».
Θα δούμε έναν άλλο «κολοσσό» να δίνει δουλειά στις περιοχές αυτές; Τι σχέδιο ανάπτυξης εξετάζετε;
«Δεν θα υπάρχει μία μόνο εταιρεία, αλλά πολλές, καθώς όπως είπα και πριν οραματιζόμαστε ένα πιο “πλουραλιστικό” πρότυπο ανάπτυξης. Η ΔΕΗ δεν θα φύγει από τις λιγνιτικές περιοχές, αλλά η παρουσία της θα έχει άλλα χαρακτηριστικά. Σημειώνω ότι ο πρόεδρος της εταιρείας Γ. Στάσσης πρότεινε πρόσφατα να συμμετέχουν οι κάτοικοι της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης με ποσοστό 5% στα φωτοβολταϊκά πάρκα που κατασκευάζει στην περιοχή. Έτσι θα συμμετέχουν μαζί με τη ΔΕΗ στις νέες “πράσινες” επενδύσεις, απολαμβάνοντας την ίδια απόδοση. Σας μίλησα ήδη για τις εμβληματικές επενδύσεις του masterplan της απολιγνιτοποίησης, που συζητήθηκε προ ημερών στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη Βουλή.
Θα χρηματοδοτηθεί με πόρους, κυρίως ευρωπαϊκούς, της τάξης των 5 δισ. ευρώ -ποσό δεκαπλάσιο από το σημερινό Περιφερειακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για τη Δυτική Μακεδονία για να έχουμε μια τάξη μεγέθους- και θα στηρίζεται από γενναία φορολογικά-αναπτυξιακά κίνητρα τα οποία συζητάμε με την Κομισιόν. Επιδιώκουμε αισθητά αυξημένη ένταση ενισχύσεων ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης. Η Συντονιστική Επιτροπή υπό τον Κωστή Μουσουρούλη έχει ήδη κάνει πολλή δουλειά πάνω σε αυτό».
Πολλοί αναφέρουν ότι επενδύσεις όπως τα φωτοβολταϊκά ή, π.χ., η ηλεκτροκίνηση κτλ. δεν δημιουργούν εγχώριες αλυσίδες αξίας. Τι απαντάτε;
«Απαντάμε ότι η δημιουργία εγχώριας προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία από τις επενδύσεις είναι προτεραιότητά μας! Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, για το φωτοβολταϊκό των ΕΛΠΕ στην Κοζάνη, μια επένδυση 130 εκατ. ευρώ, η ελληνική συμμετοχή σε υλικά, εξοπλισμό και εργασία είναι άνω του 35%, ποσοστό διόλου αμελητέο. Για την ηλεκτροκίνηση, έχουμε προβλέψει ειδικά κίνητρα για την προσέλκυση παραγωγικών δραστηριοτήτων στις λιγνιτικές περιοχές, ακριβώς για τον λόγο αυτό. Ηλεκτροκίνηση δεν σημαίνει μόνο εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και παραγωγή μπαταριών και φορτιστών στην οποία οι ελληνικές καινοτόμες εταιρείες διεκδικούν πρωταγωνιστικό ρόλο. Γι’ αυτό τον λόγο υπάρχει και σχετική πρόβλεψη στο Ταμείο Ανάκαμψης».
Η πολιτική σας στόχευση είναι η επίσπευση της απολιγνιτοποίησης. Μήπως ο στόχος είναι φιλόδοξος και δημιουργεί αστάθεια στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, που πλέον βασίζεται στο φυσικό αέριο και τις εισαγωγές, όταν οι ΑΠΕ δεν αποδίδουν;
«Πράγματι επισπεύδουμε την απολιγνιτοποίηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν την κάνουμε βεβιασμένα και φυσικά δεν διακυβεύουμε την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας μας. Το χρονοδιάγραμμα της ΔΕΗ για το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων έχει λάβει υπόψη του τις επικαιροποιημένες μελέτες του ΑΔΜΗΕ για την ευστάθεια του Ελληνικού Συστήματος Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το φυσικό αέριο θα λειτουργήσει ως το καύσιμο-γέφυρα προς ένα ενεργειακό σύστημα που θα έχει ως βασικό πυλώνα τις ΑΠΕ, πλαισιωμένες όμως από μονάδες αποθήκευσης της “πράσινης” ενέργειας. Έτσι, το σύστημα θα έχει την απαιτούμενη ευελιξία. Σας υπενθυμίζω δε ότι το τελευταίο διάστημα η συμμετοχή του λιγνίτη στο ενεργειακό μίγμα έχει μειωθεί δραστικά, χωρίς αυτό να προκαλέσει προβλήματα επάρκειας».
Κάνατε λόγο και μάλιστα με τον πλέον επίσημο τρόπο, από βήματος Βουλής, για «παιχνίδια» με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Ποιοι τελικά παίζουν και πώς θα «κόψετε» αυτά τα «παιχνίδια»;
«Το προηγούμενο διάστημα παρατηρήθηκαν αναταράξεις στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτές οφείλονταν στις “παιδικές ασθένειες” του Target Model, ένα μοτίβο που παρατηρήθηκε και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εντάθηκαν ωστόσο από κάποιες αντιδεοντολογικές κινήσεις των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που αξιοποίησαν ορισμένες προβλέψεις των Κανονισμών για να ανεβάζουν τεχνητά τις τιμές. Στις αρχές του μήνα κατέστησα απολύτως σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν θα ανεχθούμε μεθοδεύσεις που υπονομεύουν την εύρυθμη λειτουργία του Target Model, ενός μοντέλου που οδήγησε σε μειώσεις τιμών στις υπόλοιπες χώρες όπου εφαρμόστηκε. Μετά την παρέμβαση αυτή, η κατάσταση εξομαλύνθηκε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία εβδομάδα το κόστος της αγοράς εξισορρόπησης μειώθηκε στα 8,09 ευρώ/MWh από 43,37 ευρώ/MWh που είχε φτάσει πριν από την παρέμβαση! Εν τω μεταξύ ξεκίνησε έρευνα για το θέμα η ΡΑΕ -που έχει την αρμοδιότητα εποπτείας της αγοράς- και εισηγήθηκε την επιβολή προσωρινών ορίων στις προσφορές των παραγωγών στην αγορά εξισορρόπησης. Παραμένουμε σε εγρήγορση, παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις και θέλω να ελπίζω ότι δεν θα επαναληφθούν φαινόμενα που υπονομεύουν τη λειτουργία της αγοράς σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και επ’ ωφελεία των τελικών καταναλωτών. Σε αντίθετη περίπτωση θα είμαστε όσο αυστηροί πρέπει γιατί μας ενδιαφέρει όχι μόνο η ομαλή λειτουργία της αγοράς, αλλά και η προστασία του λαϊκού εισοδήματος».
Πάμε για ύφεση 10% όπως φαίνεται. Με τι κόστος μια οικονομία όπως η ελληνική, με κυρίαρχο τον ρόλο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, θα βγει από το τούνελ;
«Από την πρώτη στιγμή της κρίσης δείξαμε ότι μαζί με την ενίσχυση των νοικοκυριών και ιδίως των ευάλωτων οικονομικά, η ενίσχυση των επιχειρήσεων ήταν βασική προτεραιότητά μας. Το Ταμείο Εγγυοδοσίας, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας, ο θεσμός της επιστρεπτέας προκαταβολής ενίσχυσαν 700.000 επιχειρήσεις, κυρίως τις μικρές και τις μεσαίες. Έχουμε κάνει παράλληλα, όμως, όπως ήδη ανέφερα, μία συστηματική προσπάθεια όλο το προηγούμενο διάστημα να προωθήσουμε μία σειρά μεταρρυθμίσεις που θα βάλουν τα θεμέλια μιας ισχυρής και βιώσιμης ανάπτυξης. Σας μίλησα ήδη για τις πράσινες τομές που δρομολογήσαμε ως υπουργείο. Μεταρρυθμίσεις όμως προωθούν και άλλα υπουργεία. Για παράδειγμα: Οι φοροελαφρύνσεις του 2019 και αυτές που πρόσφατα θεσμοθετήθηκαν για την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης το 2021 και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Η ψηφιοποίηση του κράτους η οποία προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
Η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας με τον νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Σε αυτή την προσπάθεια συμμετέχουμε και εμείς στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Αυτή την εβδομάδα στέλνουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας προς επεξεργασία το Προεδρικό Διάταγμα για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και τους ιδιώτες αξιολογητές. Αυτό είναι επανάσταση στις αδειοδοτήσεις. Θα περιοριστεί ο χρόνος της περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τα 6-8 χρόνια στις 100-150 ημέρες. Προχωρούμε επίσης στην εφαρμογή των προβλέψεων του προσφάτως ψηφισθέντος χωροταξικού νόμου.
Προχωρά αμέσως η μαζική εκπόνηση Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη, ξεκινώντας από τα νησιά. Θα προχωρήσει επίσης χωρίς καθυστερήσεις η μεταρρύθμιση για τις χρήσεις γης. Ένας εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του σχετικού καθεστώτος που κάνει πιο εύκολη τη ζωή των ιδιοκτητών και των επενδυτών. Στόχος μας είναι η πράσινη ανάπτυξη. Ο περιβαλλοντικός και ο χωροταξικός νόμος είναι δύο βασικά μας εργαλεία προς αυτή την κατεύθυνση».
Τι προσδοκάτε από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων στην ενέργεια το 2021; Τι απαντάτε σε όσους αναφέρουν ότι η μείωση της παρουσίας του κράτους σε περίοδο γεωπολιτικής αναδιαμόρφωσης δημιουργεί ζητήματα;
«Πιστεύω ότι θα πάει πολύ καλά η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ. Μέχρι στιγμής έχουν εκδηλώσει καταρχήν ενδιαφέρον 19 διαφορετικοί επενδυτές. Οι σύμβουλοι της ΔΕΗ θα τρέξουν γρήγορα τη διαδικασία και στόχος είναι να κλείσει η ιδιωτικοποίηση μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021. Ιδιωτικοποίηση σημαντική γιατί μπορεί να δώσει τα κεφάλαια για καλύτερη εξυπηρέτηση των δανείων της ΔΕΗ, αλλά και για την όσο το δυνατόν δυναμικότερη παρουσία της επιχείρησης στις ΑΠΕ. Και η ΛΑΡΚΟ συγκεντρώνει όχι μικρό ενδιαφέρον.
Είναι μια δύσκολη υπόθεση η ΛΑΡΚΟ, ένα ανοιχτό θέμα εδώ και 35 χρόνια. Ιδιωτικοποιείται ελεύθερη βαρών και αυτό είναι πλεονέκτημα. Θα κάνουμε τα πάντα για να πετύχει και αυτός ο διαγωνισμός. Ξέρετε ότι το ΤΑΙΠΕΔ τρέχει μια σειρά από ιδιωτικοποιήσεις που μας αφορούν στις οποίες θα υπάρχουν εξελίξεις τους επόμενους μήνες (ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας). Οι ιδιωτικοποιήσεις δεν έχουν να κάνουν μόνο με επίλυση εκκρεμοτήτων ή τη μείωση του δημοσίου χρέους. Βασικά είναι ένα μήνυμα ότι η χώρα είναι φιλική στις ιδιωτικές επενδύσεις, αλλά και ένας τρόπος να προσελκύσουμε στην Ελλάδα σημαντικά ιδιωτικά κεφάλαια. Διεθνώς έχει αποδειχθεί ότι στηρίζουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας».
Λιγότερο ευρύς ο ρόλος των εξορύξεων
Κε Χατζηδάκη, φτάνουμε στα όρια της ρήξης με την Τουρκία για τον υποθαλάσσιο ενεργειακό πλούτο, όταν χώρες όπως η Δανία αφήνουν τα ορυκτά καύσιμα. Μήπως κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση, που μάλιστα κοστίζει σε εξοπλισμούς, διπλωματικό κεφάλαιο κ.λπ.;
«Πράγματι, καθώς περνούν τα χρόνια, έχει αρχίσει σταδιακά να διαφαίνεται ότι οι εξορύξεις αποκτούν έναν ρόλο που δεν είναι τόσο ευρύς πλέον. Η τελευταία παγκόσμια οικονομική κρίση πίεσε και άλλο αυτό τον κλάδο. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι σε κάμποσες δεκαετίες μπορεί να υπάρχει πια ένας κόσμος χωρίς πετρέλαιο. Μακάρι και η Τουρκία να αντιλαμβανόταν τα μηνύματα της εποχής και να αποκτήσει η ηγεσία της μια σύγχρονη αντίληψη. Αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μην υπερασπιζόμαστε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Για τις θαλάσσιες ζώνες καταλήξαμε σε συμφωνία τόσο με την Αίγυπτο όσο και με την Ιταλία. Ενώ με την Αλβανία συμφωνήσαμε να προσφύγουμε στο Δικαστήριο της Χάγης. Με όλους τους γείτονές μας συμφωνούμε για αυτά τα ζητήματα. Η τουρκική όμως προκλητική και αναχρονιστική αντίληψη δεν το επιτρέπει στις μεταξύ μας σχέσεις. Αυτό όμως είναι ακριβώς που απομονώνει σταδιακά ολοένα και περισσότερο την τουρκική ηγεσία διεθνώς. Οι ελληνικές θέσεις γίνονται ολοένα και ισχυρότερες ακριβώς επειδή είναι σύγχρονες και προσαρμοσμένες στους διεθνείς κανόνες».
Τούτων δοθέντων πότε θα γίνουν νέες παραχωρήσεις θαλάσσιων περιοχών προς έρευνα κι εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε «οικόπεδα» που περιλαμβάνει η παράνομη οριοθέτηση της ΑΟΖ ανάμεσα στην Τουρκία και τη Λιβύη;
«Για να υπάρξει κάτι τέτοιο θα πρέπει να εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες. Και εν μέσω πρωτοφανούς πανδημικής κρίσης το ενδιαφέρον αυτό, είναι προφανές, δεν υφίσταται ακόμα, αν λάβει κανείς υπόψη του το πάγωμα δραστηριοτήτων και προγραμματισμένων γεωτρήσεων σε πάρα πολλά αδειοδοτημένα τεμάχια άλλων μεσογειακών κρατών, όπως για παράδειγμα η Κύπρος.
Η Ελλάδα, όπως γνωρίζετε, έχει παραχωρήσει ήδη 13 οικόπεδα. Προσωπικά ήμουν ο υπουργός που εισήγαγε προς κύρωση την παραχώρηση τεσσάρων οικοπέδων στο Ιόνιο και νοτιοδυτικά της Κρήτης. Ήταν τα οικόπεδα που είχε παραχωρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ και μετά αρνήθηκε, ενώ δεν μεσολάβησε τίποτα, να τα ψηφίσει! Εν πάση περιπτώσει παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα πάρουμε στον κατάλληλο χρόνο τις αποφάσεις μας».