Ευκαιρίες για συμβόλαια αγορών και προμήθειες για τα διυλιστήρια η πτώση των τιμών - Περιορισμένη η μείωση στην εγχώρια ζήτηση προς το παρόν.
Η κατάρρευση των συνομιλιών μεταξύ των υπουργών πετρελαίου των χωρών μελών του ΟΠΕΚ και των συμμάχων τους την περασμένη Παρασκευή στη Βιέννη αποκαλύπτει τις βαθιές διαφορές σε ότι αφορά τον τρόπο αντιμετώπισης της ραγδαίας μείωσης της ζήτησης πετρελαίου που προκλήθηκε εξαιτίας της εξάπλωσης του Covid -19.
Στόχος της συνάντησης της Βιέννης ήταν να σταματήσει η κατρακύλα των τιμών του πετρελαίου οι οποίες έχουν υποχωρήσει σχεδόν κατά 30% από τις αρχές Ιανουαρίου.Ωστόσο η συνάντηση όχι μόνο έληξε χωρίς απόφαση για μείωση της παραγωγής, αλλά πυροδότησε και απάντηση της Σαουδικής Αραβίας προς τη Ρωσία, που αρνήθηκε να συμφωνήσει στη μείωση της παραγωγής.
Η Σαουδική Αραβία προχωρεί σε αυξήσει της παραγωγής πετρελαίου πάνω από 10 εκατ. βαρέλια την ημέρα με στόχο να ρίξει τις τιμές ακόμα περισσότερο/ Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Σαουδάραβες ήδη έχουν ξεκινήσει προσφορές χτυπώντας τις τιμές στον μεγαλύτερο βαθμό την τελευταία 20ετία, στην Ευρώπη, την Άπω Ανατολή και τις ΗΠΑ με στόχο να δελεάσουν τους πελάτες τους, για να αγοράσουν φθηνό πετρέλαιο σε βάρος των υπολοίπων παραγωγών και κυρίως των Ρώσων.
Πλεονεκτήματα για την ελληνική αγορά
Σε αυτό το ασταθές περιβάλλον η Ελλάδα που είναι χώρα καθαρής εισαγωγής πετρελαίου η μείωση των τιμών ίσως να αποτελεί ευκαιρία για τις εταιρίες του κλάδου που θα μπορούσαν να συνάψουν μελλοντικά συμβόλαια σε χαμηλές τιμές.
Εφόσον δε αυτές οι χαμηλές τιμές περάσουν στην κατανάλωση αυτό θα είναι θετικό για την παραγωγή, τις μεταφορές, αλλά και τους πολίτες.
Όμως αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος.Από την άλλη πλευρά βρίσκεται η ανησυχία για μείωση της κατανάλωσης καυσίμων ως αποτέλεσμα του περιορισμού των μετακινήσεων, της πτώσης της τουριστικής κίνησης, της μείωσης της ζήτησης σε αεροπορικά καύσιμα.
Όσον αφορά τα διυλιστήρια εκπρόσωποι του κλάδου αναφέρουν ότι οι εκπτωτικές τιμές αγοράς μπορούν να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους, αλλά από την άλλη πλευρά θα μειωθεί εκ νέου η αποτίμηση των αποθεμάτων. Σημαντικά ευνοημένη και η ΔΕΗ, η οποία βασιζεται πολύ λιγότερο πλέον στο πετρέλαιο από ότι στο παρελθόν.
Μείωση των τιμών για τον καταναλωτή
Επί του παρόντος στην ελληνική αγορά δεν έχουν φανεί οι συνέπειες από την εξάπλωση του κορωνοιού. Πάντως όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν επιπτώσεις, αλλά επί του παρόντος δεν είναι δυνατή η αξιολόγηση τους.
Στα αεροπορικά ή τα ναυτιλιακά καύσιμα οι πωλήσεις εντός της εγχώριας αγοράς δεν φαίνεται να έχουν περιοριστεί τους δυο πρώτους μήνες του έτους όμως παραμένει ερωτηματικό το τι θα γίνει από εδώ και στο εξής. Σε ό,τι αφορά τη λιανική αγορά καυσίμων κατ΄αρχήν πρέπει να σημειωθεί η μείωση της μέσης τιμής της βενζίνης από τα τέλη Φεβρουαρίου έως σήμερα κατά περίπου 10 λεπτά το λίτρο εξαιτίας της μείωσης των διεθνών τιμών.
Συγκεκριμένα η μέση τιμή της βενζίνης από 1,60 ευρώ ανά λίτρο στο τέλος Φεβρουαρίου, έχει πέσει στα 1,52 ευρώ ανά λίτρο και όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς η μείωση θα συνεχιστεί. Όπως παράλληλα έχει αρχίσει να καταγράφεται μείωση της κατανάλωσης η οποία επί του παρόντος είναι περιορισμένη όμως όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς η εικόνα θα αλλάξει το επόμενο δεκαπενθήμερο και το ερώτημα είναι πόσο μεγάλη θα είναι η αναμενόμενη μείωση της ζήτησης.
www.worldenergynews.gr