Άμεσα και χωρίς άλλες καθυστερήσεις, μετά και την ψήφιση του νόμου της κυβέρνησης για τον εταιρικό μετασχηματισμό και την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, το ΤΑΙΠΕΔ εκκινεί τις διαγωνιστικές διαδικασίες πώλησης των εταιριών ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας.
Πηγές αναφέρουν ότι στο κείμενο της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να περιλαμβάνεται και το μερίδιο (35%) των Ελληνικών Πετρελαίων. Ο πετρελαϊκός όμιλος, έχει δείξει να μην ενδιαφέρεται για τις Υποδομές και θα πουλήσει μαζί με το ελληνικό δημόσιο το ποσοστό του. Έτσι, ουσιαστικά η ΔΕΠΑ Υποδομών, όταν κι εφόσον τελεσφορήσει η διαδικασία της πώλησης θα περάσει κατά 100% σε ιδιώτη επενδυτή.
Στη ΔΕΠΑ Υποδομών ανήκουν εξ ολοκλήρου η Εταιρία Διανομής Αερίου Αττικής και η ΔΕΔΑ (υπόλοιπη Ελλάδα) καθώς και η ΕΔΑ ΘΕΣΣ (Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία) στην οποία το δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 51%. Το μειοψηφικό πακέτο ελέγχει η ιταλική ENI.
Επίσης στην εταιρία ανήκουν τα πάγια των δικτύων διανομής,
το δίκτυο οπτικών ινών που ανήκει στην κυριότητα της ΔΕΠΑ Α.Ε.,
καθώς και τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ Α.Ε. αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων σχετικών έργων συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας ΥΦΑ
Οι τρεις εταιρίες διανομής αερίου έχουν μπροστά τους πενταετή επενδυτικά προγράμματα επέκτασης των δικτύων διανομής της τάξης των 250 εκ. ευρώ.
Τα έσοδα τους επίσης είναι ρυθμιζόμενα και διασφαλισμένα και είναι συνολικά της τάξης των 130 εκ. ευρώ.
Στους ενδιαφερόμενους φέρονται η ιταλική Italgas, και η γερμανική Ε.ΟΝ που έχει δραστηριότητα στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου. Υποψηφιότητες δεν αποκλείεται να υπάρχουν και από τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ, όπως η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας
Μετά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της ΔΕΠΑ Υποδομών σειρά θα πάρει και η ΔΕΠΑ Εμπορίας. Εκεί τα ΕΛ.ΠΕ κατά πάσα πιθανότητα δεν θα πουλήσουν το μερίδιο τους 35%, επιθυμώντας τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό και τη διεκδίκηση και του υπόλοιπου 65% της εταιρίας. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να δημοσιεύσει την πρόσκληση έως το τέλος του Ιανουαρίου.
Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, πηγές της αγοράς βλέπουν να εκδηλώνεται ενδιαφέρον από τις Mytilineos, τη Motor Oil και το κατά τις πληροφορίες σχήμα των Κοπελούζου – KKCG, της τσεχικής που έχει συμμετοχή και στον ΟΠΑΠ. Για την εμπορία ενδιαφέρον έχουν και διεθνείς παίκτες όπως τις ιταλικές Eni και Edison της Gas de France.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με βάση το νόμο, έχει υπό την ομπρέλα της:
1. Την ΕΠΑ Αττικής ΑΕ,
2. Την εισαγωγή φυσικού αερίου στη Χώρα (είτε μέσω αγωγών είτε Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ) μέσω των μακροπρόθεσμων συμβάσεων προμήθειας της ΔΕΠΑ Α.Ε. είτε από οποιαδήποτε άλλη πηγή,
3. Την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω ή εκτός Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου,
4. Την εισαγωγή, προμήθεια και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας,
5. Τον ανεφοδιασμό οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο μέσω ιδιόκτητων πρατηρίων ή μέσω συνεργαζόμενων δικτύων πρατηρίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών συμβάσεων, και τη χρήση του εμπορικού σήματος «FISIKON»,
6. Την προμήθεια τελικών πελατών, μη συνδεδεμένων σε Δίκτυο Διανομής Φυσικού Αερίου ή στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή ΥΦΑ, μεταξύ άλλων και για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε κινητήρες μέσων θαλάσσιας και χερσαίας μεταφοράς,
7. Την προμήθεια απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου,
8. οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα σχετίζεται με την ανάπτυξη, την επέκταση και τη λειτουργία της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε διεθνή έργα, όπως δεσμεύσεις ποσοτήτων στο διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας– Βουλγαρίας (IGB) ή στο πλωτό τερματικό αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
(energypress)