Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2019

Μείωση 55% των εκπομπών αερίων προβλέπει το νέο European Green Deal - Τετάρτη η επίσημη παρουσίαση στις Βρυξέλλες

Στόχο μείωσης στο 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ως το 2030, θα θέτει σύμφωνα με τις πληροφορίες, το αποκαλούμενο “European Green Deal” που παρουσιάζεται επίσημα την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου στις Βρυξέλλες. 


Στην πράσινη αυτή “βίβλο” για το κλίμα, για την οποία ενημερώθηκαν προχθες στην έδρα της Κομισιόν, οι 28 υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ενωσης, μεταξύ των οποίων και ο υφυπ. ΠΕΝ Γ.Θωμάς, θα γίνεται λόγος για ένα πακέτο νέων αυστηρότερων νομοθετικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να κατοχυρωθεί η επίτευξη του στόχου για μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στην Ευρωπαική Ενωση το 2050.
Το έγγραφο που κυκλοφόρησε στις Βρυξέλλες, και το οποίο αποκάλυψε το Euractiv, αποτελεί σύνοψη ενός πρώτου σχεδίου για το Green Deal, και αναφέρει ότι η νέα επιτροπή υπό την Ουρσουλα Φον Ντερ Λάιεν, προτίθεται να φέρει στο Ευρωκοινοβούλιο έως τον Μάρτιο του 2020, μια αυστηρότερη από τη σημερινή νομοθεσία για το κλίμα. Επίσης, σύμφωνα πάντα με το επίμαχο έγγραφο, η Κομισιόν πρόκειται τον Οκτώβριο του 2020, “να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, που θα αποσκοπεί σε αύξηση του στόχου μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου για το 2030, κατά 50% έως και 55%”.
Επιπλέον η Κομισιόν φαίρεται να δεσμεύεται, σύμφωνα με το έγγραφο, ότι θα “ενσωματώσει την βιωσιμότητα” σε κάθε είδους ευρωπαική πολιτική, με στόχο “να εκμηδενίσει όλα εκείνα τα νομοθετήματα που εμποδίζουν την υλοποίηση του Green Deal”. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι τόσο η ΕΕ, όσο και τα κράτη-μέλη, θα πρέπει να υιοθετήσουν “πράσινες πρακτικές” στην κατάρτιση του προυπολογισμού τους. Σε άλλο σημείο το έγγραφο κάνει λόγο για την υποβολή έως τον Ιούνιο του 2020 ενός σχεδίου δράσης για πράσινη χρηματοδότηση, ενώ περιλαμβάνει και καταγραφή όλων των υφιστάμενων πολιτικών για το περιβάλλον και την ενέργεια.
Επιπλέον η Κομισιόν σχεδιάζει να επεκτείνει το σύστημα αγοράς δικαιωμάτων ρύπων (Emissions Trading System - ETS) και στον ναυτιλιακό τομέα, εξετάζει να μειώσει την ποσότητα των δικαιωμάτων που χορηγούνται στις αεροπορικές εταιρείες, καθώς επίσης να αναθεωρήσει την Οδηγία σχετικά με τους φόρους στην ενέργεια, προκειμένου αυτοί να “ευθυγραμμιστούν” με τις φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα.
Τα παραπάνω, αφορούν ακόμη περισσότερο τις χώρες του Νότου, κρίνοντας τουλάχιστον από τα όσα ανέφερε στις Βρυξέλλες η Εσθονή Κάντρι Σιμονς, νέα Επίτροπος για την Ενέργεια. “Χρειάζεται να αναβαθμίσουμε τις εξωτερικές ενεργειακές μας σχέσεις. Σκοπεύω να αναπτύξω μια πράσινη ατζέντα για τα δυτικά Βαλκάνια και να δώσω μεγαλύτερη έμφαση στη συνεργασία με την Αφρική, ιδίως τις χώρες στα νότια της Ευρώπης", είπε χαρακτηριστικα η Σίμσον.
α παραπάνω δείχνουν ότι η Ευρώπη κινείται σε μια ακόμη πιο φιλόδοξη πολιτική για την αντιμέτωπιση της κλιματικής αλλαγής, στάση που εξηγεί και τους υψηλούς στόχους που έχει συμπεριλάβει το ελληνικό ΕΣΕΚ για το 2030.
Ενόψει μάλιστα της συνόδου COP25 του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή στη Μαδρίτη, όπου πρόκειται να παραστεί και να μιλήσει την επόμενη εβδομάδα ο ΥΠΕΝ Κ.Χατζηδάκης, το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε προ ημερών ψήφισμα, με το οποίο κάνει λόγο για κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην Ευρώπη και όλο τον κόσμο για το κλίμα. Σε αυτό ζητά να διασφαλίσει η Κοσμιιόν πως όλα τα προτεινόμενα σχετικά νομοσχέδια και οι προϋπολογισμοί ευθυγραμμίζονται με τον στόχο περιορισμού της αύξησης της θερμοκρασίας παγκοσμίως κατά κάτω από 1,5 βαθμούς Κελσίου.
Επίσης οι ευρωβουλευτές κάλεσαν την νέα πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να συμπεριλάβει έναν στόχο μείωσης 55% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου ως το 2030, στο πλαίσιο του European Green Deal, αίτημα που απ’ ότι φαίνεται, έγινε αποδεκτό. Το ευρωπαικό Green Deal συζητήθηκε και στην χθεσινή διασκεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενεργειας στο Παρίσι, όπου την Ελλάδα εκπροσώπησε ο Γ.Θωμάς, και όπου παρέστη και η Επίτροπος Κ.Σίμονς.
(energypress)