Τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η κοινοπραξία EuroAsia βρίσκονται σε επαφή με υποψήφιους επενδυτές αλλά και τραπεζικά ιδρύματα για τη διαμόρφωση του τελικού επενδυτικού σχήματος.
Αποφασισμένη να στηρίξει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη - Αττική από τον ΑΔΜΗΕ, ως εθνικού έργου, ανεξαρτήτως του εάν θα συμπεριληφθεί τελικώς στον ευρωπαϊκό κατάλογο των έργων PCI (Project Common Interest), είναι η ελληνική κυβέρνηση, παρά τις ενστάσεις που εκφράζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που επιδιώκει το έργο να υλοποιηθεί από την κυπριακών συμφερόντων εταιρία EuroAsia Interconnector.
Με δεδομένο ότι οι ενστάσεις της Κομισιόν, έχουν διατυπωθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες χωρίς να πάρει επισήμως θέση ο αρμόδιος Επίτροπος Κανιέτε και χωρίς να απαντήσει στο αίτημα του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη για συνάντηση επί του θέματος, η ελληνική πλευρά προχωρεί με βάση το σχεδιασμό της. Δηλαδή, την υλοποίηση του έργου μέσω της εταιρίας ειδικού σκοπού «Αριάδνη» που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ, έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, έχει προικοδοτηθεί με κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ και αναζητεί τραπεζική χρηματοδότηση, αλλά και πιθανούς επενδυτές για να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Πάντως σύμφωνα έγκυρες πηγές της ελληνικής κυβέρνησης ο ΑΔΜΗΕ παραμένει διαθέσιμος να συζητήσει με τον EuroAsia Interconnector, τουλάχιστον έως τα μέσα Δεκεμβρίου, προθεσμία που έχει τεθεί από την Κομισιόν ως χρονικό ορόσημο για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης.
Πάντως κάτι τέτοιο πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι δεν πρόκειται να συμβεί δεδομένου οι δυο πλευρές, πέραν του ότι δεν βρίσκονται σε καμία επικοινωνία μεταξύ τους προχώρησαν χθες (11/12) σε ανακοινώσεις δηλώνοντας ότι βαδίζουν κάθε μία μόνη της στην υλοποίηση του έργου και αναζητούν χρηματοδότηση, ο μεν ΑΔΜΗΕ για το τμήμα Κρήτη - Αττική συνολικού προϋπολογισμού 1 δις ευρώ, ο δε EuroAsia και για τα δυο τμήματα του έργου δηλαδή το Κύπρος – Κρήτη και το Κρήτη - Αττική συνολικού προϋπολογισμού 2,75 δις ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Δεκεμβρίου η ελληνική πλευρά έλαβε επιστολή από την αρμόδια γενική διεύθυνση της Κομισιόν με την οποία ζητούσε να τηρηθούν οι όροι που έχει θέσει προκειμένου να μην απενταχθεί το έργο Κρήτη - Αττική από το καθεστώς των έργων PCI.
H Koμισιόν έχει θέσει ως προϋπόθεση για την παραμονή της διασύνδεσης στον κατάλογο των PCI την άρση των αποφάσεων της ΡΑΕ για την ανάθεση της διασύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ και το SPV Αριάδνη. Στην περίπτωση που η διασύνδεση απενταχθεί από το καθεστώς του PCI, χάνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ειδικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και το ευνοϊκό καθεστώς αδειοδότησης.
Η "γραμμή" ΑΔΜΗΕ
Όλα δείχνουν ότι η ελληνική πλευρά είναι αποφασισμένη να προχωρήσει ανεξαρτήτως των προθέσεων της Κομισιόν, κάτι το οποίο κατέστησε σαφές για μια ακόμη φορά ο ΑΔΜΗΕ με ανακοίνωσή του στην οποία ξεκαθαρίζει ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με υποψήφιους επενδυτές αλλά και τράπεζες της Ελλάδας και του εξωτερικού (μεταξύ των οποίων και κινεζικές) για τη διαμόρφωση του τελικού επενδυτικού σχήματος και την προκήρυξη των διεθνών διαγωνισμών για το έργο στις αρχές του 2019.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΑΔΜΗΕ, έχουν ωριμάσει οι συζητήσεις με τους βασικούς κατασκευαστές (υποθαλάσσια καλώδια, σταθμοί μετατροπής), οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία, ενώ βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και οι διαπραγματεύσεις με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού για την οριστικοποίηση του σχήματος χρηματοδότησης του project.
Μάλιστα ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι οι επαφές αυτές ανέδειξαν την προοπτική να απαιτηθεί αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection που ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 200 εκατ. ευρώ.
Κάτι που εξετάζεται σοβαρά από τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς οδηγεί σε βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ του έργου.
Ως έμμεση απάντηση στην ανακοίνωση αυτή του ΑΔΜΗΕ ακολούθησε χρονικά, αναλυτική ανακοίνωση του EuroAsia, σύμφωνα με την οποία η εταιρία που είναι ο επίσημος φορέας υλοποίησης του έργου PCI παραμένει προσηλωμένη στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί για την έγκαιρη υλοποίησή του.
Τι υποστηρίζει ο Euroasia
Πηγές προσκείμενες στην εταιρία EuroAsia Interconnector, διαβεβαίωναν ότι η ανακοίνωση αυτή δεν εκδόθηκε ως απάντηση στον ΑΔΜΗΕ και σημείωναν ότι η εταιρία προχωρά στην κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου που περιλαμβάνει τα τμήματα Κύπρος - Κρήτη και Κρήτη – Αττική όπως εγκρίθηκαν από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές της Κύπρου και της Ελλάδας, καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μάλιστα η εταιρία σημειώνει στην ανακοίνωση ότι το τμήμα Κρήτη –Αττική θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο του 2022 και το τμήμα Κύπρου – Κρήτης το Δεκέμβριο του 2023.
Και κύκλοι προσκείμενοι στον Euroasia θέτουν το ερώτημα ποιά κινέζική τράπεζα έχει εξασφαλίσει την χρηματοδότηση για τον ΑΔΜΗΕ.
Παράλληλα η εταιρία ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο αύξησης κεφαλαίου σε συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές και έκδοσης ομολόγων για την εξασφάλιση κεφαλαίου και ολοκλήρωση της χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου.
Σημειώνει, επίσης, ότι συνεργάζεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τονίζει δε πως η διασύνδεση ως έργο PCI είναι επιλέξιμη να λάβει επιχορηγήσεις μέχρι 50% του συνολικού κόστους κατασκευής (συμπεριλαμβανομένου της σύνδεσης Κρήτη - Αττική) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF-Connecting Europe Facility) και πρόσθετες διευκολύνσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλα θεσμικά όργανα της ΕΕ.
Εξάλλου δηλώνει ότι σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία αδειοδότησης αφού έχει εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) από την Κύπρο στις 11 Δεκεμβρίου 2017, ενώ έχουν υποβληθεί τα σχετικά έγγραφα για την εξασφάλιση της περιβαλλοντικής έγκρισης από τις ελληνικές αρχές.
Επίσης η εταιρία δηλώνει ότι έχει προχωρήσει από τον περασμένο Απρίλιο στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή των κατασκευαστών του έργου.
Έχει ολοκληρώσει την προεπιλογή των υποψηφίων, οι οποίοι μάλιστα συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων ευρωπαίων κατασκευαστών με αποδεδειγμένη παγκόσμια εμπειρία.
www.worldenergynews.gr
Αποφασισμένη να στηρίξει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη - Αττική από τον ΑΔΜΗΕ, ως εθνικού έργου, ανεξαρτήτως του εάν θα συμπεριληφθεί τελικώς στον ευρωπαϊκό κατάλογο των έργων PCI (Project Common Interest), είναι η ελληνική κυβέρνηση, παρά τις ενστάσεις που εκφράζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που επιδιώκει το έργο να υλοποιηθεί από την κυπριακών συμφερόντων εταιρία EuroAsia Interconnector.
Με δεδομένο ότι οι ενστάσεις της Κομισιόν, έχουν διατυπωθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες χωρίς να πάρει επισήμως θέση ο αρμόδιος Επίτροπος Κανιέτε και χωρίς να απαντήσει στο αίτημα του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη για συνάντηση επί του θέματος, η ελληνική πλευρά προχωρεί με βάση το σχεδιασμό της. Δηλαδή, την υλοποίηση του έργου μέσω της εταιρίας ειδικού σκοπού «Αριάδνη» που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ, έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, έχει προικοδοτηθεί με κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ και αναζητεί τραπεζική χρηματοδότηση, αλλά και πιθανούς επενδυτές για να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Πάντως σύμφωνα έγκυρες πηγές της ελληνικής κυβέρνησης ο ΑΔΜΗΕ παραμένει διαθέσιμος να συζητήσει με τον EuroAsia Interconnector, τουλάχιστον έως τα μέσα Δεκεμβρίου, προθεσμία που έχει τεθεί από την Κομισιόν ως χρονικό ορόσημο για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης.
Πάντως κάτι τέτοιο πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι δεν πρόκειται να συμβεί δεδομένου οι δυο πλευρές, πέραν του ότι δεν βρίσκονται σε καμία επικοινωνία μεταξύ τους προχώρησαν χθες (11/12) σε ανακοινώσεις δηλώνοντας ότι βαδίζουν κάθε μία μόνη της στην υλοποίηση του έργου και αναζητούν χρηματοδότηση, ο μεν ΑΔΜΗΕ για το τμήμα Κρήτη - Αττική συνολικού προϋπολογισμού 1 δις ευρώ, ο δε EuroAsia και για τα δυο τμήματα του έργου δηλαδή το Κύπρος – Κρήτη και το Κρήτη - Αττική συνολικού προϋπολογισμού 2,75 δις ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Δεκεμβρίου η ελληνική πλευρά έλαβε επιστολή από την αρμόδια γενική διεύθυνση της Κομισιόν με την οποία ζητούσε να τηρηθούν οι όροι που έχει θέσει προκειμένου να μην απενταχθεί το έργο Κρήτη - Αττική από το καθεστώς των έργων PCI.
H Koμισιόν έχει θέσει ως προϋπόθεση για την παραμονή της διασύνδεσης στον κατάλογο των PCI την άρση των αποφάσεων της ΡΑΕ για την ανάθεση της διασύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ και το SPV Αριάδνη. Στην περίπτωση που η διασύνδεση απενταχθεί από το καθεστώς του PCI, χάνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ειδικά ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και το ευνοϊκό καθεστώς αδειοδότησης.
Η "γραμμή" ΑΔΜΗΕ
Όλα δείχνουν ότι η ελληνική πλευρά είναι αποφασισμένη να προχωρήσει ανεξαρτήτως των προθέσεων της Κομισιόν, κάτι το οποίο κατέστησε σαφές για μια ακόμη φορά ο ΑΔΜΗΕ με ανακοίνωσή του στην οποία ξεκαθαρίζει ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με υποψήφιους επενδυτές αλλά και τράπεζες της Ελλάδας και του εξωτερικού (μεταξύ των οποίων και κινεζικές) για τη διαμόρφωση του τελικού επενδυτικού σχήματος και την προκήρυξη των διεθνών διαγωνισμών για το έργο στις αρχές του 2019.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΑΔΜΗΕ, έχουν ωριμάσει οι συζητήσεις με τους βασικούς κατασκευαστές (υποθαλάσσια καλώδια, σταθμοί μετατροπής), οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία, ενώ βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και οι διαπραγματεύσεις με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού για την οριστικοποίηση του σχήματος χρηματοδότησης του project.
Μάλιστα ο ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι οι επαφές αυτές ανέδειξαν την προοπτική να απαιτηθεί αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection που ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 200 εκατ. ευρώ.
Κάτι που εξετάζεται σοβαρά από τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, καθώς οδηγεί σε βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ του έργου.
Ως έμμεση απάντηση στην ανακοίνωση αυτή του ΑΔΜΗΕ ακολούθησε χρονικά, αναλυτική ανακοίνωση του EuroAsia, σύμφωνα με την οποία η εταιρία που είναι ο επίσημος φορέας υλοποίησης του έργου PCI παραμένει προσηλωμένη στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί για την έγκαιρη υλοποίησή του.
Τι υποστηρίζει ο Euroasia
Πηγές προσκείμενες στην εταιρία EuroAsia Interconnector, διαβεβαίωναν ότι η ανακοίνωση αυτή δεν εκδόθηκε ως απάντηση στον ΑΔΜΗΕ και σημείωναν ότι η εταιρία προχωρά στην κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου που περιλαμβάνει τα τμήματα Κύπρος - Κρήτη και Κρήτη – Αττική όπως εγκρίθηκαν από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές της Κύπρου και της Ελλάδας, καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μάλιστα η εταιρία σημειώνει στην ανακοίνωση ότι το τμήμα Κρήτη –Αττική θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο του 2022 και το τμήμα Κύπρου – Κρήτης το Δεκέμβριο του 2023.
Και κύκλοι προσκείμενοι στον Euroasia θέτουν το ερώτημα ποιά κινέζική τράπεζα έχει εξασφαλίσει την χρηματοδότηση για τον ΑΔΜΗΕ.
Παράλληλα η εταιρία ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο αύξησης κεφαλαίου σε συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές και έκδοσης ομολόγων για την εξασφάλιση κεφαλαίου και ολοκλήρωση της χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου.
Σημειώνει, επίσης, ότι συνεργάζεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τονίζει δε πως η διασύνδεση ως έργο PCI είναι επιλέξιμη να λάβει επιχορηγήσεις μέχρι 50% του συνολικού κόστους κατασκευής (συμπεριλαμβανομένου της σύνδεσης Κρήτη - Αττική) από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF-Connecting Europe Facility) και πρόσθετες διευκολύνσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλα θεσμικά όργανα της ΕΕ.
Εξάλλου δηλώνει ότι σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία αδειοδότησης αφού έχει εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) από την Κύπρο στις 11 Δεκεμβρίου 2017, ενώ έχουν υποβληθεί τα σχετικά έγγραφα για την εξασφάλιση της περιβαλλοντικής έγκρισης από τις ελληνικές αρχές.
Επίσης η εταιρία δηλώνει ότι έχει προχωρήσει από τον περασμένο Απρίλιο στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή των κατασκευαστών του έργου.
Έχει ολοκληρώσει την προεπιλογή των υποψηφίων, οι οποίοι μάλιστα συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων ευρωπαίων κατασκευαστών με αποδεδειγμένη παγκόσμια εμπειρία.
www.worldenergynews.gr