Όχι μόνον τον έλεγχο του δημοσίου στο κομμάτι της ΔΕΠΑ που θα κατέχει τις υποδομές (δηλαδή τα δίκτυα διανομής και τις συμμετοχές στα μεγάλα διεθνή projects), αλλά και ρόλο στο κομμάτι της εταιρείας που θα αναλάβει την εμπορική δραστηριότητα, επιδιώκει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης.
Το πρώτο βήμα, μάλιστα, για να ευοδωθεί η στρατηγική του υπουργού Ενέργειας, φαίνεται ότι έγινε κατά τη συνάντηση του Σαββάτου με τους θεσμούς, όπου, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζει το ΥΠΕΝ, έγινε αποδεκτό επί της αρχής το σχήμα που προτάθηκε από την ελληνική πλευρά. Τι προβλέπει το σχήμα αυτό;
1) «Σπάσιμο» της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια:
1) «Σπάσιμο» της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια:
Στο ένα θα περάσουν, αφενός μεν τα δίκτυα (το 100% της ΕΔΑ Αττικής όπως θα προκύψει μετά τη συμφωνία για εξαγορά του 49% από τη Shell, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης και η 100% θυγατρική ΔΕΔΑ που είναι υπεύθυνη για την υπόλοιπη Ελλάδα), αφετέρου δε οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.)
Στο δεύτερο θα περάσουν οι εμπορικές δραστηριότητες, δηλαδή το 100% της ΕΠΑ Αττικής όπως θα προκύψει μετά την εξαγορά του 49% της Shell, τα διμερή συμβόλαια με τις πηγές τροφοδοσίας (Gazprom, Sonatrac, Botas κ.λπ.) η χονδρεμπορική δραστηριότητα κ.λπ.
2) Πώληση ποσοστού και των δύο εταιρειών, όχι όμως του 65% που κατέχει το δημόσιο, αλλά μικρότερου.
Συγκεκριμένα, για μεν την εταιρεία υποδομών η επιδίωξη του κ. Σταθάκη είναι να κρατήσει το Δημόσιο το 51% ή εναλλακτικά να διατηρήσει μικρότερο ποσοστό (για παράδειγμα την καταστατική μειοψηφία του 34% ) και να υπάρξουν ειδικές ρυθμίσεις στη Συμφωνία Μετόχων ώστε να διασφαλίζεται η δυνατότητα άσκησης βέτο από το δημόσιο στις κρίσιμες αποφάσεις της εταιρείας.
Για την εταιρεία της εμπορίας το σκεπτικό του Υπουργού Ενέργειας είναι ότι πρέπει να υπάρχει δημόσια συμμετοχή ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ως βραχίονας για την υλοποίηση διακρατικών συμφωνιών κ.λπ. Επιδίωξη είναι να διατηρηθεί ένα ποσοστό περί το 20-25% που να μπορεί να έχει ενισχυμένα δικαιώματα με όρους εταιρικής διακυβέρνησης.
Δεν βγαίνουν τα έσοδα
Πρέπει βεβαίως να σημειωθεί ότι δεν υπήρξε συμφωνία με τους θεσμούς για τα ποσοστά συμμετοχής του δημοσίου στις δύο εταιρείες. Η οριστικοποίηση άλλωστε του μοντέλου αποκρατικοποίησης – αξιοποίησης της ΔΕΠΑ έχει παραπεμφθεί για τις αρχές Ιουνίου και αφού πρώτα στις 5 Ιουνίου υπογραφεί η απόκτηση από τη ΔΕΠΑ του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής.
Μέχρι τότε θα υπάρξουν συζητήσεις με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, ενώ θα συνεχίζεται η επεξεργασία και η εξειδίκευση του σχεδίου.
Δεδομένο είναι πάντως ότι με το μοντέλο που προτείνει ο κ. Σταθάκης και έχουν επί της αρχής αποδεχθεί οι θεσμοί είναι αδύνατον να συγκεντρωθούν τα 250 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί ως έσοδα από την αποκρατικοποίηση του 65% της ΔΕΠΑ.
Για το ζήτημα αυτό εκτιμάται ότι θα υπάρξει συνολικότερη θεώρηση που να «βλέπει» τα έσοδα που αναμένεται να επιτευχθούν στη διετία 2018 – 2019 από τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Εδώ ο κ. Σταθάκης έχει έναν ισχυρό σύμμαχο που δεν είναι άλλος από τα επιπλέον 135 εκατ. ευρώ που έφερε η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Ειδικότερα, από την πώληση του 31% του ΔΕΣΦΑ (το υπόλοιπο 35% ανήκει στα ΕΛΠΕ) το Δημόσιο είχε προϋπολογίσει να πάρει 188 εκατ. ευρώ, ενώ με βάση την προσφορά της πλειοψηφούσας κοινοπραξίας τώρα θα πάρει 250 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα ισχυρός σύμμαχος του κ. Σταθάκη είναι και τα σημαντικά υψηλότερα ποσά που αναμένεται να εισρεύσουν στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ από την πώληση των ΕΛΠΕ (έχουν προϋπολογιστεί μόλις 500 εκατ. ευρώ).
ΠΗΓΗ : energypress.gr
ΠΗΓΗ : energypress.gr