Εφόσον στο διαγωνισμό της 30ης Μαίου για την πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ, εμφανιστούν 5 με 6 γερά ονόματα διεθνώς, είτε αυτόνομα, είτε ως μέλη κοινοπραξιών, θα πρόκειται για μεγάλη επιτυχία.
Τα λόγια ανήκουν σε άνθρωπο με άμεση γνώση της πορείας της αποκρατικοποίησης, και αποτυπώνουν αφενός τις προσδοκίες για την πορεία του διαγωνισμού, αφετέρου το γεγονός ότι ο συνομιλητής μας γνωρίζει πως είναι δύσκολο να βρεθούν πολλές πρόθυμες εταιρείες διεθνώς, προκειμένου να καταβάλουν 1,2 -1,3 δισ ευρώ για έναν ελληνικό όμιλο διύλισης.
Οχι φυσικά επειδή τα ΕΛΠΕ δεν είναι ένα πολύ μεγάλο μέγεθος για τα ελληνικά δεδομένα, με κεφαλαιοποίηση 2,4 δισ ευρώ. Αλλά επειδή για τα διεθνή δεδομένα, δεν είναι παρά μια "μικρομεσαία" περιφερειακή δύναμη, με ότι αυτό συνεπάγεται για το τίμημα. Κατάσταση που αφενός επιβάλει την ένταξή τους σε ένα μεγαλύτερο διεθνοποιημένο όμιλο προκειμένου ακριβώς να ανεβούν κατηγορία, και να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες που διανοίγονται στη ΝΑ Μεσόγειο, αφετέρου όμως περιορίζει τις προσδοκίες για τον αριθμό των εταιρειών που θα δεχθούν να πληρώσουν τέτοια ποσά για την απόκτησή τους.
Και ο λόγος που η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στο διαγωνισμό των ΕΛΠΕ, πήρε παράταση από σήμερα για τις 30 Μαίου, σχετίζεται με αυτήν ακριβώς την προσδοκία : Να δοθούν όσο περισσότερες διευκρινήσεις, να ικανοποιηθούν όσο περισσότερα αιτήματα, και να δοθεί όσο περισσότερος χρόνος γίνεται στους δυνητικούς ενδιαφερόμενους, προκειμένου η παρουσία τους στο διαγωνισμό να είναι, όσο γίνεται μεγαλύτερη. Διότι τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και τα ΕΛΠΕ, ξέρουν καλά ότι μόνο η παρουσία σημαντικού αριθμού ισχυρών παικτών, οδηγεί σε πλειοδοσία στα τιμήματα, όταν θα έρθει η ώρα της κρίσης, όπως ακριβώς συνέβη στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ.
Εννοείται ότι το ποσό ύψους 1,3 δισ αντανακλά περισσότερο προσδοκίες, παρά οτιδήποτε άλλο, καθώς προκύπτει κυρίως από την κεφαλαιοποίηση των ΕΛΠΕ. Δεδομένου δηλαδή ότι η αξία τους στο ταμπλό, κινείται στα 2,37 δισ. ευρώ, αυτό σημαίνει ότι στα 1,2 δισ ευρώ (σσ : περίπου το 50,1%) θα πρέπει να προστεθεί και ένα premium 10% για το μάνατζμεντ, δηλαδή γύρω στα 100 εκατ ευρώ.
Κρούσεις πάντως μέχρι σήμερα έχουν γίνει στους πάντες, από εταιρείες διύλισης, εξόρυξης και παραγωγής, έως funds. Και η ελπίδα είναι ότι έπειτα και από τις απαντήσεις στις διευκρινήσεις που θα δοθούν σε όσους τις ζήτησαν, η ανταπόκριση στις 30 Μαίου θα είναι σημαντική. Διευκρινήσεις που αφορούν κυρίως διαδικαστικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα το αν θα ισχύσουν οι περιορισμοί διαγωνιστικών διαδικασιών της ΕΕ, καθώς και τα κριτήρια οικονομικής επάρκειας που θα πρέπει να πληρούν συμμετέχοντες που είναι φυσικά πρόσωπα ή επενδυτικά funds, τι έγγραφα πρέπει να προσκομίσουν οι επικεφαλής των κοινοπραξιών, κ.ο.κ.
Ενας παράγοντας που μένει να φανεί πως θα λειτουργήσει ως προς το τίμημα, αφορά αυτό που επιδίωξε και πέτυχε η κυβέρνηση μέσω των διαπραγματεύσεων με την Paneuropean της πλευράς Λάτση, να διατηρήσει το Δημόσιο ενισχυμένο ρόλο στο χαρτοφυλάκιο των υδρογονανθράκων.
Εχει συμφωνηθεί η δημιουργία εταιρείας holding, θυγατρικής 100%, που θα αποτελέσει την ομπρέλα κάτω από την οποία θα "στεγαστούν" ξεχωριστές εταιρείες, κάθε μία εκ των οποίων θα αντιπροσωπεύει τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων που έχουν παραχωρηθεί στα ΕΛΠΕ για κάποια περιοχή της ελληνικής επικράτειας : Άρτα – Πρέβεζα, Βορειοδυτική Πελοπόννησος, Πατραϊκός Κόλπος, Οικόπεδο 2 δυτικά της Κέρκυρας, Κυπαρισσιακός κόλπος. Εκεί προφανώς θα εισφερθούν και οι συμμετοχές στα οικόπεδα Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης, καθώς και του Ιονίου, αν τελεσφορήσουν οι εν εξελίξει διαγωνισμοί στους οποίους έχουν συμμετάσχει, μέσω κοινοπραξιών, τα ΕΛΠΕ.
Στην holding αυτή, το Δημόσιο, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης και με τη διαδικασία αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, θα ελέγχει άμεσα ή έμμεσα ποσοστό 36,25%. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα βασιστεί σε αποτίμηση ανεξάρτητων αποτιμητών και η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 6 μηνών μετά την πώληση.
ΠΗΓΗ : ENERGYPRESS