Τη διατήρηση του δημοσίου στη ΔΕΠΑ σε ποσοστό 35% στον τομέα της προμήθειας και σε ποσοστό 65% στον τομέα δικτύων και υποδομών επιδιώκει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς.
Η πλευρά των πιστωτών έχει αποδεχθεί την καταρχήν πρόταση για σπάσιμο της εταιρίας σε δύο κομμάτια και αντιπροτείνει την πλήρη απόσυρση του δημοσίου από την ΔΕΠΑ - Προμήθεια με την διάθεση και του 65% που κατέχει το δημόσιο σε στρατηγικό επενδυτή μέσω διεθνούς διαγωνισμού και τον περιορισμό της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ - Δίκτυα Υποδομές σε ποσοστό 51%.
Η οριστικοποίηση της συμφωνίας, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός εξερχόμενος από τη συνάντηση με τους επικεφαλής των θεσμών το περασμένο Σάββατο (19/5) στο Χίλτον, παρατείνεται για 15 ημέρες προκειμένου να υπογραφεί στις 6 Ιουνίου η εξαγορά του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, αφού για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Το που τελικά θα καταλήξουν τα ποσοστά συμμετοχής του δημοσίου θα φανεί τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Το βέβαιο επί του παρόντος είναι ότι η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ θα προχωρήσει μέσω του σχεδίου για σπάσιμο της εταιρίας στα δύο έναντι του αρχικού σχεδίου και δέσμευσης παράλληλα της ελληνικής πλευράς για διάθεση του 65% της εταιρίας σε στρατηγικό επενδυτή.
Διαμοιρασμός assets
Στο εμπορικό κομμάτι θα περιέλθουν τα διμερή συμβόλαια με τους διεθνείς προμηθευτές της ΔΕΠΑ (Gazprom, Sonatrac, Βotas, Tap), το μερίδιο που κατέχει στη χονδρική αγορά (μεγάλες βιομηχανίες, ηλεκτροπαραγωγοί κ.λπ.) και το 100% της ΕΠΑ Αττικής (δραστηριότητα προμήθειας), υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η συμφωνία εξαγοράς του ποσοστού της Shell θα προχωρήσει και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές, όπως προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς.
Η εταιρεία που θα προκύψει θα αναζητήσει στη συνέχεια στρατηγικό επενδυτή σε ποσοστό είτε 65%, εάν οι θεσμοί επιμείνουν στη θέση τους, είτε σε ποσοστό 30%, εάν υιοθετήσουν τελικά την πρόταση Σταθάκη.
Σε ό,τι αφορά την εταιρεία δικτύων και υποδομών, θα περιέλθει το 100% της ΕΔΑ Αττικής, που σήμερα ελέγχεται σε ποσοστό 49% από τη Shell, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας - Θεσσαλονίκης μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την ΕΝΙ και η 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, ΔΕΔΑ, που έχει υπό την ευθύνη της τα υφιστάμενα δίκτυα φυσικού αερίου, όπως και την ανάπτυξη νέων στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Θα περιέλθουν επίσης οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγός ΙGI, IGB, East Med, το FSRU Aλεξανδρούπολης κ.ά.).
Η εκκρεμότητα με τη Shell
Προαπαιτούμενο για την οριστικοποίηση του νέου σχεδίου αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας πώλησης - εξαγοράς του ποσοστού που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ Αττικής (προμήθεια) και στην ΕΔΑ Αττικής (διανομή), η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, αναμένεται στις 6 Ιουνίου.
Οι συζητήσεις μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell επικεντρώνονται πλέον σε μια σειρά θέματα που συνδέονται με την oριστική αποεπένδυση της Shell από την εγχώρια λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Το πώς δηλαδή θα διασφαλίσει η ΔΕΠΑ ότι η πολυεθνική δεν θα επανεμφανιστεί μόνη της ή μέσω κάποιου σχήματος στη λιανική αγορά, αλλά και με τη διασφάλιση της ΔΕΠΑ έναντι πιθανών εκκρεμοτήτων (π.χ. φορολογικών) που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον για την εταιρεία.
Το ύψος του τιμήματος πάντως φαίνεται να έχει συμφωνηθεί στα 150 εκατ. ευρώ.
Η πλευρά των πιστωτών έχει αποδεχθεί την καταρχήν πρόταση για σπάσιμο της εταιρίας σε δύο κομμάτια και αντιπροτείνει την πλήρη απόσυρση του δημοσίου από την ΔΕΠΑ - Προμήθεια με την διάθεση και του 65% που κατέχει το δημόσιο σε στρατηγικό επενδυτή μέσω διεθνούς διαγωνισμού και τον περιορισμό της συμμετοχής του στη ΔΕΠΑ - Δίκτυα Υποδομές σε ποσοστό 51%.
Η οριστικοποίηση της συμφωνίας, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός εξερχόμενος από τη συνάντηση με τους επικεφαλής των θεσμών το περασμένο Σάββατο (19/5) στο Χίλτον, παρατείνεται για 15 ημέρες προκειμένου να υπογραφεί στις 6 Ιουνίου η εξαγορά του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, αφού για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Το που τελικά θα καταλήξουν τα ποσοστά συμμετοχής του δημοσίου θα φανεί τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Το βέβαιο επί του παρόντος είναι ότι η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ θα προχωρήσει μέσω του σχεδίου για σπάσιμο της εταιρίας στα δύο έναντι του αρχικού σχεδίου και δέσμευσης παράλληλα της ελληνικής πλευράς για διάθεση του 65% της εταιρίας σε στρατηγικό επενδυτή.
Διαμοιρασμός assets
Στο εμπορικό κομμάτι θα περιέλθουν τα διμερή συμβόλαια με τους διεθνείς προμηθευτές της ΔΕΠΑ (Gazprom, Sonatrac, Βotas, Tap), το μερίδιο που κατέχει στη χονδρική αγορά (μεγάλες βιομηχανίες, ηλεκτροπαραγωγοί κ.λπ.) και το 100% της ΕΠΑ Αττικής (δραστηριότητα προμήθειας), υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η συμφωνία εξαγοράς του ποσοστού της Shell θα προχωρήσει και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές, όπως προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς.
Η εταιρεία που θα προκύψει θα αναζητήσει στη συνέχεια στρατηγικό επενδυτή σε ποσοστό είτε 65%, εάν οι θεσμοί επιμείνουν στη θέση τους, είτε σε ποσοστό 30%, εάν υιοθετήσουν τελικά την πρόταση Σταθάκη.
Σε ό,τι αφορά την εταιρεία δικτύων και υποδομών, θα περιέλθει το 100% της ΕΔΑ Αττικής, που σήμερα ελέγχεται σε ποσοστό 49% από τη Shell, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας - Θεσσαλονίκης μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την ΕΝΙ και η 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, ΔΕΔΑ, που έχει υπό την ευθύνη της τα υφιστάμενα δίκτυα φυσικού αερίου, όπως και την ανάπτυξη νέων στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Θα περιέλθουν επίσης οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγός ΙGI, IGB, East Med, το FSRU Aλεξανδρούπολης κ.ά.).
Η εκκρεμότητα με τη Shell
Προαπαιτούμενο για την οριστικοποίηση του νέου σχεδίου αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας πώλησης - εξαγοράς του ποσοστού που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ Αττικής (προμήθεια) και στην ΕΔΑ Αττικής (διανομή), η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, αναμένεται στις 6 Ιουνίου.
Οι συζητήσεις μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell επικεντρώνονται πλέον σε μια σειρά θέματα που συνδέονται με την oριστική αποεπένδυση της Shell από την εγχώρια λιανική αγορά φυσικού αερίου.
Το πώς δηλαδή θα διασφαλίσει η ΔΕΠΑ ότι η πολυεθνική δεν θα επανεμφανιστεί μόνη της ή μέσω κάποιου σχήματος στη λιανική αγορά, αλλά και με τη διασφάλιση της ΔΕΠΑ έναντι πιθανών εκκρεμοτήτων (π.χ. φορολογικών) που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον για την εταιρεία.
Το ύψος του τιμήματος πάντως φαίνεται να έχει συμφωνηθεί στα 150 εκατ. ευρώ.