Δεν αφήνουν κανένα περιθώριο μη εφαρμογής της νέας νομοθεσίας για τα καύσιμα μειωμένου θείου από το 2020 οι διεθνείς οργανισμοί επιθεωρήσεων πλοίων, όπως είναι το Paris Memorandum of Understanding (Paris MoU).
Ο διεθνής οργανισμός Paris MoU ανακοίνωσε χθες ότι από τον επόμενο χρόνο θα εντείνει τις προσπάθειές του στο πλαίσιο των ελέγχων των πλοίων ώστε να εφαρμοσθεί πλήρως η συμφωνία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τη χρήση καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο από την 1η/1/2020.
Έγκαιρη συμμόρφωση
Το Paris MoU συμφώνησε στη χάραξη μιας ενημερωτικής εκστρατείας με την έκδοση «Προειδοποιητικής επιστολής» από την 1η Ιανουαρίου 2019, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η έγκαιρη συμμόρφωση όλων των πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών στη νέα νομοθεσία, η οποία προβλέπει τη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου με μόλις 0,5% περιεκτικότητα σε θείο από 3,5% που ισχύει σήμερα, ή εναλλακτικών καυσίμων ίδιας απόδοσης (LNG, κ.λπ.), ή τη χρήση scrubbers.
Το Paris MoU συμφώνησε στη χάραξη μιας ενημερωτικής εκστρατείας με την έκδοση «Προειδοποιητικής επιστολής» από την 1η Ιανουαρίου 2019, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η έγκαιρη συμμόρφωση όλων των πλοίων και ναυτιλιακών εταιρειών στη νέα νομοθεσία, η οποία προβλέπει τη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου με μόλις 0,5% περιεκτικότητα σε θείο από 3,5% που ισχύει σήμερα, ή εναλλακτικών καυσίμων ίδιας απόδοσης (LNG, κ.λπ.), ή τη χρήση scrubbers.
Ο γενικός γραμματέας του Paris MoU Richard Schiferli δήλωσε ότι η πρωτοβουλία αυτή θα είναι ένα μήνυμα προς τη ναυτιλιακή βιομηχανία ότι ο έλεγχος από το κράτος του λιμένα στον οποίο προσεγγίζει το πλοίο (Post Sate Control) θα λάβει σοβαρά υπ’ όψιν την επιβολή των νέων ορίων θείου από την «πρώτη μέρα».
Εφαρμογή της διεθνούς συνθήκης
To Paris MoU με την απόφασή του αυτή υπογραμμίζει ότι δεν πρόκειται να μείνει ανοικτό κανένα «παράθυρο» για μη εφαρμογή της διεθνούς συνθήκης από την 1η Ιανουαρίου του 2020, σε αντίθεση με εκτιμήσεις που διατυπώνονταν από διάφορους μη θεσμικούς ναυτιλιακούς κύκλους.
To Paris MoU με την απόφασή του αυτή υπογραμμίζει ότι δεν πρόκειται να μείνει ανοικτό κανένα «παράθυρο» για μη εφαρμογή της διεθνούς συνθήκης από την 1η Ιανουαρίου του 2020, σε αντίθεση με εκτιμήσεις που διατυπώνονταν από διάφορους μη θεσμικούς ναυτιλιακούς κύκλους.
Άλλωστε θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι η υλοποίηση της διεθνούς συνθήκης δεν είναι μόνο θέμα φιλικής προς το περιβάλλον συμπεριφοράς της ναυτιλίας αλλά και υγιούς ανταγωνισμού, καθώς δεν θα πρέπει να ισχύουν δύο μέτρα και δύο σταθμά στην αντιμετώπιση του θέματος αυτού από τους οργανισμούς ελέγχου των πλοίων.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση
Στην ίδια συνεδρίαση, την 51η, που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 7-11 Μαΐου στην Cascais της Πορτογαλίας, υπό την προεδρία του κ. Brian Hogan, το Paris MoU ασχολήθηκε και με το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία και ενέκρινε ένα ερωτηματολόγιο που θα χρησιμοποιηθεί σε μία καμπάνια για την ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο του 2018 σε συνεργασία και με το Tokyo MoU. Η καμπάνια στοχεύει στον έλεγχο της συμμόρφωσης των πλοίων με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας (MARPOL Annex VI) αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης που λαμβάνονται κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Στην ίδια συνεδρίαση, την 51η, που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 7-11 Μαΐου στην Cascais της Πορτογαλίας, υπό την προεδρία του κ. Brian Hogan, το Paris MoU ασχολήθηκε και με το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία και ενέκρινε ένα ερωτηματολόγιο που θα χρησιμοποιηθεί σε μία καμπάνια για την ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο του 2018 σε συνεργασία και με το Tokyo MoU. Η καμπάνια στοχεύει στον έλεγχο της συμμόρφωσης των πλοίων με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας (MARPOL Annex VI) αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης που λαμβάνονται κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Στο πλαίσιο της επανεξέτασης του τρέχοντος καθεστώτος επιθεώρησης σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στην υιοθέτηση μιας νέας μεθοδολογίας που θα χρησιμοποιείται στους ελέγχους των πλοίων, για τον υπολογισμό των επιδόσεων του κράτους σημαίας και των αναγνωρισμένων οργανισμών (νηογνώμονες).
Ηλεκτρονικοί χάρτες
Επιπλέον, το Paris MoU συζήτησε και θέματα ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ειδικότερα των ηλεκτρονικών χαρτών (Electronic Chart Display and Information System-ECDIS) όπου διαπιστώθηκε μία καλή εφαρμογή των νομοθετικών απαιτήσεων, αν και πάντα ο σχεδιασμός του ταξιδιού ενός πλοίου είναι ένας τομέας ανησυχίας λόγω και των κυβερνοεπιθέσεων.
Επιπλέον, το Paris MoU συζήτησε και θέματα ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ειδικότερα των ηλεκτρονικών χαρτών (Electronic Chart Display and Information System-ECDIS) όπου διαπιστώθηκε μία καλή εφαρμογή των νομοθετικών απαιτήσεων, αν και πάντα ο σχεδιασμός του ταξιδιού ενός πλοίου είναι ένας τομέας ανησυχίας λόγω και των κυβερνοεπιθέσεων.
Τέλος, να σημειωθεί ότι στη συνεδρίασή του το Paris MoU ενέκρινε την ετήσια έκθεση του 2017 για τα αποτελέσματα των ελέγχων ανά σημαία και στις αρχές Ιουνίου θα δώσει στη δημοσιότητα τις λίστες των χωρών που περιλαμβάνονται στη λευκή, στην γκρίζα και στη μαύρη λίστα.
Αυτό που δημοσιοποιήθηκε προς το παρόν είναι το στοιχείο ότι ο αριθμός των πλοίων στα οποία έχει απαγορευθεί η πρόσβαση στην περιοχή του Paris MoU έπειτα από πολλαπλές κρατήσεις έχει αυξηθεί από 20 το 2016 σε 33 το 2017 και είναι τριπλάσιος από το 2015.
Επισημαίνεται ότι η ελληνική σημαία περιλαμβάνεται στη Λευκή Λίστα του Paris MoU και το 2016 βρέθηκε στη 17η θέση της σχετικής κατάταξης μεταξύ 42 χωρών, έναντι της 19ης θέσης που κατείχε έναν χρόνο πριν.