Η Ευρώπη και η Ασία πρόκειται να ολοκληρώσουν τον χειμώνα χωρίς σημαντικές διαταραχές στην παροχή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και χωρίς εκρήξεις τιμών, παρά το συνεχιζόμενο χάος στην παγκόσμια ναυτιλία εμπορευμάτων λόγω των επιθέσεων των Χούτι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με το Oil Price η ασθενέστερη ζήτηση από τους ιστορικούς μέσους όρους και τα υψηλότερα αποθέματα φυσικού αερίου και στις δύο περιοχές τους έχουν γλιτώσει από τυχόν αιχμές στο LNG και στις τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου αυτή τη χειμερινή περίοδο θέρμανσης.
Ενώ το παγκόσμιο εμπόριο LNG έχει αναταραχθεί λόγω των διαταραχών στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η προσφορά δεν έχει απειληθεί και οι τιμές τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά πολλών μηνών, ακόμη και κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου αιχμής.
Ο υπόλοιπος χειμώνας θα πρέπει να είναι σχετικά ήρεμος για τις τιμές του LNG και τις τιμές αποστολής, λένε οι αναλυτές.
«Για όλους τους ενδιαφερόμενους, η μη χρήση της Διώρυγας του Σουέζ θα σημαίνει μεγαλύτερα ταξίδια σε μεγαλύτερη απόσταση. Αλλά πιστεύουμε ότι είναι απίθανο να επηρεάσει τη ζήτηση μεταφοράς LNG και τα spot επιτόκια βραχυπρόθεσμα», έγραψε σε μια ανάλυση αυτή την εβδομάδα ο Fraser Carson, Senior Research Analyst, Global LNG, στο Wood Mackenzie.
Οι αποστολείς LNG αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα
Το στενό Bab el-Mandeb, κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα, αντιπροσώπευε το 12% του θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου και το 8% του εμπορίου LNG πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΙΑ.
Δύο από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς LNG, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ, διέκοψαν τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ νωρίτερα φέτος. Το Κατάρ διέκοψε τα ταξίδια φορτίου LNG μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στα μέσα Ιανουαρίου, αλλά διαβεβαίωσε τους πελάτες και την αγορά ότι η παραγωγή του LNG είναι αδιάκοπη και η Ευρώπη θα πρέπει να αναμένει μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης.
Η παραγωγή LNG του Κατάρ δεν απειλείται σε καμία περίπτωση από τη διακοπή της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της QatarEnergy, Saad Sherida Al-Kaabi. Τα περισσότερα από τα φορτία LNG του Κατάρ κατευθύνονται προς τα ανατολικά προς την Ασία, ενώ οι Ευρωπαίοι πελάτες θα έχουν μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης, σημείωσε το στέλεχος, ο οποίος είναι επίσης υπουργός Επικρατείας του Κατάρ για θέματα Ενέργειας.
«Η QatarEnergy επιβεβαιώνει ότι η παραγωγή LNG του Κατάρ συνεχίζεται αδιάκοπα και η δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε την αξιόπιστη προμήθεια LNG στους πελάτες μας παραμένει ακλόνητη», δήλωσε η κρατική εταιρεία του Κατάρ τον Ιανουάριο.
«Ενώ οι συνεχιζόμενες εξελίξεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας μπορεί να επηρεάσουν τον προγραμματισμό ορισμένων παραδόσεων καθώς ακολουθούν εναλλακτικές διαδρομές, οι αποστολές LNG από το Κατάρ διαχειρίζονται με τους αξιότιμους αγοραστές μας».
Αυτή την εβδομάδα, ο Al-Kaabi της QatarEnergy είπε ότι το χάος της Ερυθράς Θάλασσας «θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να φτάσει εκεί. Αλλά δεν θα φτάσει σε σημείο όπου πρέπει να σταματήσουμε την παραγωγή γιατί δεν υπάρχει πλοίο. Είμαστε εντάξει."
Σύμφωνα με τη WoodMac, το Κατάρ επηρεάζεται περισσότερο από τη διακοπή της ναυτιλίας, καθώς οι παραδόσεις LNG του Κατάρ στην Ευρώπη θα διαρκέσουν ουσιαστικά διπλάσιο χρόνο με τα πλοία που ταξιδεύουν στην Ευρώπη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας (CoGH) στην Αφρική.
«Για να μετακινηθούν όλα τα ευρωπαϊκά συμβόλαια DES του Κατάρ μέσω του CoGH, εκτιμούμε ότι θα απαιτηθεί το ισοδύναμο 18 επιπλέον πλοίων», δήλωσε ο Carson του WoodMac.
«Ο επιπλέον χρόνος ταξιδιού θα απαιτήσει κάποιο επαναπρογραμματισμό των φορτίων και τη διαχείριση με τους αγοραστές LNG, αλλά ο εφοδιασμός του στην Ευρώπη δεν θα περιοριστεί από την έλλειψη ναυτιλίας».
Παράγοντες που περιορίζουν τις αιχμές της τιμής του LNG
Η ευελιξία στη ναυτιλία, όπου είναι διαθέσιμη, θα περιορίσει τις επιπτώσεις από τις διακοπές στη ναυτιλία, λένε οι αναλυτές.
«Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει το αμερικανικό LNG που προοριζόταν για την Ασία να μεταφερθεί στην Ευρώπη και το LNG της Μέσης Ανατολής (Κατάρ) να μετακινηθεί στην Ασία και όχι στην Ευρώπη», έγραψαν οι αναλυτές στρατηγικής της ING Warren Patterson και Ewa Manthey τον περασμένο μήνα.
«Κάνοντας αυτό, αυτές οι ροές θα αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και δεν θα χρειαστεί να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη Νότια Αφρική».
Το Atlantic Basin LNG, ειδικά από τις ΗΠΑ, παρουσιάζει επίσης αλλαγές στο εμπόριο, αλλά το τελικό αποτέλεσμα είναι πιο άμεσο ταξίδια, σύμφωνα με την Wood Mackenzie.
Πριν από το ναυτιλιακό χάος, η Διώρυγα του Σουέζ παρείχε τη δυνατότητα παράδοσης φορτίου στην Ασία αφού τα πλοία πέρασαν αρκετές ημέρες περιμένοντας τον τελικό προορισμό τους.
«Χωρίς αυτήν την επιλογή, τα πλοία θα περνούν λιγότερο χρόνο περιμένοντας την κατεύθυνση και θα παραδίδουν απευθείας στην Ευρώπη ή θα παραδίδουν στη Νότια Ασία μέσω CoGH. Ο ελαφρώς μεγαλύτερος χρόνος ταξιδιού στη Νότια Ασία θα αντισταθμιστεί από τα πιο άμεσα ταξίδια - ως αποτέλεσμα λιγότερων συναλλαγών «στο νερό»», έγραψε ο Carson του Wood Mackenzie.
Επιπλέον, τα αποθέματα φυσικού αερίου τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία είναι πάνω από τα εποχιακά πρότυπα, ακόμη και στην αιχμή του χειμώνα, δίνοντας στην αγορά εμπιστοσύνη ότι ο εφοδιασμός φυσικού αερίου δεν θα αποτελέσει πρόβλημα στο βόρειο ημισφαίριο τουλάχιστον.
www.worldenergynews.gr