Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2024

Elpedison: Με FSU και FSRU ολοκληρώθηκε ο φακελλος της περιβαλλοντικής για τον τερματικό LNG στην Θεσσαλονίκη

Ολοκληρώθηκε από την Elpedison ο φάκελος της περιβαλλοντικής μελέτης για το FSRU Θεσσαλονίκη, που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η εταιρία στον Θερμαϊκό Κόλπο και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις με τις τοπικές αρχές για την έγκριση της η οποία χρονικά τοποθετείται στο Φθινόπωρο.



Το επόμενο βήμα και αφού εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη θα είναι η διενέργεια της
 δεύτερης φάσης του market test για τη δέσμευση χωρητικότητας από την οποία θα εξαρτηθεί η λήψη της επενδυτικής απόφασης περί τα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025.

Εν τω μεταξύ πριν από λίγες ημέρες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε την τροποποίηση της αρχικής άδειας της Elpedison και πλέον ο τερματικός LNG της στη Θεσσαλονίκη, θα αποτελείται από δυο πλοία, ένα για αποθήκευση αερίου FSU και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης FSRU. Η συνολική χωρητικότητα του σταθμού 270-280.000 κ.μ. LNG από 170.000 κ.μ. LNG που προβλεπόταν αρχικά. Επίσης εγκρίθηκε η μετατόπιση της χωροθέτησης του σταθμού κατά 150 μέτρα δυτικά. Έτσι ο πλωτός τερματικός σταθμός θα εγκατασταθεί στην περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου σε απόσταση περίπου 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.

Στόχος η ΝΑ Ευρώπη

Όπως αναφέρουν πηγές της Elpedison το αίτημα για την τροποποίηση της αρχικής άδειας είχε υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ ήδη από τον Μάρτιο του 2023 και βεβαίως η περιβαλλοντική μελέτη εκπονήθηκε με βάση το δεδομένο της εγκατάστασης δυο πλοίων.
Εξάλλου η πρώτη φάση του market test ολοκληρώθηκε με επιτυχία, καθώς εκφράστηκε ενδιαφέρον από εγχώριες και διεθνείς εταιρείας και το δεσμευτικό market test θα πραγματοποιηθεί το Φθινόπωρο αφού έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη.

Έτσι το FSRU της Elpedison θα αποτελείται από δύο πλοία και όχι από ένα, όπως σχεδίαζε αρχικά και θα εγκατασταθεί στο Θερμαϊκό, στα ανοικτά του διυλιστηρίου της HelleniQ Energy, όπου βρίσκεται η μία από τις δύο υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, του ομίλου.
Κάθε πλοίο θα έχει δυναμικότητα 120.000 -130.000 κμ και εκτός από τις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Elpedison το LNG που θα αεριοποιείται στο FSRU της Θεσσαλονίκης θα απευθύνεται και στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.

H αυξημένη σημασία των FSRU

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σερβία όπου συζητήθηκε το ζήτημα των εξαγωγών αερίου από την Ελλάδα, στελέχη της Elpedison σημείωναν με νόημα, ότι θα είχε ενδιαφέρον να συνοδεύει τον πρωθυπουργό το σύνολο των ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιείται στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Πάντως το ενδιαφέρον των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης την προμήθεια LNG είναι μεγάλο και ήδη ο ΔΕΣΦΑ προωθεί σε συνεργασία με τους διαχειριστές των Βόρειων γειτόνων μας τη δημιουργία του λεγόμενου Vertical Corridor, δηλαδή την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου αγωγών που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αέριο έως τη Μολδαβία ακόμη και την Ουκρανία.

Παράλληλα προωθείται η δημιουργία αγωγού διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Κινήσεις που αναβαθμίζουν τις εξαγωγικές δυνατότητες των Ελλήνων παικτών και δείχνουν ότι έχει ήδη διαμορφωθεί μια αγορά που εκτιμάται ότι θα επεκταθεί.  Στο πλαίσιο αυτό με τα FSRU που θα συνδέονται με ένα κατάλληλο δίκτυο αγωγών θα μπορούν να τροφοδοτούν τις αγορές όχι μόνον της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και της κεντρικής, ακόμα και την Ουκρανία και την Αυστρία.

www.worldenergynews.gr