Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024

Η Γερμανία θα ξαναμπλοκάρει τη ρύθμιση των ρύπων των φορτηγών

Η Γερμανία θα απέχει από έναν ακόμη νόμο της ΕΕ για τις μεταφορές, παρά το γεγονός ότι αρχικά είχε φανεί ότι συμφωνεί, δήλωσε πηγή της βιομηχανίας στο Euractiv, καθώς το φιλελεύθερο κόμμα FDP μπλοκάρει τη συμφωνία για τα νέα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά, που οδηγήσουν σε δραστική μείωση του αριθμού των πετρελαιοκίνητων φορτηγών.

Μετά την επίτευξη συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι εκπρόσωποι των χωρών της ΕΕ θέλουν την Τετάρτη (7 Φεβρουαρίου) να ψηφίσουν τα νέα πρότυπα CO2 για τα βαρέα οχήματα, όπως τα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν θα επιτευχθεί πλειοψηφία για τον νόμο, καθώς η Γερμανία θα απέχει από την ψηφοφορία, σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας.

Ο τρικομματικός συνασπισμός της Γερμανίας έχει εσωτερικούς κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους η κυβέρνηση απέχει από κάθε νόμο της ΕΕ, όταν οι εταίροι του συνασπισμού, συμπεριλαμβανομένων των Σοσιαλδημοκρατών, των Πρασίνων και του φιλελεύθερου FDP (Renew), δεν μπορούν να καταλήξουν σε κοινή θέση.

Η γερμανική αποχή προκλήθηκε από το υπουργείο Μεταφορών υπό την ηγεσία του FDP, ανέφερε η πηγή, ενώ το υπουργείο Περιβάλλοντος, υπό την ηγεσία της υπουργού των Πρασίνων Steffi Lemke, υποστήριξε τη συμφωνία.

Χωρίς τη Γερμανία, η πλειοψηφία για τον νόμο εξαρτάται από την υποστήριξη της Ιταλίας, καθώς ορισμένες μικρότερες χώρες ήδη αναμένεται να καταψηφίσουν τον νόμο. Η Ιταλία είχε προηγουμένως ζητήσει να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός που θα προβλέπει την επέκταση του αριθμού των επιτρεπόμενων φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς υποστηρίζει ότι η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων από ορυκτά καύσιμα θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται στους στόχους.

Η συμφωνία, που επιτεύχθηκε τον Ιανουάριο, θα προβλέπει τη μείωση των μέσων εκπομπών CO2 των νέων φορτηγών κατά περίπου 90% έως το 2040, με ενδιάμεσους στόχους -45% έως το 2030 και -60% έως το 2035.

Στο σχέδιο νόμου, οι εκπομπές μετριούνται μόνο στην εξάτμιση, πράγμα που σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να πωλούν κατά κύριο λόγο ηλεκτρικά φορτηγά ή φορτηγά υδρογόνου.

Κατά την άποψη του FDP, αυτό δεν θα επέτρεπε επαρκή τεχνολογική ελευθερία. Το κόμμα υποστηρίζει ανοιχτά τη συνέχιση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, μπορούν να λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα, γνωστά ως ηλεκτρονικά καύσιμα.

«Όπως γνωρίζετε, εμείς στο FDP είμαστε υπέρ του τεχνολογικού ανοίγματος και θέλουμε να καταστήσουμε δυνατή τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων – όλων εκείνων που θεωρούνται εναλλακτικά καύσιμα σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας – για τις βαριές μεταφορές», δήλωσε στο Euractiv ο Jan-Christoph Oetjen, μέλος του FDP στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Αυτή είναι, τρόπον τινά, η γραμμή του FDP που εκπροσωπούμε στο [Ευρωπαϊκό] Κοινοβούλιο», είπε, προσθέτοντας ότι ο γερμανικός κυβερνητικός συνασπισμός βρίσκεται ακόμη σε εσωτερικές διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση κοινής θέσης.

Εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Περιβάλλοντος δήλωσε τη Δευτέρα στο Euractiv ότι «τα σημεία που υπέβαλε η Γερμανία κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών λήφθηκαν σε μεγάλο βαθμό υπόψη και δεν συμπεριλήφθηκαν σημεία που αντιβαίνουν στη θέση της Γερμανίας».

«Καθώς το αποτέλεσμα του τριμερούς διαλόγου αντιστοιχεί στην εντολή που δόθηκε από το Συμβούλιο, μπορεί να θεωρηθεί ότι υπάρχει έγκριση μέχρι στιγμής», πρόσθεσε.

(Euractiv.gr)