Άνοδο συνεχίζει να παρουσιάζει η φετινή κατανάλωση καυσίμων κίνησης παρά την «κοιλιά» που παρουσιάστηκε στη ζήτηση το Σεπτέμβριο εξ’ αιτίας των πλημμυρών στη Θεσσαλία (καταιγίδα Daniel).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), κατά το πρώτο εννεάμηνο της φετινής χρονιάς, οι ποσότητες των πωλούμενων βενζινών αυξήθηκαν κατά 4,6%, του diesel κίνησης κατά 0,6%, ενώ αθροιστικά των καυσίμων κίνησης κατά 2,4%.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η άνοδος της κατανάλωσης αποδίδεται στη γενικότερη αύξηση του ΑΕΠ, στην πολύ ικανοποιητική πορεία που παρουσίασε η εισερχόμενη τουριστική δραστηριότητα, αλλά δευτερευόντως και σε άλλους λόγους, όπως για παράδειγμα οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις το Μάιο και τον Ιούνιο.
Αντίθετα, οι πλημμύρες στη Θεσσαλία επηρέασαν έντονα πτωτικά τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης μέσα στο Σεπτέμβριο (-1,3% στις βενζίνες, -13,5% στο diesel κίνησης και αθροιστικά -8,4% για τα καύσιμα κίνησης).
Πάντως, η αναστάτωση του Σεπτεμβρίου φαίνεται πως αποκαταστάθηκε, με την ομαλότητα στη ζήτηση να επιστρέφει στον κλάδο πετρελαιοειδών τον Οκτώβριο.
Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για το συγκεκριμένο μήνα, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η κατανάλωση στις βενζίνες ανέβηκε γύρω στο 5% και στο diesel κίνησης κατά περίπου 15% με 20%. Η τόσο μεγάλη βελτίωση στο diesel κίνησης αποδίδεται στο ότι συγκρίνεται με έναν περυσινό Οκτώβριο (του 2022) που ήταν ασυνήθιστα «κακός» (-11% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021).
Πτώση στο πετρέλαιο θέρμανσης
Με τα καύσιμα κίνησης να καταγράφουν άνοδο της τάξεως του 3% στο δεκάμηνο, η εικόνα στον κλάδο των πετρελαιοειδών συμπληρώνεται από τη μεγάλη υποχώρηση που καταγράφουν μέχρι σήμερα οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης, εξ’ αιτίας του ήπιου φετινού χειμώνα, αλλά και του συνεχιζόμενου μέχρι σήμερα ζεστού φθινοπώρου.
Έτσι, ο όγκος του πετρελαίου θέρμανσης υποχώρησε κατά 30% στο εννεάμηνο και ξεκίνησε με ακόμη χαμηλότερη πτώση (γύρω στο -40%) τον Οκτώβριο, όπου βέβαια κατά τον αντίστοιχο περυσινό μήνα πολλοί είχαν σπεύσει να γεμίσουν τα ντεπόζιτα των πολυκατοικιών τους προκειμένου να εκμεταλλευθούν τις προσφορές εκείνης της περιόδου που είχαν κάνει τα διυλιστήρια.
Επιφυλακτικότητα
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της ζήτησης, οι παράγοντες του κλάδου διστάζουν να προχωρήσουν σε προβλέψεις, ιδιαίτερα μετά από τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.
«Ευτυχώς, μέχρι τώρα οι αγορές πιστεύουν ότι ο πόλεμος θα διατηρηθεί μέσα στα όρια του Ισραήλ και της Παλαιστίνης, οπότε οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν επηρεαστεί σημαντικά, ούτε έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι σήμερα τα σενάρια για εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου, στα οποία είχαν αναφερθεί πολλοί αναλυτές. Κατά τα λοιπά, παρατηρούμε στην αγορά μια ανθεκτικότητα της ζήτησης από την πλευρά των Ελλήνων παρά την επίπτωση του πληθωρισμού στα διαθέσιμα εισοδήματά τους και επίσης είδαμε την κατανάλωση να επηρεάζεται ανοδικά και από την πορεία του τουρισμού», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
(αναδημοσίευση από euro2day.gr)