Σημαντική ανάκαμψη καταγράφει η ζήτηση για καύσιμα κίνησης στην χώρα με τον Οκτώβριο να ανατρέπει το αρνητικό σκηνικό που σημειώθηκε τον έναν μήνα νωρίτερα και το Νοέμβριο να αναμένεται ότι θα είναι επίσης ένας καλός μήνας από άποψη καταναλώσεων.
Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, τον Οκτώβριο, οι καταναλώσεις στην βενζίνη κατέγραψαν άνοδο 6% και στο πετρέλαιο κίνησης 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η ζήτηση κατέγραψε άλμα αν συγκριθεί με τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου όπου η ζήτηση για βενζίνη ήταν στο -1,3% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 και η ζήτηση για diesel κίνησης στο -13,5%. Οι πλημμύρες στην Θεσσαλία και η επιστροφή στην κανονικότητα (μετά από το καλοκαίρι) περιόρισε τις μετακινήσεις αλλά και την ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης, ειδικά από την πλευρά των αγροτών. Ωστόσο, τον Οκτώβριο, η σταδιακή ανάκαμψη της αγροτική δραστηριότητας αλλά και η καλοκαιρία ευνόησαν τις μετακινήσεις ενώ και το Νοέμβριο η αγορά αναμένεται να κινηθεί επίσης σε θετικό έδαφος.
Ευνοϊκά στην κατανάλωση λειτουργεί και η μικρή πτώση που κατέγραψαν οι τιμές τις προηγούμενες εβδομάδας. Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,865 ευρώ το λίτρο από 1,872 πριν από μία εβδομάδα και του diesel κίνησης στα 1,709 από 1,726. Τις τιμές συγκράτησε η πορεία του Brent το οποίο κινείται κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι ενώ μέρος της αγοράς εκτιμά ότι η στρατηγική του ΟΠΕΚ+ αναφορικά με την επέκταση των περικοπών στην παραγωγή μπορεί να οδηγήσει σε νέα άνοδο στις τιμές. Ωστόσο, ο ΟΠΕΚ+ , σε αυτήν την φάση, δεν «παίζει» μόνος του.
Ο ΟΠΕΚ+ μπέρδεψε την αγορά – Πώς θα επηρεάσει η στρατηγική του τις διεθνείς τιμές
Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να αναβάλει για τις 30 Νοεμβρίου την συνάντηση των μελών του αιφνιδίασε την αγορά η οποία ανέμενε να αξιολογήσει τις ανακοινώσεις του καρτέλ αναφορικά με την παραγωγή. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι πρόσφατες μειώσεις των τιμών ενδέχεται να επηρεάσουν την αποφασιστικότητα της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει την παραγωγή, δεδομένου ότι η χώρα φαίνεται ότι έχει κατώτατο όριο τιμής 80 δολαρίων το βαρέλι.
Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν ελαφρά την Παρασκευή καθώς κάποιοι αναμένουν ότι ο ΟΠΕΚ+ θα καταλήξει σε συμφωνία για περαιτέρω περικοπές παραγωγής. Μια τέτοια απόφαση θα μπορούσε θεωρητικά να ασκήσει ανοδικές πιέσεις στο Brent και να το καταστήσει πιο ακριβό για τις χώρες εισαγωγής όπως είναι η Ελλάδα αλλά αυτή την στιγμή ο οργανισμός δεν είναι ο μόνος που κινεί τα νήματα των τιμών.
Η αύξηση της παραγωγής και των αποθεμάτων εκτός ΟΠΕΚ πρόκειται να παραμείνει ισχυρή με την βραζιλιάνικη κρατική ενεργειακή εταιρεία Petrobras να σχεδιάζει να επενδύσει 102 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα πέντε χρόνια για να αυξήσει την παραγωγή σε 3,2 εκατομμύρια βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου την ημέρα έως το 2028 από 2,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2024
Από την πλευρά της ζήτησης, τα φτωχά περιθώρια διύλισης έχουν οδηγήσει σε ασθενέστερη ζήτηση αργού από τα διυλιστήρια στις ΗΠΑ, όπως ανέφεραν οι αναλυτές. «Οι θεμελιώδεις εξελίξεις ήταν δυσμενείς με την αύξηση των αποθεμάτων πετρελαίου στις ΗΠΑ», ανέφεραν σε σημείωμα οι αναλυτές της ANZ.
Στην Κίνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου θα μπορούσε να αποδυναμωθεί κατά περίπου 4% το πρώτο εξάμηνο του 2024 από τα ισχυρά επίπεδα ανάπτυξης μετά από τον COVID-19 το 2023, καθώς η κρίση στον τομέα των ακινήτων της χώρας επιβαρύνει την χρήση ντίζελ.
(Αναδημοσίευση από το insider.gr)