Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2021

Η απρόσκοπτη λειτουργία της Ρεβυθούσας, εγγύηση για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας - Τι προβλέπει το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης της ΡΑΕ

Ως μη αναγκαίο κρίνεται το μέτρο της διατήρησης εποχικού αποθέματος ΥΦΑ στο Τερματικό της Ρεβυθούσας, ως ένα μέτρο ανάμεσα σε άλλα που στόχο έχουν να διασφαλίσουν την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο και περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης του ΡΑΕ.


Την παραπάνω άποψη εκφράζει η εταιρεία Μυτιληναίος, μετέχοντας, στη δημόσια διαβούλευση επί του κειμένου, τα αποτελέσματα της οποίας δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα. 

Συγκεκριμένα, η εκτίμηση της Μυτιληναίος είναι πως ο συνδυασμός των υπόλοιπων δράσεων που προβλέπει το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης δύναται να διασφαλίσουν την ασφάλεια εφοδιασμού με επάρκεια και αξιοπιστία και επομένως προτιμότερο είναι να μην διαταραχθεί η ούτως ή άλλως ευαίσθητη αγορά ΥΦΑ με πρόσθετες ρυθμιστικές υποχρεώσεις, γεγονός που θα λειτουργούσε αρνητικά τόσο στη ρευστότητα της αγοράς όσο και στην ευελιξία από μεριάς χρηστών και Ρεβυθούσας.

Μια πιο αναλυτική ματιά στα μέτρα του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης

Αρχικά να σημειώσουμε ότι το Σχέδιο έχει ως στόχο να παρουσιάσει κατάλληλα μέτρα (δράσεις) για τη μείωση ή την εξάλειψη των κινδύνων που δύνανται να επηρεάσουν την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο. Η Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας για τα έτη 2020-2022 ολοκληρώθηκε τον Μάιο 2020 και αποτέλεσε την βάση εκπόνησης του Σχεδίου. Η εν λόγω μελέτη εξέτασε διεξοδικά τους κινδύνους που μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια εφοδιασμού και ανέλυσε με τη μέθοδο της προσομοίωσης 59 σενάρια πιθανών διαταραχών στην προμήθεια ή/και τη ζήτηση φυσικού αερίου. Κατά την προσομοίωση υπολογίστηκε το προκαλούμενο έλλειμα στο ισοζύγιο μάζας φυσικού αερίου, εκτιμήθηκαν οι επιπτώσεις στην Ηλεκτροπαραγωγή, τους Βιομηχανικούς και τους Προστατευόμενους Καταναλωτές και αποτιμήθηκε ο βαθμός επικινδυνότητας του κάθε σεναρίου.

Σύμφωνα με το σχέδιο προληπτικής δράσης, τα προτεινόμενα μέτρα αφορούν σε στρατηγικές με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών σε περίπτωση εμφάνισης σημαντικών διαταραχών στη ζήτηση ή/και την προμήθεια φυσικού αερίου. Οι δύο στρατηγικές που περιλαμβάνονται στο σχέδιο της ΡΑΕ εστιάζουν:

  • Στη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αύξηση της χρησιμοποίησης των υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου
  • Στην ενίσχυση της διαθεσιμότητας ΥΦΑ σε περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας

Μία εκ των δράσεων αφορά την χρήση της Ρεβυθούσας για διατήρηση εποχικού αποθέματος ΥΦΑ για ηλεκτροπαραγωγούς. Η «εποχικότητα» του μέτρου έγκειται, όπως αναφέρει το σχέδιο της ΡΑΕ στα εξής: Η δυνατότητα αξιοποίησης της υποδομής αυτής, έως την κατασκευή υποδομής για μακροχρόνια αποθήκευση ΦΑ (υπόγεια αποθήκη), για την εκπλήρωση του όρου αδείας των ανωτέρων Ηλεκτροπαραγωγών εξετάστηκε και κρίθηκε ακατάλληλη, διότι από την εκτιμώμενη χρήση της υποδομής (προσωρινή αποθήκευση και άφιξη πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας) προκύπτει ότι δεν υπάρχει ικανή διαθεσιμότητα για δέσμευση του συνόλου της απαίτησης για εποχική αποθήκευση (περίπου 700.000 MWh), που να μην περιορίζει δυσμενώς την ευελιξία του Σταθμού ως προς το μέγεθος και τη συχνότητα άφιξης πλοίων, ενώ η χρήση του θα υποβαθμιζόταν σε συνθήκες δυσμενέστερες της λειτουργίας της υποδομής προ αναβάθμισης».

Υπό το πρίσμα των παραπάνω, η Ρυθμιστική Αρχή εξετάζει την αξιοποίηση ορισμένης δυναμικότητας του σταθμού για διατήρηση αποθέματος ασφαλείας για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής. Στην περίπτωση αυτή, θα υπάρχει δυνατότητα εποχικής αποθήκευσης στους υπόχρεους Ηλεκτροπαραγωγούς με στόχο την αύξηση του χρόνου αντίδρασης από πλευράς προμήθειας σε αιφνίδια μεταβολή της ζήτησης ή της προσφοράς.

Ταυτόχρονα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εκφράζει προβληματισμόγια την αποτελεσματικότητα του εν λόγω μέτρου, αναγνωρίζοντας πως οι υφιστάμενες συνθήκες στην αγορά ΥΦΑ ενδέχεται να το καταστήσουν ανεδαφικό και περιττό.

Καταγράφοντας την αναμενόμενη συνεισφορά του μέτρουυπογραμμίζει τα εξής: Η Δράση αναμένεται να ενισχύσει τη διαθεσιμότητα ΥΦΑ σε περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας και συγκεκριμένα την μείωση του χρόνου αντίδρασης των προμηθευτών σε αιφνίδια μεταβολή της ζήτησης ή της προσφοράς ΥΦΑ. Η Δράση εφαρμόστηκε τις χειμερινές περιόδους 2018-2019 και 2019-2020 σε υλοποίηση των προβλέψεων του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης 2018. Ωστόσο, οι συνθήκες στην αγορά ΥΦΑ και οι εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας της Χώρας έχουν μεταβληθεί ουσιωδώς, περιορίζοντας την σημαντικότητα της Δράσης, ιδίως αν συνεκτιμηθεί ο προκαλούμενος περιορισμός της ευελιξίας του τερματικού σταθμού ΥΦΑ. Το παρόν Σχέδιο αξιολογεί εκ νέου τη Δράση σε συνδυασμό με τη Δράση Δ1. Η εφαρμογή της Δράσης Δ4 θεωρείται ότι αποκλείει την εφαρμογή των Δράσεων Δ2 και Δ3.

(energypress)